НИКОЛАЙ ЛАВЧИЕВ, "Свободна Европа"

 “Филмът е илюзия. Публиката просто вижда много сенки върху екрана. Емоцията е в публиката. Номерът е да им дадеш нещо, което я отключва и изведнъж тя надарява образите с емоцията си. Моята теория е, че когато хората казват, че някой филм е красив, според мен е невъзможно това да е вярно, освен ако няма красота в самата публика“.

По този начин от първата сцена, започваща с вярата в Америка и знаменитата сцена с Марлон Брандо, до падането от количката на умиращия и престарял образ на Ал Пачино, режисьорът и сценарист на “Кръстникът“ успява да “произведе“ красотата, която публиката оценява като една от най-великите филмови трилогии за всички времена.

Разбира се, става въпрос за Франсис Форд Копола, който на 7 април навърши 82 години. Той е смятан за един от най-добрите филмови творци за всички времена, а през 60-те и 70-те години се превръща във водеща фигура в т. нар. Ренесанс на Холивуд, когато редица млади творци, сред които и Стивън Спилбърг, Мартин Скорсезе, Брайън Де Палма, Джорд Лукас, Уди Алън, взимат юздите от старото поколение и започват да правят нов тип филми по нови начини.

Първата част, а и цялата поредица от “Кръстникът“, тотално променят и жанра “гангстерски филми“ и се превръщат в еталон за подражание на редица творци.

Роден в семейството на италиански емигранти, животът на Копола не започва лесно. Той заболява от полиомиелит и в голяма част от детството си е прикован на легло. Това обаче му помага да развие част от артистичните си умения. Той започва да прави домашен куклен театър, а по-късно развива и интерес към театралното изкуство като цяло и киното. Впоследствие се запалва и по инженерството и технологиите, а приятелите му дори почват да го наричат “Наука“. В колежа той учи театрални изкуства, въпреки волята на баща му, който иска синът му да се занимава с инженерство.

Повратен момент, по думите на Копола, в който окончателно се насочва към киното, идва след като за пръв път гледа “Октомври: Десет дни, които разтърсиха света“ на Сергей Айзенщайн.

Следва университет, в който той отново се посвещава на филмовото изкуство и трудности в първите десет години от кариерата му.

В началото на 70-те идва първото му голямо постижение. Тогава заедно с Едмънд Норт той печели “Оскар” за най-добър оригинален сценарий.

Големият пробив и превръщането му във водещо име идва през 1972 г. с излизането на първата част на “Кръстникът“. Лентата получава три награди “Оскар“, включително за адаптиран сценарий на Копола, както и за най-добър филм, а с това и редица номинации и отличия за други престижни награди. Когато започват да снима филма обаче Копола изобщо не е убеден в успеха му, а постоянните пререкания със студиото “Парамаунт“ почти го отказват от проекта.

“Кръстникът“ беше много недооценяван филм, когато го правехме. Те [“Парамаунт“] не бяха доволни от работата. Не има харесваха актьорите. Не има харесваше начинът, по който снимам. Постоянно бях на ръба на уволнението“, спомня си Копола.

Един от най-големите спорове е свързан с нежеланието на студиото ролята на Вито Корлеоне да бъде за Марлон Брандо. В крайна сметка режисьорът надделява в спора, а Брандо печели “Оскар“ за главна мъжка роля, който обаче отказва да получи.

Следват още успехи, които го затвърждават на върха на филмовото изкуство с “Разговорът“ и втора част на “Кръстникът“.

През 1979 г. след редица трудности, свързани с уволнени актьори, инфарктът на Мартин Шийн, месеци на снимки в джунглата и два банкрута, на екрана се появява “Апокалипсис сега“, смятан от редица критици за един от най-добрите филми в историята. Лентата разказва за тъмната сянка на войната във Виетнам и всички трудности и лудости, пред които американските войници се изправят по време на престоя си там. Филмът печели два “Оскара“, три “Златни глобуса“, БАФТА, “Златна палма“ и още редица награди.

Сред филмовите заглавия, зад които стои Копола, са “Рейнмейкър“, “Загубени в превода“, “Добрият пастир“, “Франкенщай на Мери Шели“ и други.

Освенправенето на филми, Копола превръща страстта си към виното в професия и отваря своя изба. Питието, което произвежда, в момента е световноизвестно, а самият той е считан за един от най-добрите винопроизводители в Калифорния. Той също така притежава няколко почивни комплекса и заводи за производство на паста.

Естествено, не всичко около живота му е свързано с успеха, но той открива за себе си, че "животът е по-добър сценарист от всички".

Примерът, което дава, е свързан с едно от най-критикуваните му решения - да включи дъщеря си София в третата част на “Кръстникът“, за което младата артистка бива смазана от критиката.

“Беше на 18, а и казаха, че е унищожила филма на баща си. Беше дълбока рана за горкото дете. Стреляха по мен, но тя отнесе патроните. Сега тя е по-известен режисьор от мен. Тя остана да се смее последна“, казва Копола.

Дори и на 82 творецът няма намерение да намалява темпото, а в момента подготвя поредния си филм под заглавие “Мегаполис“ – утопична история за препострояването на Ню Йорк след природен катаклизъм. Според него климатичните промени и отношението на природата е основният проблем на човечеството и затова иска да подари подобна лента на следващото поколение.

“На 81 съм и се надявам да ми останат години, за да го направя. Искам да дам на децата на света поглед към бъдеще, което да е красиво, което е позитивно. Това е рай на земята, защото аз наистина смятам, че можем да го имаме“.

„Пленяват ме хора, които могат да живеят без страх от последствията, да бъдат страстни без предпазливост, хора, които безумно мразят и обичат.”

Федерико Фелини, италиански режисьор, роден на 20 януари преди 105 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Съседната стая“ - за правото на избор, приятелството и нещата от живота

 

Филмът е елегантно и изтънчено есе за смисъла на живота и за избора на смъртта...

Вслушвания в уроците на мъдростта и времето

В самия край на 2024 г. българската литературно-философска публика беше зарадвана от книгата „Вслушвания“ на Митко Новков, съдържаща дванадесет негови есета...

Писателю, бъди цял!

 

Марин Георгиев отдавна разлайва литературните псета. Причината е в неговия метод, който той никъде не е формулирал, но го приема като нещо дадено и прието, присъщо на душата и морала му. В „Заговорът на мъртвите“ той го обговаря многократно, но никъде не го формулира...