"Свободна Европа"

Преди три месеца трейлърът на втората част на филма „Борат“ излезе и накара всички да се питат коя е актрисата, която влиза в ролята на дъщерята на репортера от Казахстан, изигран от Саша Барън Коен.

Днес всички знаят името на българката Мария Бакалова. Превъплъщението й в Тутар Сагдиев й донесе признание и от публиката, и от професиналната общност. Тя получи награди от гилдиите на кинокритиците в Ню Йорк, Флорида и Чикаго. В събота американските медии съобщиха, че Бакалова е получила и престижната награда за поддържаща женска роля на Националното общество на кинокритиците на САЩ.

Лентата разказва историята на репортера от Казахстан Борат, който се завръща в САЩ заедно с дъщеря си Тутар. Той я взима със себе си, за да я омъжи за високопоставен американски политик. Набелязан за съпруг е вицепрезидентът Майк Пенс.

Следват редица абсурдни ситуации, в които участват предимно обикновени хора, а не актьори, а Бакалова и Барън Коен импровизират в някои сцени. Кулминация е срещата на Тутар с бившия кмет на Ню Йорк и адвокат на Доналд Тръмп Руди Джулиани, заснет в компрометираща ситуация в хотелска стая с младата жена, представила се като телевизионна журналистка.

Самата Мария Бакалова вижда продължението на „Борат“ като историята на съзряването и освобождаването на Тутар, израснала и възпитана в среда, в която жените са учени, че не са равни на мъжете. „Това е филм за това как едно момиче може да порасне и как трябва да порасне. За това как хората могат да не те третират като равна, защото си жена“, казва 24-годишната актриса в интервю за "Ню Йорк Таймс".

Холивуд е мечта за Бакалова откакто е ученичка в Националното училище за музикално и сценично изкуство в Бургас, където свири на флейта. „Когато станах 9-10 клас изтрих всички тези неща с Холивуд и започнах да се готвя за НАТФИЗ. Осъзнах, че няма как да стане с Холивуд, и реших, че трябва да се концентрирам върху европейски продукции, за да си разширя периметъра като актриса“, казва тя в интервю за бТВ.

Мария Бакалова учи в Националната академия за театрално и филмово изкуство (НАТФИЗ) в класа на проф. Иван Добчев и се дипломира през 2019 г. Докато е студентка играе в българските филми „Трансгресия“ на режисьора Валентин Тодоров и „Бащата“ на Петър Вълчанов и Кристина Грозева. В почти всичките си интервюта актрисата разказва за интереса си към скандинавското кино и за желанието си се запознае с датската школа и да работи с филмовия режисьор Ларс фон Триер.

Кариерата й обаче тръгва в различна посока. „Чух от приятел, че има кастинг за главна роля в холивудски филм. И си помислих, че е невъзможно. Ние сме българи. Никой не би си ни представил в главни роли“, казва Бакалова пред "Ню Йорк Таймс". „Изпратих записи и после ме извикаха за кастинг в Лондон. Но проектът беше толкова потаен, че се питах дали наистина съществува. Бях убедена, че ще се окаже схема за трафик на хора. Нямах престава, че ще срещна Саша [Барън Коен] – това беше изненада.“

Кастинг режисьорката Нанси Бишъп разказва пред "Индиуаър", че е била поставена пред задачата да избере актриса от Източна Европа за роля, без да знае точно каква. За целта е направила кастинг със стотици кандидати. Бакалова привлича вниманието на Бишъп с ролята си във филма „Бащата“, който тя забелязва на кинофестивала в Карлови Вари през 2019 г. Режисьорката се свързва с Бакалова чрез българския актьор Юлиан Костов. Бишъп е достатъчно впечатлена от видеото, което получава от нея, за да я покани на пробни снимки в Лондон.

Там Бакалова се среща със Саша Барън Коен и по-късно той се превръща в неин ментор.

„Саша ми обясни, че Тутар трябва да бъде толкова луда, колкото Борат, може би дори повече. Тя трябва да бъде напълно неориентирана – кое е правилно и кое е грешно – и чрез пътуването си тя трябва да се научи да бъде нормален човек“, казва още Бакалова. „Това е сатиричен филм, но той ме накара да се замисля какво би било да живееш този живот, дори ако е фалшив. Попита ме дали щях да съм щастлива, ако хората се отнасяха с мен така, ако смисълът на живота ми беше да се омъжа и да живея в клетка.“

Самият Барън Коен не спестява високите си оценки за Бакалова и за таланта й. „Тя е невероятен актьор. Интервюирахме 600 млади жени от целия свят и тя е изключително забавна. Тя е един от най-смелите актьори в историята“, казва Барън Коен, който освен, че изпълнява главна роля във филма е и негов продуцент. „Ако не бъде номинирана за "Оскар", това ще е пародия", твърди още той.

  • ЗВЕЗДЕН ПРАХ

    Джордж Клуни, който не се страхува да остарява

    Той два пъти е избиран за най-сексапилен мъж на планетата. Лицето му е по реклами и билборди в целия свят. Едновременно с това е един от най-успешните актьори в историята и активист, който не се страхува да говори за редица проблеми.

     
  • ПАМЕТ

    Жерар Филип: Мисля, че съм горделив

    Интервю с френския актьор от 1959 г., малко преди да се разболее и да напусне този свят

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Никой възрастен не може да издържи кръста, който носи детето.“

 Франсоа Мориак, френски писател, роден на 11 октомври преди 139 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Аз съм виновен“

 

Книгата на Михаил Зигар „Война и наказание“ е анализ на отношенията между Русия и Украйна през последните три века и през последните три десетилетия.

Акустика за изгубената родина

 

В „Изгнание и музика“ Етиен Барилие отговаря на въпроса, как изгнанието въздейства върху творчеството на композиторите, преминали през това изпитание.

Между два свята: една българска тийнейджърка в Мюнхен

 

Какво е да растеш в Германия като дете на български мигранти? Да живееш в непрестижен квартал, но да учиш в елитна гимназия в центъра на Мюнхен? Живот между два свята: темата в дебютния роман на немски на Анна Димитрова.