"Свободна Европа"

Тя е сензация в киното като дете и тийнейджърка. В училище балансира между снимки в блокбъстъри и кандидатстване в гимназията, а по-късно между научни публикации в Харвард и ролите на екрана и сцената.

В понеделник актрисата Натали Портман навърши 44 години. Тя е част от някои от най-печелившите продукции в историята на киното и в същото време има всички най-престижни награди в професията. Освен на екрана и сцената тя е известна и множеството каузи, които защитава.

Натали Хершлаг е родена в западната част на Йерусалим. Тя е дъщеря на гинеколога Авнер Хершлаг и художничката Шели Стивънс. Двамата й родители са с еврейски корени. Родът на баща му произхожда от полски евреи, които емигрират в Израел след края на Втората световна война, а този на майка му – на емигранти в САЩ от Австрия и Русия.

Родителите на Натали се запознават в университет в САЩ, а след това Шели решава да последва любовта в Израел. Там двамата се женят, а скоро се появява и единствената им дъщеря.

„Имам удивителни родители. Никога не съм виждала каквото и да е разочароващо поведение от тяхна страна“, казва актрисата пред "Холивуд рипортър".

Три години след раждането на Натали семейството се мести в САЩ, където няколко пъти сменя дома си, докато не се установява в Лонг Айлънд. Като дете Натали посещава еврейски училища и се учи да говори перфектно иврит.

Още от дете тя се увлича по изкуството – ходи на уроци по актьорско майсторство и танцува.

„Бях по-амбициозна от другите деца. Знаех какво харесвам и какво искам и работех здраво“, казва тя пред "Блендър".

Още когато е на 10 години й предлагат работа като модел. Това не й е по-вкуса, но все пак й помага да открие агент, който да й помогне за актьорството. Година по-късно се явява на кастинг и става дубльорка в мюзикъл.

Само 3 години по-късно, когато е на 14, тя получава първата си голяма роля, с която започва звездната и кариера. Тя е дете, което става наемен убиец в „Леон: Професионалистът“ на Люк Бесон. Тогава започва да използва й моминската фамилия на баба си – Портман.

Филмът се превръща в класика. Въпреки това критиката не е добре настроена към играта на Портман но също и заради начина, по който е написана ролята й.

Следват години, в които има малки роли в „Жега“, а по-късно и в „Красиви момичета“, „Всеки казва обичам те“ и още други продукции, включително на сцена.

Възрастта й също не и помага, когато е отхвърлена от „Ромео и Жулиета“ на Баз Лурман заради това, че е твърде малка, за да си партнира с Леонардо ди Каприо.

През 1997 г., едва на 16 години, тя прави своята „първа крачка в един по-голям свят“ като става част от „Междузвездни войни“. Макар че я вкарва буквално във всеки киносалон в света, самата Портман изпитва някои затруднения. Тя не познава историята, налага й се да е далеч от училище заради отдалечените локации за снимане, но признава, че учи много с подкрепата на Джордж Лукас.

Това, че става звезда на киното, изобщо не я кара да изостави училището. Докато снима „Невидима заплаха“ тя се подготвя за изпити и в крайна сметка влиза в колеж, който завършва с отличие.

През 1999 г. снима „Някъде на запад“ със Сюзан Сарандън, а за ролята си получава първата си номинация за „Златен глобус“.

Година по-късно вече е студентка в „Харвард“ и това я кара драстично да намали ролите. Там учи психология, но по-късно се насочва към изучаване на невробиология и еврейска литература. За кратко е и асистент на известния юрист Алан Дершовиц.

Връща се на сцената на Бродуей с „Чайката“ на Чехов, където си партнира с Мерил Стрийп. През 2002 г., в лятната си почивка снима Епизод II - „Клонираните атакуват“.

„Не ме интересува дали университетът ще ми развали кариерата. Предпочитам да съм умна, отколкото да съм кино звезда“, казва тя пред Гардиън.

И има защо да го казва. В годините овладява общо шест езика

Зад името й, освен ролите, стоят още научни публикации, а в крайна сметка през 2003 г. завършва един от най-престижните университети в света.

Периодът е труден за актьорската й кариера. Критиките заради ролята й в "Междузвездни войни" са много и предложенията за участие стават все по-малко.

„Не получавах никакви роли, а всички ненавиждаха изпълнението ми в "Междузвездни войни", смятаха, че съм лоша актриса“, казва тя пред "Индипендънт".

От дупката я измъква малка роля в „Студена планина“.

Малко по-късно тя се съгласява да участва в първите си сцени със сексуално съдържание и голота. Това се случва във филма „Отблизо“, където си партнира с Джулия Робъртс, Клайв Оуен и Джъд Лоу. Ролята й носи „Златен глобус“ и първа номинация за „Оскар“, а вече никой няма съмнения колко добра актриса е тя.

Следват още успехи във „В като вендента“ и „Другата Болейн“. През 2010 г. тя получава главната роля във филма на Дарън Аронофски „Черния лебед“.

За ролята тя започва усилена подготовка от професионална балерина, сваля 9 кг. и се посвещава изцяло на образа си.

В крайна сметка ролята й буди възхитата на критиката, филмът е хит, а тя печели „Оскар“, „Златен глобус“ и БАФТА за главна женска роля.

Освен като актриса, Портман участва и като продуцент в част от продукциите, в които се снима.

През 2011 г. става част от вселената на „Марвел“ в ролята на учената и приятелка на бога Тор (Крис Хемсуърт).

През 2017 г. влиза в ролята на Джаки Кенеди, което й носи третата и засега последна номинация за главна женска роля. В следващите години най-успешните й проекти са тези, в които е и продуцент като „Май, декември“ и Lady in the lake.

Портман е вегетарианка още от осемгодишна възраст, по-късно става веган и отказва да носи животинска материя. Още от ранна детска възраст тя се посвещава на защита на правата на животните и снима и продуцира филми, посветени на темата. По-късно дори стартира свой моден бранд, който не произвежда никакви продукти от животинска кожа.

Заедно с това тя се бори за опазването на природата. Става посланик на добра воля за борбата срещу бедността в държави като Уганда, Гватемала и Еквадор. Като част от кампаниите си обикаля университети в САЩ, където говори пред студенти за важността и възможностите за предоставяне на микрофинансиране за развиващи се и бедни страни.

Става лице и дарява средства и за други кампании за образование, правата на жените и защитата им от насилие и дори за женския футбол в САЩ.

Тя публично подкрепя Израел и участва в кампании, които набират средства за различни неправителствени организации и каузи в страната. През годините е отправяла критики към Бенямин Нетаняху, както на отделни законодателства, които определя като „расистки“ и дори отказва да присъства на публични събития в страната.

„Пука ми за Израел, затова трябва да говоря срещу насилието, корупцията, неравенството и злоупотребата с власт“, казва тя.

Тя има две деца от френския хороеграф Бенжамин Милепиед, с когото се развежда през 2024 г.

  • АПЛОДИСМЕНТИ

    "Тя беше на много голяма висота..."

    Отзиви на международната оперна критика за дебютната за Соня Йончева роля на Лиза от "Дама Пика" на сцената на Метрополитън опера в Ню Йорк.

„Колкото повече ограничаваш себе си, толкова повече се разкрепостяваш. Деспотизмът на ограниченията само помага да се достигне точността на изпълнението.”

Игор Стравински, руски композитор, роден на 17 юни преди 143 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Сценарии за бъдещето

Сборникът „Червеният кръст на сцената“ съдържа драматургия и театрална есеистика на Цвета Софрониева, създадени между 1988 и 2024 г. Тя разглежда възможностите на културата да бъде „спешна помощ във време на промяна на отношението на човечеството към самото себе си“.

Тя танцува това лято

 

Заснет в Унгария „само“ за 90 милиона долара , „Балерина“ се очертава да е летен хит и да допринесе за поддържане интереса към легендарния свят на Джон Уик.

Българската дилема: между вера и далавера

 

Да рецензираш Александър Кьосев е – казано на корпоративен език – „истинско предизвикателство“. Но и опасна работа, защото ако я вършиш „необмислена или недомислена“, само ще се регистрираш като позорен участник...