Михал МИШКОВЕД, "Стършел"

В парламента се развъдиха езиковЪди.

Депутати от Обединените патриоти пишели Закон за езика. После щели да го внесат в пленарната зала. Току-виж в суматохата го и приели. Защото у нас всичко е възможно.

Възможно е депутат, който говори и пише с грешки, да ни учи как да говорим и пишем. И да гласува закон, в който да се изисква „Ролинг стоунс” задължително да се превежда като „Търкалящи се камъни”, „Гънс енд роузис” – „Пищови и рози”, а операта „Мадам Бътерфлай” като „Госпожа Пеперуда”.

Имаше такъв проект в миналия парламент, който налагаше оперите да се пеят задължително на български.

И в тоя парламент проектантите не са се отказали от абсурдното си намерение – да вкарат говоримия език в норми. И да налагат глоби за всичко извън тяхната норма.

Един от инициаторите, депутатът Александър Сиди от ВМРО, се яви в неделната сут­рин на екрана на БНТ, за да разкаже за проекта си. Не можа да каже много – най-вече се възмути, че някои фирми по магазините са на латиница. „Че направете тогава закон за кирилицата” – подсказа му неговият опонент, присъстващият в студиото езиковед акад. Михаил Виденов. – „Това е по-възможно. Но не и закон за езика. Езикът не може да се регулира със закони”.

Това каза академикът, но патриотът Сиди не му хвана вяра. Той си е решил нормативно да чисти речта ни от чуждици. Но не можа да отговори кой ще налага наказанията за употреба на чужди думи – МВР ли? Или пък ще се създаде нова полиция - езикова?

Акад. Виденов много деликатно намекна на патриота Сиди, че езикът ни има нужда не от закон, а от култура. И му даде примери с говоренето в парламента – как говорят нашите депутати? Неправилно, на диалект, с неуместни чуждици, за да изглеждат по-образовани. А изглеждат вицово. Във фейсбук зрители реагираха на разговора и дадоха примери с друг Голям патриот – Валери Симеонов, който казва: „оценям”, „преценям”, вместо литературното – оценявам, преценявам.

Тоест преди да пишат закон, депутатите да започнат от себе си. Това се отнася и за журналистите. Даже за писателите.

„Който пише закон за езика, рискува да стане смешен” – каза акад. Виденов. И напомни как в миналото един наш писател, пак Голям патриот, страстно се бореше с чуждиците и искаше да върне архаизми в езика ни. Например „шибучица”.

Искаше, ама едно е да искаш (както казваше самият писател)… А друго е как искат да говорят съвременните хора. Хайде, сложи им в устата „шибучица” вместо стик за голф, да видим как ще го кажат.

Когато липсва култура, езиковЪдите патриоти могат да станат смешни.

А когато са в управлението - и опасни.

 

 

 

 

 

  • ПЪТЕПИС

    "Утре не съществува. Има само днес" - Карибите отвътре

    • Доминиканците са благи и добронамерени хора;
    • Майката тук е на почит, от бащите никой не се интересува, защото майката на децата е сигурна, а бащата никога не е;
    • В Доминикана вечерно време се кара само на дълги светлини. 

„Танцувам за собствено удоволствие. Не е оригинално да доставяш удоволствие на всички.”

Рудолф Нуреев, съветски и британски балетист, роден на 17 март преди 87 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Един философ разговаря с вечността: Октавиан Палер на български

Сборникът с есета „21 въображаеми писма до 21 велики мъже“ е своеобразна игра с философията и живота на творците, в която игра всичко се променя...

 

 

В традициите на френската кинокласика: „Анора“ като вариация на „Богат, беден“ 

 

Лентата е отличена със „Златна палма“ в Кан, има едно отличие на БАФТА  - за кастинг и  „Оскар"-и - за най-добър филм, режисура, сценарий и монтаж. 

"Любомир Пипков. Писма от Париж": ценна работата на Юлиан Куюмджиев

Тези 153 писма са изпълнени с ценна, многостранна информация. Споделяните от двайсетинагодишния младеж интимни детайли за извънредно трудния му живот, с недостатъчни средства и без добър френски език...