ДАМЯНА ВЕЛЕВА, "Свободна Европа"

Помните ли злия магьосник Волдемор от "Хари Потър"? А малката бяла мишка Стюарт Литъл? Сещате ли се и за шантавите образи в "Космически забивки" с Майкъл Джордан?

Всички те са негово дело - на художника и аниматор Владимир Тодоров. В продължение на три десетилетия той работи за най-големите световни филмови студиа и рисува множество легендарни герои.

В началото на септември Тодоров издаде и книга - автобиографичната "Холивудобългарин. В страната на илюзиите" на издателство "Колибри". В нея той разказва именно за дългия си професионален път, кариерата между Холивуд, Лондон, София и Созопол и за начина, по който изглежда филмовата индустрия отвътре.

Пред БНР Тодоров разказа, че първоначално изобщо не е имал идеята да пише книга. Историите, които едва по-късно събира в "Холивудобългарин", всъщност започват да се появяват първо като публикации в социалните мрежи по време на пандемията от COVID-19.

"Работата спря, нямаше какво да се прави, седяхме по къщите си и ровехме в социалната мрежа. И аз започнах да ги пиша едно по едно като някакви автоиронични смешни неща и да ги пускам", разказа Тодоров.

Приятели и познати постепенно го убеждават, че историите му заслужават да се появят в книжна форма. Така в крайна сметка се ражда и "Холивудобългарин" - наименование, което по думите му първо се появява като шега за актрисата Мария Бакалова, която също успява да развие успешна кариера и отвъд океана.

Самият Тодоров определя киното като "светът на илюзиите", защото "това е една илюзорна представа за света в по-голямата си част". Затова и подзаглавието на книгата му е „В Страната на илюзиите“.

Стига до нея, след като в края на 80-те завършва анимация във ВИТИЗ (днешния НАТФИЗ) и започва кариерата си като аниматор в Студиа за анимационни филми „Бояна“.

През 1990 г. постъпва в студиото на Стивън Спийлбърг в Лондон - Amblimation – Universal Pictures, където работи като асистент аниматор в пълнометражните анимационни филми “An American Tail – Fivel goes west” и “We’re Back – a Dinosaur Story”, а след това и като аниматор на филма “Balto”.

През 1995 г. се присъединява към Uli Meyer Studios, където е аниматор на редица реклами и филмите “Космически забивки” и “Lost in Space”.

Три години по-късно се мести в Лос Анджелис и започва работа за друго от най-големите световни студиа - Sony Pictures. Там Тодоров е аниматор на филма "Стюарт Литъл", а след това и дизайнер на типажите и художник на сториборда на “Стюарт Литъл 2”.

По това време се включва и в екипа на “Хари Потър и философският камък”, където отново работи върху образите на героите и сториборда. Създава визуалния образ на злия магьосник Волдемор, на Кентавъра, на триглавото куче Пухчо.

"Имах късмета да попадна в първия филм от поредицата, когато всичко беше чисто творчество, защото се измисляше в момента", разказва Тодоров пред сайта bgart.

"Продуцентите периодично водеха Джоан Роулинг при нас. Един ден тя започва да ми обяснява как си представя кентавъра – красив и секси като италианец. Дори ме кръсти Владо Кентавъра. А децата – тогава Даниел Радклиф, Ема Уотсън и другите все още бяха малки, ми се качваха на главата. Хвърчаха навсякъде, влизаха, ръчкаха, а аз заключвах стаята си, за да не пипат рисунките", споделя още художникът.

Извън работата си върху пълнометражните филми Тодоров става част и от екипа на първия късометражен анимационен филм на Sony Pictures – “The ChubbChubbs”, който през 2002 г. печели "Оскар" в категорията за късометражно кино.

В този период студиото Sony започва работата и по филма “The Polar Express”, където българинът е основният художник по типажите и героите. Този проект поставя началото на дългогодишната му творческа връзка с режисьора и продуцент Робърт Земекис. Тя впоследствие води до решението му да напусне Sony и да се включи в екипа на студиото на Земекис “Imagemovers”.

Следва работа по филми като “Beowulf” с Анджелина Джоли, “Mars needs Moms” и шедьовъра “A Christmas Carol”.

През всички тези години Холивуд Тодоров казва, че не се откъсвал духовно от България. В момента работи именно върху филм, в който сюжетът се разиграва на българска земя - "адаптация на автобиографичен роман на един човек от Созопол, който е бил крадец", казва Тодоров.

Той добавя, че вече е спечелил финансиране от Националния филмов център и има надежда, че лентата ще се осъществи.

"Публиката се печели с танц", казва Тодоров за формулата си за успешен филм. "Подаваш й нещо сладичко, после с крачка назад я придърпваш към себе си."

 Следвайте ни и във Viber ТУК

  • ЗВЕЗДЕН ПРАХ

    Джордж Клуни, който не се страхува да остарява

    Той два пъти е избиран за най-сексапилен мъж на планетата. Лицето му е по реклами и билборди в целия свят. Едновременно с това е един от най-успешните актьори в историята и активист, който не се страхува да говори за редица проблеми.

     
  • ПАМЕТ

    Жерар Филип: Мисля, че съм горделив

    Интервю с френския актьор от 1959 г., малко преди да се разболее и да напусне този свят

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Никой възрастен не може да издържи кръста, който носи детето.“

 Франсоа Мориак, френски писател, роден на 11 октомври преди 139 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Аз съм виновен“

 

Книгата на Михаил Зигар „Война и наказание“ е анализ на отношенията между Русия и Украйна през последните три века и през последните три десетилетия.

Акустика за изгубената родина

 

В „Изгнание и музика“ Етиен Барилие отговаря на въпроса, как изгнанието въздейства върху творчеството на композиторите, преминали през това изпитание.

Между два свята: една българска тийнейджърка в Мюнхен

 

Какво е да растеш в Германия като дете на български мигранти? Да живееш в непрестижен квартал, но да учиш в елитна гимназия в центъра на Мюнхен? Живот между два свята: темата в дебютния роман на немски на Анна Димитрова.