ОТНОСНО: "ЗА ПРАВИЛНОТО РАЗВИТИЕ НА КИНОТО"

"Може би и между вас има другари, които да се запитват дали Централният комитет на Партията трябва да ръководи културния фронт? Но ако Централният комитет определя политиката във всички други области – защо да не я определя и в областта на литературата? Разговорите за това, че литературата и изкуството не се поддавали на единно ръководство, са прояви на буржоазното гледище за "чистото" изкуство, гледище, което отразява бягството на буржоазното изкуство от живота и прогреса. На Писателския съюз с право се отдава голямо значение за възпитанието на народа, затова той трябва и да се ръководи непосредствено от Централния комитет и от Правителството." - Вълко Червенков пред партийно събрание на Съюза на българските писатели, 28 януари 1949 г.

 

Уважаеми господин Рашидов,

Уважаеми господин Биков,

Уважаеми членове на Комисията по култура,

Уважаеми господин Банов,

 

Припомнихме си горния безславен цитат неслучайно.

За наше съжаление, независимо от опровержението на г-н Биков относно публикацията във в. "Сега", след като прочетохме стенограмата от заседанието на Комисията по култура към Народното събрание на Република България, считаме, че така наречената "фалшива новина" е по същество вярна. 

За нас е недопустимо именно в Комисията по култура да се говори за "правилно развитие" и филмите, които произвеждаме, да се свеждат до "реклама" или "имидж" на страната ни. Буди недоумение идеята да се провеждат дискусии за изясняване на целта на държавното подпомагане на филмопроизводството и ефективността на тази "инвестиция". Излиза, че членовете на Комисията по култура обсъждат и приемат Закона за филмовата индустрия, без да са наясно какво е национална кинематография и защо тя е обект на държавно финансиране според разпоредбите на европейското законодателство.

Сериозният дебат за кризите в обществото ни, за екзистенциалните и моралните проблеми на съвременниците ни се случва именно в българското кино от последните десетилетия. Това се цени "отвъд Драгоман", там ни припознават като мислещи хора, затова там се интересуват от филмите ни. Неприемливо е да ни се вменява задължението да угаждаме на масовия вкус и тази тенденция е крайно обезпокоителна, защото в нея прозират две еднакво опасни перспективи - процесът да бъде регулиран идеологически и/или да бъде сведен до "бизнес модел". 

Относно държавното подпомагане на производството на сериали бихме искали да отбележим, че в Европа подобна практика съществува само в страни, чиито фондове набират средства и от отчисления, било от държавните лотарии, от разпространението на чужди филми и т.н. Бихме искали да вярваме, че най-после това ще стане практика и в България.

Днес, в Деня на народните будители, припомняме на политиците, че киното е изкуство, че Конституцията на Република България гарантира свобода на творците да изразяват гледната си точка, че ролята на политиците е да защитават тази свобода, че държавата подкрепя развитието на културата и в частност на киното не за да търси пряк или косвен финансов резултат, а за да съхрани устоите на нацията.

С уважение:

Росица Вълканова

Мина Милева

Весела Казакова

Андрей Гетов

Константин Божанов

Кристина Грозева

Петър Вълчанов

Тонислав Христов

Катя Тричкова

Гергана Станкова

Иглика Трифонова

Веселка Кирякова

Милко Лазаров

Христо Симеонов

Камен Калев

Божина Панайотова

Тома Вашаров

Стефан Командарев

Ивайло Минов

Майя Виткова-Косев

Слава Дойчева

Ваня Райнова

Светослав Стоянов

Вера Шандел

Елица Петкова

Светослав Овчаров

Светла Цоцоркова

Ралица Петрова

Надежда Косева

Димитър Коцев–Шошо

Мира Сталева

Светослав Драганов

Илиян Метев

Андрей Паунов

Диана Андреева–Попйорданова

Биляна Томова

Иван Попйорданов

Николай Тодоров

Поли Ангелова

Павел Веснаков

Моника Балчева

Григор Лефтеров

Весела Данчева

Иван Богданов

Любомир Младенов

Христо Христозов

Мартичка Божилова

Георги Богданов

Борис Мисирков

Симеон Цончев

Наталия Атанасова

Ина Николова

Йоана Александрова

Борис Десподов

Александър Донев

Мария Ландова

Борислав Колев

Илина Перянова

Павлина Желева

Росен Спасов

Пролет Георгиева

Искра Димитрова

Катерина Ламбринова

Филип Андреев

Мартин Илиев

Аспарух Петров

Атанас Филипов

Антоанета Четрафилова

Димитър Костов

Милена Андонова

Невена Андонова

Петър Крумов

Драгомир Шолев

Павлина Делчева

Геновева Димитрова

Димитър Сарджев

Елена Мошолова

Огнян Гелинов

Людмила Дякова

Александър Станишев

Елдора Трайкова

Александър Смолянов

Асен Владимиров

„Лошото във филмовите учебни заведения е, че хората, които преподават, са толкова далечe от самата индустрия, че изобщо не подготвят учениците за това, което ще се случи.“

Брайън Де Палма, американски режисьор, роден на 11 септември преди 84 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

За градинаря, смъртта и непосредствения писателски талант

 

Новият роман на Георги Господинов „Градинарят и смъртта“ е обран, стегнат, лапидарен и целеустремен в добрия смисъл на думата

„Софийски музикални седмици“ - ценно музикално-историческо изследване

 

Книгата на Диана Данова-Дамянова ще бъде ценен източник на точна информация не само за изследователите, но и за всеки интересуващ се от явленията в историята и съвремието на музикалната ни култура.

"Заговорът на мъртвите" - когато има свидетели и те не се страхуват да говорят

 

Много творци се поквариха при социализма, докато Марин Георгиев остана хем непокварен, хем непокорен.