ЕМИ БАРУХ, DW

Обидни думи, подигравки, закани, псувни, опозоряващи квалификации, враждебност и нетолерантност. Това е езиковата среда, която наблюдаваме от парламентарните студия - при това без на телевизионния екран да се появява червена точка, сочеща, че съдържанието не е подходящо за подрастващи.

Просташката реч звучи съвършено свободно и с упорита повтаряемост от най-високата трибуна на България. Недостойните словесни изблици, характерни за разпасана шайка от улични безделници, се превърнаха в обичаен звуков фон на българската публичност. Прагът на търпимост постепенно падаше пред очите ни докато напълно изчезна.

 

Как се стигна дотук?

Уличният език влезе в медиите отдавна. Демократичната повеля на промяната съблече костюмираните клишета на казионното партийно нищоговорене. И този донякъде симпатичен разгул започна да набъбва, да завзема територии, да добива самоувереност, да дефилира по пътищата, в магазините, в училищата. Естествено тази реч формира отношение към всичко, включително и към политиката. Да се удържа културното говорене престана да бъде секси. То стана елитарно, нишово, олд фешън. 

И не само, че публиката престана да се възмущава от простащината, а простащината се превърна в модел на поведение. Простащината започна дори да се използва за маркиране на общност, за белег на принадлежност. "Вие сте прости и аз съм прост!"

Езиковата агресия предизвиква езикова агресия. Но езиковата агресия предизвиква и физическа агресия. Зачестилите сцени на детски сбивания в моловете в София, в Бургас, във Варна са резултат именно на това. Демонстрацията на брутално поведение на обществено място, която самите развилнели се момчета и момичета снимат и разпространяват с удоволствие, цели същия ефект както разюзданото поведение на народните представители пред камерите. И едните, и другите избират този начин, за да печелят популярност. 

Такава е сценарната матрица на Тошко Йорданов, който нарича колегите си "морални отпадъци", такава е арогантността на Костадин Костадинов, който от най-високата трибуна обещава да подпали парламента, такъв е словесният регистър на депутата в десет български парламента Хамид Хамид, който реагира на журналистически въпрос с думите "нещастник, боклук, изрод".

Преди близо година, Делян Пеевски - председател на ПГ на ДПС-НН направи специално обръщение по повод Международния ден на майчиния език. В него се казва, че езикът е "Средство за изразяване и самоопределяне на нашата идентичност". И още: че е "наш дълг да го защитаваме, съхраняване и развиваме".

Каква точно е идентичността на олигарха, който е санкциониран по глобалния закон Магнитски, ако съдим по неговите словесни изяви ("К’ъв си ти, беее?! К’ъв си ти, беее?!")? Това е въпрос с много възможни отговори. Как самият той го защитава и развива е видно от всяка негова публична поява.

 

Политиците задават тона на отношенията в обществото

Ако се направи анализ на връзката между език и мислене на онези, които сме избрали да ни представляват, ще стигнем до низини, които са тъжна характеристика не за избранниците, а за тези, които са гласували за тях.

Връзката между език и мислене е обект на десетилетни изследвания. Един от въпросите, които занимават учените, е: какво прави човешката реч различна от комуникативните системи на животните. Краткият отговор е, че при хората има и култура.

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Когато жените обичат, те ни прощават всичко, дори и недостатъците. Когато не ни обичат, те не прощават нищо, дори достойнствата ни.“

Оноре дьо Балзак, френски писател, роден на 20 май преди 226 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

На финалната права

 

Като скъпа и майсторски направена забава „Възмездие“ си струва четиристотинте милиона долара, похарчени за реализацията му...

 

„Двойникът“ – обърнете внимание

Един филм, излязъл на екран в България преди 45 години, като никой друг слага пръст в раната на съвремието – с постистината, с фалшивите новини, с хибридните войни, с мотото на социалните мрежи „всеки сам си преценя“…

Истинско и честно

 

"Видно е,  че  българската литература разбира криво това как правдоподобието или фактологичността трябва да присъстват в литературата. Криво разбиране, което, уви, задълбочава идеята за провинциалност, а и е тъжно, че го наблюдаваме и при дебютанти" - коментар на проф. Амелия Личева