Общо 77 номинации за 41 медии и личности бяха разгледани от журито в състав Калоян Константинов (КлинКлин / председател), Николай Стайков (Антикорупционен фонд), Силвия Великова (БНР), Чавдар Николов („Прас Прес“), Йордан Стефанов (Наука и критично мислене) и Константин Мравов (БНР), съобщи сдружение „За граждански прояви – Клин“.

Журито изготви къс списък с номинации, в който гласуваха 38 подбрани журналисти и специалисти в областта на медиите. Победителите бяха избрани на базата на техният вот и финалното гласуване на журито.  

Запознайте се с тазгодишните носители на анти-наградите в 6-те категории:

Цялостен принос

Емил Кошлуков

Мотивация: През 5-годишния мандат на Емил Кошлуков като програмен и генерален директор качеството на БНТ се срина чувствително. Вместо да я издигне в еталон на журналистическите стандарти, той я подчини на интересите на партиите и хората, които го издигнаха на поста. Скандалите с отстраняване на доказани журналисти и промотиране на посредствени, но лоялни кадри дооформиха имиджа на БНТ като източник на дезинформация по важни вътрешно и външнополитически, икономически и социални теми. А инвестирането в пошли исторически интерпретации  – като „Ботев“ и „Войната на буквите“ – е метафоричен среден пръст към добрия вкус и цялата българска общественост.

Незавидният принос на Кошлуков за съсипването на българската журналистика не започва с БНТ. Преди това той е директор и част от управителния съвет на TV7 – тогавашната придворна телевизия, създадена с парите на фалиралата КТБ на Цветан Василев. Следва предаване в близкия до Делян Пеевски „Канал 3“ (към момента „Нова нюз“), както и позиция на програмен директор в ТВ „АЛФА“ на Волен Сидеров.

Остават тежките съмнения, че въпросните назначения са с единствена цел натруване на кух опит, за да може да оглави БНТ чрез дискредитирания Съвет за електронни медии. Скандал в гилдията предотвратява това да се случи на конкурса 2017 г., но въпреки това той все пак получава поста на програмен директор, където да донатрупа необходимия стаж. При интересни стечения на обстоятелствата, през 2019 г. СЕМ все пак го избира за генерален директор на БНТ. През 2022 г. новият състав на СЕМ проваля конкурса за директор на националната телевизия, като по този начин удължава безсрочно мандата на Кошлуков.

Журито на „Златен Шиши“ държи да отбележи, че в БНТ все още работят огромен брой кадърни и съвестни журналисти. Те произвеждат качествено съдържание не заради ръководството и условията в БНТ, а въпреки тях. Изразяваме своето уважение и подкрепа спрямо колегите.

Вреден коментар

„Коментар на седмицата №3: Защо Китай няма как да бъде военна заплаха за света, повече трябва да се притесняваме от Сърбия“

Медия: „24 часа“

Автор: Борислав Зюмбюлев

Мотивация: Изключително лаишки коментар, който има за цел единствено нескопосано да излъска имиджа на Китай. Медията е партньор на „Радио Китай“ – офоциалната задгранична медийна бухалка на Пекин – и публикува тяхната пропаганда в България. Макар родната общественост да не обръща особено внимание на световните процеси, защото я занимават с махленските спорове между олигарси и бандити, влиянието на Китай крие сериозни рискове за сигурността и демокрацията в Европа и света. Технократският авторитаризъм на Пекин е определян от световните експерти като най-голямата заплаха на бъдещето. Очевидно авторът не мисли така.

Беззъбо интервю

„Ексклузивно – Иван Гешев пред Tribune: Ние сме и в конституционна криза, освен в политическа“

Медия: „Трибюн“

Автор: Наталия Габарева

Мотивация: Липсата на каквато и да е реакция на манипулативните тези на главния прокурор подчертава бутафорността на този зле маскиран ПР разговор. Любим момент е, когато журналистката благодари на Инструмента на Господ, че знае, че няма да ѝ отговаря на определени въпроси и затова няма да ги задава. Опитът сочи, че често зададеният въпрос без получен отговор е дори по-ценен от самия отговор... Но явно в медията, контролирана от бивш министър на спорта от бивша управляваща партия, правилата на журналистиката се измислят в собствена полза. Точно както и правилата на държавничеството. Или на правосъдието. 

Безумен текст 

„Пророчеството на Ванга за "Операция Z"

Медия: „Труд“

Автор: Ванга? / Румяна Генадиева

Мотивация: Не знаем в кой момент и поради какви причини Нешка Робева е изгубила изключителните права върху пророчествата на Ванга, но откакто това се случи в клетото българско медийно пространство започнаха да се леят безконтролно десетки чисто нови пророчества на годишна база. В случая авторката по мистичен начин (разбирайте, че си го е измислила) се сдобива с прелюбопитното предсказание на Ванга. В него тя предрича, че конфликтът между Русия и Украйна ще приключи бързо, Русия ще унищожи нацистите и прочие. Забавното е, че Ванга използва същия маниер на говорене като руската пропаганда: не война, а "специална операция“, а украинците са нацисти.

Отблъскващ материал

„Малкият Сашко убит от баща си?“

Медия: „Уикенд“

Автор: Мая Стефанова

Мотивация: Понякога в родното медийно пространство се появяват материали, които са толкова противни, лъжливи и вероломни, че ни се налага да се съгласим с думите на Сьорен Киркегор: „По-добре дъщеря проститутка, отколкото син журналист“. Текстът е невероятно отвратителен, защото единствената му цел е да продаде възможно най-много бройки, без да се интересува от това кого наранява или чии животи съсипва. В същия ден, в който това нещо бе разпространено, детето бе открито живо. На всичкото отгоре авторката и хартиеното издание (което отказваме да наречем „вестник“) нямат смелостта да сложат точка на заглавието си, а се измъкват с въпросителна. Това им спестява евентуално дело. Фин, но изтънчено гнусен елемент.

Абсурдно заглавие

„ПП и ДБ искат гражданска война, подучени от мафията“

Медия: ПИК

Автор: Недялко Недялков

Мотивация: Майсторски умения с перото демонстрира небезизвестният фехтовач на свободното слово Н.Н. В един ред виждаме опити за всяване на евтин страх, политическо очерняне и подмяна на реалността за това кой всъщност е истинският проблем на държавата. Авторът от години се подвизава като един от най-добрите живи български фантасти, а награденият материал и неговото заглавие са сред перлите в короната от тиня, която ПИК носи.

Наградите Златен Шиши се организират от Сдружение „За граждански прояви – Клин“ за втора поредна година. Може да си припомните победителите и подгласниците за 2021 г. тук.

 

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„Религиозният култ е едно представление, едно драматично представление, една фантазия, една „заместваща“ реализация.“

Йохан Хьойзинха, холандски филолог и историк, роден на 7 декември преди 152 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.