SKIF публикува отвореното писмо на Ана Батева, инициатор на "Сцена СПАМ", инициатива на сдружение СПАМ Студиос за развитие на столичната зала „Академик“ в Националния студентски дом. Поводът е дейността на трупата се прекратява  в сградата на Националния студентски дом. Писмото е е адрисирано до артистичната общност, медиите и публиката.

"Бяхме обвинени, че заради нас вече много студенти искат да ползват пространството безвъзмездно за репетиции, което от своя страна заемало много дати – донякъде е вярно, че дойдоха заради нас, но именно това бе и целта: да върнем студентите в залата, като им предложим пространство и по-добри условия за творчество и развитие на техния потенциал", пише Батева.

Ето пълния текст на отвореното писмо:

 

С огромно съжаление ви информираме, че Сцена СПАМ прекратява дейността си в сградата на Националния студентски дом. Причината е рязка промяна на условията, въведени едностранно от директора д-р Никола Танаков. Това решение не е плод на наш избор или желание, а единственият достоен изход при настоящите обстоятелства. 

След три месеца активна работа и пълно съответствие с представената концепция и предварителните уговорки от наша страна – договорени в рамките на подписания  Меморандум за сътрудничество (рег. № 8-02-42 от 09.01.2025 г.) – на 9 май 2025 г., бяхме устно уведомени, че от юни 2025 г. влизат в сила нови условия:

• Залата ще се предлага единствено срещу удвоен наем, като се въвежда задължителен наем за минимум 8 часа дневно, вместо минималните 4 часа, независимо от реалната нужда на събитието;

• Въвежда се наем и за нашите събития и присъствие, въпреки първоначалната договорка, че пространството ще бъде предоставено на екипа ни с цел развитие на залата и нейно популяризиране.

Тези нови условия не само, че са в абсолютен разрез с подписания меморандум за сътрудничество и предварителните уговорки, като при такава финансова тежест устойчивостта на независими културни проекти става напълно невъзможна. Пространството все още няма изградена публика – именно това беше нашата мисия – и в този ранен етап приходите от билети не могат да покрият дори наема, камо ли хонорарите за артистите.

Но освен новите условия, на проведената среща на 9 май 2025 г. в 12:30 ч. в кабинета на ръководството, в присъствието на д-р Никола Танаков и г-жа Росица Пенева, чух следните безпардонни обвинения към нашия екип – поднесени с агресивен и нетолерантен тон, които в името на достойната защита на усилията и труда ни, както и прозрачността и личната отговорност пред хората, които подкрепиха тази инициатива, сме длъжни да споделим публично:

• Бяхме обвинени, че продаваме билети и прибираме печалбата – твърдение, което категорично не отговаря на истината. Всички приходи отиваха за артистите и същите са отчетени чрез договори, формуляр сметка за изплатени суми и пълна счетоводна прозрачност. Единствено бяха задържани 20 лева от прихода на билети с цел обезпечаване на счетоводното администриране.

• Бяхме обвинени, че рекламираме сцена СПАМ, а не Студентски дом – нещо, което лесно може да бъде опровергано с цялата ни публична комуникация. Партньорството ни се споменава във всяко интервю, а Национален студентски дом е отбелязван във всеки рекламен пост. 

Тук добавям, че още при самото откриване на сцена СПАМ директорът на институцията лично присъства и изнесе реч в подкрепа на партньорството ни и общата ни цел – развитие на културната сцена и привличане на нова публика. Част от тази реч даже я има и на видео. Това обаче беше единственият път, в който директорът  дойде в залата – след това не присъства на нито едно събитие, въпреки изпратените покани от наша страна.

В допълнение, същият директор нееднократно разглеждаше предоставената от нас презентация с ясно изложена концепция, визия и услуги на сцена СПАМ (всеки интересуващ се може да се запознае с нея). След три месеца активна дейност и широка публичност, изказването му „е, не съм разбрал концепцията явно“ – на фона на друго негово твърдение, че „залата е Академик, а не СПАМ“ – звучи не просто несериозно, но и подигравателно към труда и добрата воля на екипа.

• Бяхме обвинени, че заради нас вече много студенти искат да ползват пространството безвъзмездно за репетиции, което от своя страна заемало много дати – донякъде е вярно, че дойдоха заради нас, но именно това бе и целта: да върнем студентите в залата, като им предложим пространство и по-добри условия за творчество и развитие на техния потенциал. Но по-важното в случая е, че това е част и от мисията на Студентски дом. Съответно да се използва като аргумент срещу дейността на нашия екип е напълно необосновано.

• И не на последно място – бяхме обвинени, че „печелим на гърба“ на институцията чрез символичната такса от 150 лв., която артистите внасят за техническа и административна подкрепа. А таксата включва:

1. техническа подкрепа при подготовка на събитията (строеж на звук и осветление или т.н. съдействие от един или двама души от екипа ни в деня на събитието, в рамките на 4–5 часа);

2. продажба на билети, както онлайн, така и на място чрез касов апарат на сдружението;

3. административно осчетоводяване на продадените билети съгласно закона (изготвяне на авторски договори, формуляр сметка за изплатени суми, фактури);

4. поддръжка на залата (подмяна на изгорели крушки от прожекторите, кабели, почистване);

5. заснемане на видеоматериали за популяризиране на събитията и реклама.

Важно е да се отбележи, че тази такса беше въведена едва от април 2025 г. През март – първия месец на дейност – не събирахме никакви средства, тъй като имахме нужда от време да се ориентираме в нуждите на артистичната общност. Оказа се, че много от тях срещат затруднения с продажбата на билети, нямат административен опит, но и достъп до техника за популяризиране на събития – области, в които нашата подкрепа се оказа ключова.

Но що се отнася до техническата част, следва друга ситуация, която предизвика сериозно безпокойство. В хода на техническата подготовка за откриването на инициативата – стана ясно, че е належаща спешна смяна на опасно загряващи кабели.

Същите тези стари кабели и трансформатор вече бяха довели до инцидент с разтопен прожектор през февруари 2025 г. – месец преди началото на нашата дейност – което представлява пряка предпоставка за пожар.

С цел да гарантираме безопасното протичане на събитията, поехме изцяло за наша сметка подмяната на окабеляването. За тази ситуация ръководството беше информирано по официален имейл (на 25 март в 13:32), но така и не получихме никаква обратна връзка за извършеното от наша страна.

В последствие възникнаха още две ситуации, които допълнително внесоха смут. На два пъти получихме предупреждение за предстоящи противопожарни проверки: за 24 април (два дни преди премиерата на „Три за щастие“), г-жа Росица Пенева ни информира, цитирам: „можете да влезете в залата едва след 12:30 ч., тъй като преди това ще има проверка за противопожарна безопасност и да не се засечете“, както и на 28 април – в деня на студентската предпремиера – когато студентите бяха инструктирани „да не излизат през предния вход между 11 и 12 ч., за да не ги види някой, а ако ги видят – да кажат, че просто репетират“. Да, това са реплики, които трудно могат да бъдат доказани, но сградата разполага с камери, които могат да покажат кой, кога и с каква цел е влизал.

Съответно, липсата на отговор относно подмяната на рисковото окабеляване, както и възпрепятстването на достъпа ни до залата в посочените дни, повдигат резонни въпроси относно безопасността и реалния статут на дейността в пространството.

В тази връзка искаме публично да питаме ръководството на Национален студентски дом:

• Защо имахме ограничения в достъпа до залата в посочените по-горе дни и часове, както и главния вход от страна на студентите, при наличие на проверяващи органи?

• Изобщо съществува ли валиден лиценз за извършване на културна и сценична дейност в зала, която вече е претърпяла пожар в миналото?

• Как прикриването на активна дейност пред външни институции се вписва в идеята за подкрепа на младите артисти и развитие на студентите?

  • И не на последно място – трябва ли да се случи трагедия, подобна на тази в гр. Кочани (Северна Македония), за да бъдат предприети навременни мерки?

И предвид всичко изброено дотук, се обезсмислиха дори усилията да доведем до край събитията за месец май. Защото просто не можем да останем там, където достойнството на екипа ни е безцеремонно прегазено, а културата – подложена на унижение. 

Залата, разбира се, остава отворена за ползване, но вече без нашето участие, техника, техническо съдействие или организационна ангажираност – под каквато и да е форма. По този начин категорично отказваме да бъдем съучастници в симулацията на грижа към културата, артистите и студентите.

За сведение, през 2023 г., в следствие на успешната премиера на „Кученцето се засмя“ (продукция на СПАМ Студиос), нашият екип бе отличен от предишното ръководство с награда за „Принос към развитието на Национален студентски дом“. Към днешна дата, нашият екип е изгонен с демонстративна грубост и пълно незачитане на вложения труд, усилия и договорени условия от настоящето ръководство на Национален студентски дом.

Но това никак не е изолиран случай. Това е симптом на много по-дълбоко отношение към културата в България: всяка работеща инициатива, смислена дейност и амбиция, вместо да бъде подкрепена – бива безпардонно саботирана и безскрупулно потушавана.

И след всички изложени причини, поради които няма как да продължим, искам лично да се извиня на всички артисти, които ни подкрепиха, включвайки се в инициативата за развитие на зала „Академик“; на медиите, които отразиха идеите ни и застанаха зад нас; и най-вече – на публиката, която с всеки изминал ден разпознаваше усилията и таланта на артистите, включени в програмата.

П.С. Всичко изложено в това писмо подлежи на доказване – с документи, записи от камери и свидетели, макар част от последните, разбираемо, да се страхуват да застанат открито с имената си.

Защото е крайно време отговорността да бъде поета там, където е пренебрегната.

  • АПЛОДИСМЕНТИ

    "Тя беше на много голяма висота..."

    Отзиви на международната оперна критика за дебютната за Соня Йончева роля на Лиза от "Дама Пика" на сцената на Метрополитън опера в Ню Йорк.

„Колкото повече ограничаваш себе си, толкова повече се разкрепостяваш. Деспотизмът на ограниченията само помага да се достигне точността на изпълнението.”

Игор Стравински, руски композитор, роден на 17 юни преди 143 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Сценарии за бъдещето

Сборникът „Червеният кръст на сцената“ съдържа драматургия и театрална есеистика на Цвета Софрониева, създадени между 1988 и 2024 г. Тя разглежда възможностите на културата да бъде „спешна помощ във време на промяна на отношението на човечеството към самото себе си“.

Тя танцува това лято

 

Заснет в Унгария „само“ за 90 милиона долара , „Балерина“ се очертава да е летен хит и да допринесе за поддържане интереса към легендарния свят на Джон Уик.

Българската дилема: между вера и далавера

 

Да рецензираш Александър Кьосев е – казано на корпоративен език – „истинско предизвикателство“. Но и опасна работа, защото ако я вършиш „необмислена или недомислена“, само ще се регистрираш като позорен участник...