ЕЛИЦА СИМЕОНОВА, "Свободна Европа"

Защо почти никой от големите български оперни певци не е преподавал на млади таланти в България?

Този въпрос си задават мнозина след като певицата Дарина Такова разказа в публикация във "Фейсбук", че е подала документи за преподавател в Националното музикално училище „Любомир Пипков“ и е трябвало да мине по конкурсния ред – теоретична част и певческо изпълнение с музикален съпровод. Известно е, че оперната прима, пяла в Миланската скала, Кралската опера в Лондон, „Метрополитън опера“, оперите в Париж, Мюнхен, Берлин, Неапол и Рим, от години не пее след неуспешна операция на гласните ѝ струни.

Този случай, който предизвика разнопосочни обществени реакции, не е единственият пример за световно признат български певец, който е поискал да преподава в българско музикално училище, но спрян от административни пречки.

Сопраното Валери Попова, пяла в Милано, Париж, Лондон, Виена, Ню Йорк, Москва и много други опери, не е преподавала в Националната музикална академия, защото не е била одобрена на конкурс с писмена тема. Тя не е единствената от големите оперни изпълнители на България от XX век, които са искали да преподават, но са били препънати в подобни пречки.

Конкурс с писмена тема

След роли на световните сцени в опери като „Тоска“ и „Турандот“ на Пучини, примата Валери Попова кандидатства в средата на 90-те за преподавател в Музикалната академия в София. Бил е обявен конкурс за пет преподавателски места, на който се явяват шестима души. Световноизвестната певица е единственият кандидат, който не е одобрен, а посочената причина е, че писмената тема, която кандидатите е трябвало да развият, не е достатъчно изчерпателна.

„Тя единствена сред тези кандидати е била със световна кариера и спектакли в Миланската Скала, в Ковънт Гардън, в парижката Гранд Опера... Казали са ѝ „И ние сме писали теми, за да станем преподаватели“. Но това са хора, които само са писали теми. А през това време тя е играла на най-големи световни сцени“, спомня си журналистът Найо Тицин, съпруг на дъщерята на Попова - оперната певица Александрина Пендачанска..

Няколко години след тази случка примата умира след тежко боледуване на 55-годишна възраст. В свои интервюта дъщеря ѝ Александрина Пендачанска си спомня за „невероятната обида и абсурд“, който Попова е преживяла. „Тя не можа да го понесе, много скоро се разболя и си отиде“, каза тя пред „Дневник“ през 2018 г.

Търси се диплома

Певецът Никола Гюзелев, високо оценен за ролите си в опери на Пучини, Верди и Моцарт, също се сблъсква с пречки пред това да преподава приживе. Оперният певец е кандидатствал за преподавател и директор на Българската академия на изкуствата „Борис Христов“ в Рим след края на активната си кариера, спомня си синът му Чавдар Гюзелев.

„За да стане директор на школата и изобщо да има преподавателски ценз, трябваше да има диплома“, разказа той пред „Свободна Европа”. Гюзелев обаче не е дипломиран от консерватория.

Малко преди да завърши следването си в Националната художествена академия в София като художник, Никола Гюзелев е участвал в конкурс за млади оперни певци. Той го печели и това е началото на кариерата му като оперен певец. След това се обучава при водещия български вокален педагог Христо Бръмбаров, започва да пътува и не довършва висшето си образование.

„Помня, че години по-късно успя да се дипломира“, разказа още синът му. „Тогава той вече нямаше интерес да преподава.“

Никола Гюзелев умира през 2014 г.

Немалко именити певци преподават в частни школи и университети в България. Пример е Райна Кабаиванска, която води майсторски клас от години в Нов български университет. Тя подкрепя млади чрез своя фонд „Райна Кабаиванска“. Самата Дарина Такова също провежда майсторски класове чрез фондацията си. Примата Анна Томова-Синтова не преподава постоянно в България, но проведе майсторски клас през есента на 2018 г. Но повечето от тези примери илюстрират частни инициативи, зад които не стои държавна политика.

 

Коментари  

+1 #1 Огнян Стамболиев 27-08-2019 14:36
В ИСТОРИЯТА НА СОФИЙСКАТА ОПЕРА ОТПРЕДИ ВОЙНАТА ИМА ОЩЕ МНОГО И ОЩЕ ПО- ФРАПИРАЩИ СЛУЧАИ, ПОДОБНИ НА ТЕЗИ.
ДАРИНА ТАКОВА ИЗПЯ ЧАСТ ОТ НАЙ- ТРУДНИТЕ СОПРАНОВИ РОЛИ ОТ ТЕЖКИЯ БЕЛКАНТОВ РЕПЕРТОАР,ПРИ ТОВА БЛЕСТЯЩО.РОЛИ, КОИТО НЕ МОЖЕ ДА ИЗПЕЕ ВСЕКИ СОПРАН ОТ НЕЙНАТА КАТЕГОРИЯ. ИЗГУБИХМЕ ЕДИН ДОБЪР И НУЖЕН ПЕДАГОГ. ЗАЩОТО И В КОНСЕРВАТОРИЯТА И В ПОЛУСАМОДЕЙНИЯ НБУ ОТДАВНА ПРЕПОДАВАТ НЕСПОЛУЧИЛИ ПЕВЦИ И СЛАБИ ПЕДАГОЗИ. СЪЩО И В МУЗИКАЛНИТЕ УЧИЛИЩА. В РУСЕ, НАПРИМЕР, ИМАХМЕ ТРИМА ТАКИВА, НЕУСПЕЛИ ПЕВЦИ - ДВЕ ПЕВИЦИ, УВОЛНЕНИ ПО НЕКАДЪРНОСТ ОТ РУСЕНСКАТА ОПЕРА И ЕДИН ДОРИ НЕПРИЕТ ТАМ ЗА СОЛИСТ, ГЕОРГИ ДЕЛИГАНЕВ, РАЗСИПАЛ ПОРАДИ НЕМОЖЕНЕТО СИ ДЕСЕТКИ ПЕВЦИ,МИНАЛИ ПРЕЗ НЕГОВИЯ КЛАС, НО ТЪЙ КАТО Е МНОГО НАХАЛЕН, ГО НАГРАЖДАВАН И СЛАВЯТ КАТО "ВЕЛИК"!
Цитиране

„Няма такова нещо като лошо уиски. Просто някои са по-добри от други. Но човек не трябва да злоупотребява с алкохола, преди да навърши 50. След това би бил глупак, ако не го направи.”

Уилям Фокнър, американски писател, роден на 25 септември преди 124 години

Анкета

Хареса ли ви концертът на Соня Йончева и Пласидо Доминго в София?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Майер Лански – ангелът с мръсно лице

 

Интерпретацията, която прави Харви Кайтел на Майер Лански е модерна класика, която трябва да се изучава като образец на актьорско майсторство в киноучилищата.

В "Заповед за арест. Как станах враг номер едно на Путин" се оглежда България на ББ

 

"Горещо я препоръчвам на всички – и на русофили, и на русофоби; и на разумно мислещи, и на изначално предубедени; и на силно ангажирани, и на напълно безразлични; и на много информирани, и на малко знаещи" - ревю на Николай Слатински

Дуилиу Замфиреску, за когото изкуството не бива да репродуцира действителността

 

Трилогията на класика представя и участието на северната ни съседка в Руско- турската война от 1877- 1878 г.