ВЛАДИСЛАВ СТОЯНОВ, БНР

Боряна Пунчева – актриса, режисьор и продуцент, гостува в предаването „Нощен Хоризонт“, с основна тема българско кино. Директор на Българския културен институт във Варшава. Дъщеря на режисьора Борислав Пунчев. Завършва кинорежисура във ВИТИЗ „Кръстьо Сарафов“. Емблематичните й роли в киното са в „Дами канят“, „Хотел Централ“ и „13-ата годеница на принца“. Работи в студио „Екран“, а после и в БНТ като главен режисьор. Режисьор на емблематичното за поколения тв предаване „Клуб НЛО“.

---

Неотдавна излезе на екран новият филм с Ваше участие „Защото обичам лошото време“. Той вече е селектиран в конкурсната програма на Международния фестивал за ново европейско кино „Златната липа“. Филмът как се приема в киносалоните?

- Ценно е, че филм с малък бюджет и малък актьорски състав успява да привлече вниманието на публиката. Филмът е деликатен в разказа си и взаимоотношенията на героите, представя свят без насилие и без онези елементи от нашия живот, които ни тровят. Явно хората имат нужда да гледат и нещо такова, в което няма ужаси и има любов, но няма секс. Предложих на режисьора Яна Лекарска 6-7 актриси, за които мислех, че са по-подходящи за моята роля, но тя каза, че още като е писала, си е представила мен в нея.

Аз съм от изгубено поколение, заедно с Ваня Цветкова, Ирен Кривошиева, Мариана Димитрова, с които стартирахме в началото на 80-те години. Но след политическите промени, за да си спасят малките си деца, те взеха по един куфар, детето под мишница и заминаха за Америка. И прекратиха своите творчески занимания. По онова време актьорите бяхме маргинализирани като тунеядци, които не произвеждат, а само харчат пари и бяхме запратени в ъгъла. Знаех, че ако замина, ще се простя с мечтите си и въпреки че имах такава възможност, останах.

Вашите съвети към колегите, които сега завършват НАТФИЗ?

- Ако са решили и искат да са актьори, нека направят всичко възможно, за да намерят работа. Тук все още няма агенти, които да ги „продават“, както е по света. И сами трябва да се „продават“, а това не им е работа. Онази система с агенти, която е в чужбина, никога не е била практика в България, но се надявам, че ситуацията ще се развива.

  • IN MEMORIAM

    Европеецът Пламен Асенов

     Негова е поредицата „Великите европейци“, излязла в книги, излъчвана по радио „Пловдив“ и публикувана на сайта на „Свободна Европа"

     
  • ПОЗИЦИЯ

    ВУЛКАНизациии

     Коментар на Митко Новков по повод скандала с наградата за роман на годината, която се връчва от фонд "13 века България"

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Приближаване до Кръстю Лафазанов

    Той не става зъболекар, въпреки че е приет първоначално стоматология, но прави ярки, запомнящи се и незабравими роли в стойностни тв спектакли.

„Всички ние имаме два живота. Един, който мечтаем. И друг, който ни води до гроба.“

Фернанду Песоа, португалски поет, роден на 13 юни преди 136 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Фантастичният свят на магията и езика

 

Слабо звено на „Вавилон: Тайна история“ от Ребека Ф. Куанг е вмъкването на идеята за дискриминацията, която като че ли става неизменна част от съвременната художествена литература...

„Back to Black“ – новият биографичен филм за Ейми Уайнхаус

 

Биографичните филми работят тогава, когато разглеждат малка и слабо позната част от живота на героя и фокусират вниманието си върху нея

Метерлинк на XXI век

 

Не на последно място, говорейки за Саманта Швеблин и конкретно за сборника „Седем празни къщи“, няма как да подминем и факта, че той е постпандемичен, което засилва темата за самотата, за счупените връзки, за личните лудости…