ВИДКА АТАНАСОВА, "Свободна Европа"

"Аз съм от малкото актьори, които са се снимали във всички жанрове и винаги искрено съм се забавлявал", казва италианският актьор Франко Неро във Варна, цитиран от БТА. Той беше специален гост на 32-рото издание на Международния филмов фестивал "Любовта е лудост" и получи голямата награда за цялостен принос към световното кино.

Неро е влязъл в повече от 250 роли, а догодина се очаква да играе в български филм. Той казва, че е избрал да бъде "истински актьор", като избегне скуката на винаги красивия герой победител.

"Избрах да бъда истински актьор, да сменям жанра и да поемам рискове, което ще доведе до върхове и спадове по пътя, но ще събирам плодовете на своя труд", казва Неро.

На фестивала "Любовта е лудост" Неро се представя с филма "Щастливи дни" на младия режисьор и сценарист Симоне Петралия. В него си партнира с Анна Галиена, Мария де Медейрос, Марко Розети. Филмът разказва за любовна история, като интерпретира темата за края на живота и за любовта, която поддържа духа.

Следващата година предстои Неро да се снима във филм на българския режисьор Джеки Стоев, а в момента приключва монтажът на последния му филм - "Имението", режисирано от сина му Карло Неро.

Актьорът участва и в оперни и театрални спектакли, но не играе редовно на сцената.

"За щастие живея от това, което работя, и винаги съм отказвал участие в реклами", казва той.

Франко Неро e роден през 1941 г. в Парма, Италия с името Франческо Спаранеро. Склонността му към актьорството се проявява още в тийнейджърските му години, когато започва да организира и участва в ученически пиеси.

След кратък престой в местното театрално училище се премества в Рим, където се присъединява към малка група приятели с цел да снимат документални филми. Все още несигурен в крайното си призвание, той работи на различни места в екипа.

Учи икономика и търговия в Миланския университет и се появява в популярни италиански фоторомани.

През 60-те години младият Неро се мести да живее и работи в Милано. Той работи като фотограф, когато е открит от режисьора Джон Хюстън. Неро играе във филма му "Библията: В началото" (1966), но голямата му популярност идва с ролята му на Джанго (1966) в едноименния филм на режисьора Серджо Корбучи.

Героят - самотният стрелец, повлякъл ковчег след себе си, придобива широка известност и донася на Неро огромна популярност.

В средата на 60-те години спагети уестърните набират скорост в световен мащаб, но Неро не се ограничава само с такива роли, а участва във филми от всякакъв жанр през полицейските филми, филмите на ужасите и фантастиката. Работи с едни от най-добрите европейски режисьори, като Луис Бунюел, Райнер Вернер Фасбиндер, Клод Шаброл, Сергей Бондарчук, Михаил Какоянис, Елио Петри, Марко Белокио, Енцо Г. Кастелари и много други.

През 1967 г. Джошуа Логан го включва във филмовата версия на мюзикъла "Камелот" (1967), като за ролята си Неро е номиниран за наградата "Златен глобус".

В края на 60-те и през 70-те години, с раждането на политическото кино, Неро става един от водещите актьори в това ново направление с филми като "Бог с нас" (1970), "Изповедта на един комисар пред прокурора на Републиката" (1971), "Следствието е приключено: забравете" (1973), "Убийството на Матеоти" (1973), "Мусолини - последното действие" (1974).

Но успоредно, а и след залеза на политическото кино Неро продължава да се снима и в чисто комерсиални филми като "Триумфалният марш" (1976) на Марко Белокио или "Querelle" (1982) на Райнер Вернер Фасбиндер.

В началото на 80-те Неро започва да пише, да режисира и да продуцира собствени филми. Между продукциите отделя време и за театралната сцена. Неро работи и за благотворителни организации.

Носител е на много награди, а през 1992 г. за артистичните му заслуги президентът на Италия го удостоява с рицарско звание на Италианската република. През 2011 г. е удостоен от университета Брунел в Лондон с почетната титла доктор хонорис кауза, а в Торонто - със звезда на Алеята на славата.

През 2012 г. режисьорът Куентин Тарантино кани Неро да изиграе отново Дажанго - в "Джанго без окови", за който Тарантино се вдъхновява от превърналия се в класика филм на Корбучи.

"Срещахме се постоянно през годините до пандемията от COVID-19. Каза ми, че иска да снима следващия си филм на лента, защото не е почитател на дигиталното", разказва актьорът за Тарантино, когото определя като "гений".

Преди дни в превод на английски излезе "Джанго и останалите" - книгата на Неро, в която актьорът споделя подробности за работата си с режисьори като Клод Шаброл, Луис Бунюел, Райнер Вернер Фасбиндер, Сергей Бондарчук, Куентин Тарантино.

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„Религиозният култ е едно представление, едно драматично представление, една фантазия, една „заместваща“ реализация.“

Йохан Хьойзинха, холандски филолог и историк, роден на 7 декември преди 152 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.