Визия за операта
План за развитие без визия е като добре асфалтиран път, който не води наникъде. Затова и тази концепция започва с визия за развитие. Сигурна съм, че Софийска опера и балет може да бъде много повече от поовехтял музей на някогашната ни оперна слава. Затова ще Ви опиша как изглежда, според моите опит и знания, една успешна европейска Софийска опера и балет.
Успешната Софийска опера и балет:
ЦЕЛ 1. СОБ ще бъде съвременен оперен център и равностоен участник на европейската сцена, с потенциал да върне и надгради някогашните блясък и слава на България като оперна сила;
ЦЕЛ 2. СОБ ще се грижи професионално и съвестно за гласовете, уменията и потенциала на артистите си, така че всеки от трупата й да бъде желан гост на европейските сцени;
ЦЕЛ 3. СОБ ще бъде желана кариерна дестинация, а не просто “резервен вариант” за младите оперни артисти не само в България, но и в региона и Европа;
ЦЕЛ 4. СОБ ще създава спектакли, желани извън страната, защото са на ниво, адекватно за всяка европейска и световна сцена. Ще създава продукции за високоплатени турнета, с които ще съфинансира непрекъснатото си развитие;
ЦЕЛ 5. СОБ ще се превърне във вълнуващо и търсено от нови публики място, което им предлага изключителни преживявания.
Как смятам да постигна всичко това?
Стратегия, която не взема предвид пречките по пътя към целта, е просто списък с добри пожелания. Затова и към всяка от целите ми ще видите не само стъпките за постигането й, но и препятствията, които виждам, заедно с плана за тяхното преодоляване.
Цел 1
Пречките в момента
➔Старателно поддържаният мит, че парите не стигат и настоящото положение е най-високото възможно ниво за СОБ.
➔Изолацията от световните сцени. Липсата на отвореност към колаборации с европейски оперни театри.
➔Непоклатимото статукво: всичко в СОБ се случва, както винаги се е случвало, без никакво видимо усилие за интегриране на нови практики.
➔Липсата на здравословна йерархична структура. Вместо нея - авторитарно управление, което ограничава новаторството в подходите както за вътрешното развитие, така и за позиционирането ни навън.
➔Липсата на добре структуриран експертен екип, който да задвижва процесите по утвърдени професионални стандарти и в съгласие с добрите международни практики.
➔Системното неглижиране на големите състави на СОБ, които в резултат са твърде далече от възможностите и потенциала си.
Подходът, с който екипът ми ще преодолее пречките
●Ще преосмислим репертоарния план за първите две години
За да освободим финансов ресурс, с който да оздравим процесите и да се погрижим адекватно за нуждите и потенциала на съставите, в първите две години ще сведем до минимум създаването на огромните продукции, характерни за последните няколко мандата от управлението на СОБ. В този период репертоарът ще бъде основно от взети под наем чуждестранни постановки (декори, костюми и режисьорска концепция, които да бъдат представени в нашия театър с наши артисти). Изчисленията ми показват, че това ще спести значителна сума и не само няма да намали качеството, но и ще помогне на софийската публика да надгради критериите си за качествено представление.
●Ще направим реорганизация с помощта на световни консултанти
За детайлния план за реорганизиране и преструктуриране на театъра няма да разчитам само на собствения си опит, а ще привлека и световни оперни експерти в ролята на консултанти.
●Ще потърсим експерти за ключовите липсващи позиции
Ще допълним липсващи ключови звена в екипа (оперативен мениджър, главен диригент, професионални експерти по маркетинг и комуникации, финансов директор, кастинг мениджър, нов хоров диригент и вокален педагог) с международни конкурси, които да подберат доказани професионалисти с подходящо образование, личностни качества и опит в сферата.
●Ще се погрижим за големите състави (хор и оркестър)
За да възвърнем професионалната форма на хора и да мотивираме членовете му да я поддържат, ще направим:
➔конкурси за хормайстор, помощник хормайстор и вокален педагог (чиято липса в момента осезаемо влошава качеството);
➔конкурс за пианисти-корепетитори;
➔възможности за самостоятелна изява на големите състави: самостоятелни концерти, както и веднъж в годината големи продукции, представящи подбор от увертюри и хорови партии.
За да подпомогнем развитието на оркестъра, ще направим:
➔конкурс за главен диригент (от години липсващ), който да се занимава с оркестъра всекидневно и да поддържа и развива капацитета му внимателно и с уважение към общата натовареност на членовете;
➔практикантска програма, по която стажанти от НМА и Музикалното училище ще могат да се обучават като част от оркестъра и ще олекотяват графика на постоянния състав.
●Ще обновим пространствата
Постепенно ще осъвременим материалната база, за да отговаря на нуждите на един модерен оперен театър:
➔пространства с атмосфера за артистите, където те да общуват и да прекарват време с радост (прозрачен конкурс за обновяване на 5-ия етаж, където се намират корепетиторските зали) и да имат всичко необходимо (два малки рояла с всички аксесоари и адекватна библиотека за корепетиторите);
➔пространства за почитателите на операта: магазин (с музика, клавири, литература, постери и сувенири, създадени от млади дизайнери); кафене за срещи и събития с оперна музика и атмосфера, подходящ кетъринг.
●Ще направим най-големия Международен оперен фестивал в България
➔Чуждестранни спектакли, които да обновят критериите на българската публика.
➔Транспортните разходи на чуждестранните продукции ще бъдат съфинансирани от международни и национални фондове за подкрепа на изпълнителските изкуства.
Цел 2
Пречките в момента:
●Липсва диференциация между певците - всички пеят всичко, което води до изхабяване на гласовете.
●Липсва разбиране за спецификата на оперния глас и грижите за него. Маха се професионалната характеристика на гласовете и се слагат под общ знаменател.
●Свръхнатоварен график, който води до липса на вокална свежест.
Подходът, с който екипът ми ще преодолее пречките
●Ще предефинираме разбирането за оптимална заетост на певците:
➔професионално отношение към даденостите на певците ни: всеки ще пее само подходящите за гласа му партии;
➔графици, които щадят гласовете и им помагат да се развиват;
➔наличен при нужда вокален педагог;
➔строга репертоарна хигиена.
●Ще подобрим вътрешната комуникация и атмосфера:
➔отвореност и улеснена комуникация;
➔свобода на избора за активност извън театъра при правилно планиране на ангажиментите;
●Ще осигурим звездни ментори за всяка премиера (големи акомпаниращи пианисти от световните театри и фестивали).
Цел 3
Пречките в момента:
●Липсва младежка оперна програма - мост между Консерваторията и голямата професионална сцена в България. Затова младите търсят Opera Studio в чужбина и, когато ги вземат, най-често си остават там.
●Репертоарната политика на СОБ поддържа неподходящи за дебютанти заглавия.
●Липсва елементарна финансова мотивация за младите артисти да останат в България като солисти. За тях е много по-изгодно да влязат в хор някъде из Европа.
Подходът, с който екипът ми ще преодолее пречките
●Ще създадем Opera Studio - Академия за млади оперни певци, в която ще има:
➔селекция с прослушвания пред жури, съставено от доказани авторитети;
➔постоянно гостуване на престижни преподаватели (вокални педагози, корепетитори, диригенти, големи оперни певци, режисьори), които редовно да работят с тези хора под формата на майсторски класове, уъркшопи и младежки продукции;
➔всекидневна работа с вокален педагог и с голям корепетитор;
➔подготовка на концерти, цели роли, cover програма, дебюти на сцената на СОБ, както в малки, така и в големи роли;
➔организиране на прослушвания и работни срещи с импресарски агенции и директори на други театри;
➔подготовка за конкурси и международни майсторски класове.
●Ще въвлечем обществото в създаването на новото поколение големи български гласове чрез:
➔дарителска програма за спонсори - индивидуални и корпоративни, които да подкрепят дейността на Академията;
➔стипендиантска програма за студентите (обезпечавана всяка година от един голям корпоративен дарител).
●Ще осигурим европейски възможности
Ще включим нашето Opera Studio в Европейската мрежа на оперните академии (www.enoa-community.com)
Ще се отворим към Европа
➔сътрудничества с млади певци и диригенти от чужбина;
➔активна работа с международни агенти;
➔наемане на готови продукции от чужбина;
➔копродукции с други европейски театри;
➔европейски ментори-експерти.
Цел 4
Пречките в момента
●Няма разнообразие в репертоара и постановъчните екипи. 90% от настоящите представления се създават от един и същи режисьор.
●Еднообразие в кастинга на артисти на сцената.
●Няма изграждане на нова певческа генерация.
Подходът, с който екипът ми ще преодолее пречките
➔Ще отворим СОБ за колаборации с близките ни изкуства: поле за изява на театрални и кинорежисьори, визуални артисти, балетни артисти.
➔Най-после ще се отворим към Европа: гостувания и копродукции с европейски театри, които да вдигнат както нашето ниво, така и критериите на българската публика.
Цел 5
Пречките в момента
●Неадекватно на съвремието цялостно присъствие на театъра в публичното пространство: овехтяла визуална идентичност и капсулиране на институцията в традиционната ѝ публика.
●Липса на адекватно присъствие в интернет.
●Липса на новаторство: изнасяне на операта в нестандартни (но все пак подходящи) пространства и контекст.
●Брандът СОБ се представлява от едно единствено лице.
Подходът, с който екипът ми ще преодолее пречките
●Ще обновим бранда Софийска опера и балет
Маркетинг екипът ни ще има за задача да привлече партньори, които да направят професионален анализ на силните и слаби страни на бранда ни и да изведат силно позициониране, с което да спечелим и задържим вниманието на нови публики.
●Ще създадем професионална комуникационна стратегия
Ще имаме комуникационна стратегия, която стъпва на проучване на нагласите сред аудиториите ни, на анализ на добрите световни практики в областта, приложими към нашите условия, както и на препоръки от световни консултанти в сферата на оперните комуникации.
●Ще създадем специални условия за младата публика
Всички зрители под 25-годишна възраст ще могат да влизат безплатно на отворените генерални репетиции по примера на световните театри.
●Ще създадем професионално изградена образователна програма
➔Отваряне към общообразователните училища с различни нови формати и съвместни програми.
➔Оперни срещи и мини концерти в училищата.
➔Целогодишни образователни формати на голяма сцена, в които младата публика да се учи на това какво е опера, как се подготвяме за нея.
➔Нови, атрактивни постановки във формата Опера на площада.
●Ще обновим цялостното присъствие и поведение на бранда СОБ
➔Обновена визуална идентичност: шрифтове, цветове, хартия, лого на операта, снимки на артистите, нов уебсайт, активно, правилно таргетирано и адекватно присъствие в социалните медии - всичко да отговаря на високите стандарти, по които ще работим и имиджа, който искаме да имаме.
➔Дигитален архив на театъра, от който да можем да произвеждаме материали за популяризиране и образователни цели.
Репертоарът, който планираме за СОБ за първата и втората година
●Откриване с голямо и и неизпълнявано в България заглавие, като Il Viaggio a Reims, режисиран от Дамиано Микиелето.
●Нови постановки на Риголето, Травиата, Трубадур, Бохеми, Бътерфлай, Турандот.
●Кавалерът на розата
●Съвременна опера.
Балетът
➔Привличане на всички български балетни звезди от Световните балетни компании и университети за постановки, репетитори, за класове и хореографии.
➔Поддържане на световно ниво на класически спектакли от Световната съкровищница.
➔Постановка на изявени световни хореографи.
➔Адекватна грижа за потребностите и развитието на балетистите.