ДЕСИСЛАВА ДИМИТРОВА, "Свободна Европа"

Тази година призът за най-добър режисьор на игрален филм на наградите "Васил Гендов" получи Надежда Косева за нейната творба „Клопка“. Тя заслужи и още едно отличие - за най-добра главна мъжка роля - на Александър Трифонов.

Наградата за цялостно творчество пък беше връчена на Боян Папазов - сценарист на лентата, известен най-вече с работата си по един от най-успешните български филми - "Всичко е любов".

Косева заснема своя втори пълнометражен филм още през 2021 г. “Клопка” е българо-германска продукция, продуцирана от Владимир Андреев, Херберт Шверинг и Кристине Кяук. Международната му премиера е на Sao Paulo International Film Festival 2023 и с него беше открит "София филм фест" тази година. След първата си лента - "Ирина", в която център е жената, "Клопка" е "много мъжки" и "изключително суров филм", който засяга темата за достойнството, казва режисьорката.

Две години тя е работила по подготовката и текста с големия актьор Руси Чанев, който има своята роля в развитието на историята.

„Изключително много ме занимава темата за личното достойнство. За това колко уж просто изглежда, а всъщност колко е трудно и всеки ден трябва да го отстояваме. И разбира се, като всеки режисьор аз трябваше да припозная тази история", каза тя при представянето на филма на "София филм фест на брега" в Бургас.

Той разказва за Божека - чешит със силно развито чувство за достойнство, който живее усамотено на брега на река Дунав в малкия си своеобразен зоопарк. Когато местен олигарх, подкрепен от кмета и началника на полицията, започва печеливш, но опасен проект за хранилище за ядрени отпадъци, Божека се оказва единственият, който може и смее да му се противопостави.

"Това, че филмът е по някакъв начин мъжки, на мен ми се стори много силно предизвикателство, за да разкажем за съвременната история на един достоен мъж, особено във време, когато предимно се говори за жени“, каза още Косева.

С любопитството си да работи с не толкова шлифовани актьори, с хора, които са по-скоро автентични, тя открива Александър Трифонов и разбира, че той ще е главният герой в нейния филм.

"(Режисьорът) Георги Дюлгеров ме е учил да се опитваме да улавяме живота във всичките му проявления. Винаги съм отворена за спонтанното. Филмът не е психологическа драма или от този тип ленти, които констатират тежката действителност", каза още тя пред БНР-София.

В основната си част кадрите във филма са заснети в село Ряхово - на десния бряг на Дунав, а сред локациите са още Тутракан, Силистра и Ловният парк в София. Във филма има и много животни, сред които куче, вълк, две врани и диво прасе, кадрите с което са снимани в Унгария.

Надежда Косева е родена през 1974 година в София. Завършва режисура в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" в класа на проф. Георги Дюлгеров, а по-късно и продуценство в Холандската филмова и телевизионна академия.

Първата й работа е късометражният филм „Ритуалът“ - част от омнибуса „Поколение: Изгубени и намерени“, който има премиера на Берлинале Форум през 2005 г. Следват късометражните филми „Омлет“, който получава специален почетен диплом на фестивала за независимо кино Сънданс през 2009 г., и „Втори дубъл“, с почетен диплом от Сараево 2011 г. Последният й опит в късметражното кино е през 2017 със ,,Старецът и морето‘‘, който е част от проекта 8`19`` - шест новели по разкази на Георги Господинов.

Дебютният й пълнометражен игрален филм „Ирина“, който има своята премиера във Варшава през 2018 година, е номиниран за Европейска филмова награда за откритие през 2019 и има още 20 международни и национални награди. В него тя е и съсценарист на Светослав Овчаров и Боян Вулетич.

Лентата разказва за млада жена на име Ирина, която живее в малък миньорски град и работи в крайпътна кръчма. В един и същи ден мъжът й е осакатен в злополука, а тя е уволнена от работа. За да спаси семейството си, тя решава да стане сурогатна майка и да износи детето на непознати хора срещу заплащане.

Сега Косева вече работи по третия си пълнометражен филм, който ще представи лична любовна история и ще бъде заснет в пясъците на бургаските солници.

„И ако условно кажем, че „Ирина“ беше посветен на майка ми, „Клопка“- на татко, то следващият филм ще е за мен“, казва тя за бъдещата си работа със сценариста Симеон Венциславов и продуцента Стефан Китанов.

Междувременно Косева продължава работата си в продуцентската компания ,,Фронт филм‘‘, която създават заедно със Светла Цоцоркова през 2005 година. Те продуцират фестивални фаворити като ,,Буферна зона‘‘ (2014, реж. Георги Дюлгеров), ,,Жажда‘‘ (2016, реж. Светла Цоцоркова) и ,,Кораб в стая‘‘ (2017, реж. Любомир Младенов).

Косева е и преподавател по филмово изкуство в превърналия се в традиционен „КиноКлас“ - школа, която предлага различни класове от всички области на киното за деца, ученици, студенти и млади професионалисти, в София и Бургас.

"Никога не съм си мислела, че киното е на всяка цена. То е начин на себеизразяване и съм изключително благодарна, че е ми се е случило да мога да работя в тази сфера. Живеем във време и страна, в която условията за работа са много трудни", казва пред teenstation.net Надежда Косева, която, ако не беше режисьор, би била ветеринарен лекар. Защото общуването с животни ѝноси голяма радост.

  • IN MEMORIAM

    Европеецът Пламен Асенов

     Негова е поредицата „Великите европейци“, излязла в книги, излъчвана по радио „Пловдив“ и публикувана на сайта на „Свободна Европа"

     
  • ПОЗИЦИЯ

    ВУЛКАНизациии

     Коментар на Митко Новков по повод скандала с наградата за роман на годината, която се връчва от фонд "13 века България"

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Приближаване до Кръстю Лафазанов

    Той не става зъболекар, въпреки че е приет първоначално стоматология, но прави ярки, запомнящи се и незабравими роли в стойностни тв спектакли.

„Всички ние имаме два живота. Един, който мечтаем. И друг, който ни води до гроба.“

Фернанду Песоа, португалски поет, роден на 13 юни преди 136 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Фантастичният свят на магията и езика

 

Слабо звено на „Вавилон: Тайна история“ от Ребека Ф. Куанг е вмъкването на идеята за дискриминацията, която като че ли става неизменна част от съвременната художествена литература...

„Back to Black“ – новият биографичен филм за Ейми Уайнхаус

 

Биографичните филми работят тогава, когато разглеждат малка и слабо позната част от живота на героя и фокусират вниманието си върху нея

Метерлинк на XXI век

 

Не на последно място, говорейки за Саманта Швеблин и конкретно за сборника „Седем празни къщи“, няма как да подминем и факта, че той е постпандемичен, което засилва темата за самотата, за счупените връзки, за личните лудости…