bnr.bg

1963 година. Бляскавият кинофестивал в Кан, където големите имена Федерико Фелини, Алфред Хичкок, Клаудия Кардинале, Жана Моро, Грегъри Пек, Бърт Ланкастър показват своите шедьоври. И в тяхната звездна компания - нашият филм "Тютюн" - драма, романтика, жажда за богатство и власт, съпротива срещу установения ред. 

На червения килим пристъпва Невена Коканова, а към нея забързано тръгва председателят на фестивалното жури, писателят Андре Мороа. Целува й ръка и й казва: "Вие ме развълнувахте!" - впрочем нещо неприето дотогава - преди да се раздадат наградите председателят на журито да поздравява актьори или режисьори. А след като гледа българския филм, един шведски журналист възкликва -  "Не сте  ли съгласни, че главната героиня е по-красива от София Лорен?!"

Но още преди този звезден миг, "Тютюн" се е превърнал в събитие в обществения живот в България. По брой на зрителите достига четвърти резултат в историята на българското кино до онзи момент - с невероятните 4 млн. и 300 хиляди зрители.  

Кинолентата е заснета по романа на Димитър Димов "Тютюн". През 1952 творбата е разгромена от литературната критика, а авторът му е наречен буржоазен писател. Лично Вълко Червенков защитава Димов, но цената на тази защита е добавянето на нови страници в романа. И на нови герои.

Филмът е заснет през 1961г., режисьор е Никола Корабов, оператор е Въло Радев, музиката пише Васил Казанджиев.

Работата си над сценария по филма Корабов нарича „игра с огъня“ - не само заради сложността оригиналният текст да бъде преведен на езика на киното, но и заради мъчителната съдба на самия роман. Той признава, че докато продължават критиките към Димов, той искрено му се е възхищавал...

Изборът на Невена Коканова за ролята на Ирина също е част от драматичната история на лентата. Членовете на Художествения съвет смятат, че младата стажант-актриса от Ямболския театър е неприемлива за образа на Ирина. Някои наричат нея „невзрачна“, а режисьора - „безумец“. Засипват го заплашителни писма, подложен е на безпрецедентен натиск.

"Викнахме Коканова за проба на Лила" - спомня си Корабов. - "Но виждам, че тя излъчва огромен чар. Без да го осъзнава. Дай да направим една проба. Да видим дали ще се получи. Невена е руса, направихме я черна, тя е по-ниска, повдигнахме я. И така, с някои провокации опитахме част от сцените. Помагаха ми всички и нещата станаха”. 

В киносредите това се приема с упреци и въпроси - как Корабов ще изтръгне от това момиче дълбоките женски качества на Ирина? Към ролята имат интерес и популярни за времето си актриси. Част от художествения съвет подкрепя Невена, повечето са против. И тогава с думата на един човек приключва драмата. Авторът на романа Димитър Димов избира Коканова... 

  • ПЪТЕПИС

    "Утре не съществува. Има само днес" - Карибите отвътре

    • Доминиканците са благи и добронамерени хора;
    • Майката тук е на почит, от бащите никой не се интересува, защото майката на децата е сигурна, а бащата никога не е;
    • В Доминикана вечерно време се кара само на дълги светлини. 

„Чистата съвест е най-добрата възглавница.”

Хенрик Ибсен, норвежки драматург, роден на 20 март преди 197 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Убийство на булевард „Стамболийски“ или роман учебник по съвременно обществознание

Тази книга има и поколенчески, носталгичен привкус. Тя звучи преди всичко с гласа на героя, който е най-близо до възрастта на автора – чрез спомените, езика, начина на мислене (познаваме го ясно и от предишната му повест „Старецът трябва да умре“)...

Когато залогът е по-голям от живота…

Сюжетът на „Залог“ е поднесен увлекателно и непосредствено, но в него има излишна орнаменталност – дразнят протяжните сцени в чифлика на Паница, с неизбежните хора , песни и гърмежи, напомнящи стилистиката на Миклош Янчо, разкриването и овладяването на заговора напомня нощно театрално шоу...

Един философ разговаря с вечността: Октавиан Палер на български

Сборникът с есета „21 въображаеми писма до 21 велики мъже“ е своеобразна игра с философията и живота на творците, в която игра всичко се променя...