ДАРИНА ТАКОВА, фейсбук

От "Мария", филмът за Калас, не ми остана нищо друго освен непрестанно звънящите GSM-ми в претъпканата зала 1 на НДК и усещането, че съм в лазарет от колективно кашлящи хора. Имах чувството, че повечето зрители не знаеха, че филмът е за опера и нямаха никаква представа коя е тая Мария.

Привлечени от Джоли - много хитър ход от страна на продуцентите, иначе никой нямаше да го гледа, хората гледаха тъпо, скучаеха - защото филмът е безумно скучен, и скоро започнаха да се изнизват от салона. Тази зала определено не е за кино, както и за класическа музика. Там да си дънят поп концерти и частушки, толкоз. Бях на гадно място, от което виждах екрана накриво, а субтитрите на български бяха бледи и непрекъснато размазани върху бял фон.

Нямаше филм за Калас, имаше филм за Джоли, която е добра актриса, но никога не може да излезе от щампата на самата себе си. Непрекъснато е в поза. Студена, повърхностна имитация на една от най-великите личности за всички времена,  феномен в операта,  която беше спусната на земята, за да покаже Бог какво е операта.

Неповторима, ненаподобима, незаменима, недосегаема. Всеки дръзнал да направи филм за нея се е провалил. Дори Дзефирели с "Калас Форевър" и с прекрасната Фани Ардан в главната роля, която поне се доближава до физическия образ на специфичната топла и изразителна красота на Мария. Като имаме предвид, че Дзефирели е бил много близък с нея и многократно са работили заедно, освен, че са били интимни приятели. И тогава филмът беше доста тъп и несполучлив. 

Този новият е много красив за гледане. 

Гледки, обстановка и костюми са впечатляващи. Аристотел Онасис е топ, както и всички малки роли са впечатляващи. 

Толкова ми беше скучно, че многократно исках да си тръгна. Всичко е бавно, празно и монотонно. Пеенето, музиката и театрите са ми до болка познати, вярвам, че на всеки оперен човек му е било тъпо.

И все пак идеята на филма с избора на Джоли  е гениална най-вече в един аспект, привлича в залите хора, които нямат представа какво е опера, не са чували един тон от нея и дори я мразят. Излязох от салона и вече нищо не си спомнях. А днес, още повече. 

Най-силният момент от лентата са последните три минути, когато протичат кадри със самата Калас, много ясно проличава гигантският абсурд да бъде интерпретирана, особено от тази студена американска кукла.

Джоли не бива да печели "Оскар" за Мария, защото тя играе себе си. 

Толкоз..

---

ФИЛМЪТ

"МАРИЯ"

Maria

Италия-Германия-САЩ, 2024, 123‘ 

Режисьор: Пабло Лараин

В ролите: Анджелина Жоли (Мария Калас), Пиерфранческо Фавино (Феручо Медзадри), Алба Рорвахер (Бруна Луполи), Халук Билгинер (Аристотел Онасис), Коуди Смит-Макфий (Мандракс), Валерия Голино (Якинти Калас)

Венеция – Номинация за "Златен лъв"

„Благоразумното момиче не трябва да влиза в разговори с непознати жаби.“

Шарл Перо, френски писател, роден на 12 януари преди 397 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Писателю, бъди цял!

 

Марин Георгиев отдавна разлайва литературните псета. Причината е в неговия метод, който той никъде не е формулирал, но го приема като нещо дадено и прието, присъщо на душата и морала му. В „Заговорът на мъртвите“ той го обговаря многократно, но никъде не го формулира...

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…