НИКОЛАЙ ЛАВЧИЕВ, "Свободна Европа"
Неговият живот е белязан от травми, бурни отношения с жени, обвинения и много екшън. Буквално и преносно. Буквално, защото като дете се гмурка често, а една тежка катастрофа едва не му отнема живота. Преносно, защото снима десетки екшъни, които са се превърнали във филмови класики.
В понеделник, 18 март, френският режисьор Люк Бесон навърши 65 години. Той е един от най-известните творци на френското кино. Животът му прилича на някои от филмите му, а самият той черпи вдъхновение от това, което преживява.
Бесон се ражда в Париж, но детството му преминава по курорти и туристически пътешествия в Италия, Югославия и Гърция. Това се случва, защото родителите му работят за голяма френска туристическа компания като инструктори по гмуркане.
Животът край морето и професията на родителите му карат Бесон да си мисли, че един ден ще стане морски биолог. Животът обаче има други планове.
Когато е на 10 години семейството му се прибира във Франция, а скоро след това родителите му се развеждат. По-късно правят отделно свои нови семейства. Това се отразява тежко на Бесон.
"Вече имаше две семейства, а аз останах като един лош сувенир от нещо, което не работи. Ако изчезна, всичко е перфектно", казва през 2007 г. режисьорът.
По думите му всичкият гняв, който събира през годините, произлиза именно от тази ситуация. Тя обаче ражда и нуждата да започне да прави нещо.
Изборът на Бесон да се занимава с кино идва, когато той е на 17. След претърпяна катастрофа, заради която трябва да се откаже от шофирането завинаги, той решава да направи списък с нещата, които може да прави. Тогава разбира, че писането е едно от тях, а заедно с това обича и да снима. Оказва се, че има и познат, който работи в кинопродукции.
Той казва, че още от онези дни развива навик да става рано, за да пише своите сценарии.
"Това е моят начин да избягам от света. Няма гениалност, има работа. Трябва просто да работиш и да работиш, и да оставиш добре свършеното и да работиш отново над това, което не е свършено добре", казва Бесон.
В крайна сметка на 18 години се връща в Париж и започва да работи на различни позиции в продукциите. Снима кратки документални филми и реклами, но първата му истинска творба се оказва "Предпоследният", в който участва легендата Жан Рено.
Първият му голям пробив идва с "Безкрайна синева". Той жъне огромен комерсиален успех, а критиката във Франция го определя като култов за 80-те години на миналия век.
Това е първият от серията филми на Бесон, заради които по-късно кинокритиците започват да го поставят като част от цяло течение, наричано Cinéma du look. При него визията и стилът се поставят над съдържанието. Този стил е характерен още за Жан-Жак Бенекс и Леос Каракс.
Веднага след успеха на "Безкрайна синева" се появява "Никита", който е номиниран за най-добър чуждестранен филм на наградите "Златен глобус", а Ан Парийо, тогава омъжена за Бесон, получава "Сезар" за главна женска роля.
Филмите, които правят Бесон световноизвестен, обаче се появяват през 1994 и 1997 г. Първо на бял свят излиза "Леон" с Жан Рено, Натали Портман и Гари Олдман и култовата песен Shape of my heart на Стинг като част от саундтрака.
За самия филм има и голямо противоречие, защото по това време Бесон е женен за 16-годшината Майвен льо Беско, която твърди, че лентата е вдъхновена от собствената им връзка.
През 1997 г. се появява „Петият елемент“ с Брус Уилис, Гари Олдман и друга жена, която става съпруга на Бесон – Мила Йовович. Филмът е комерсиален хит с над 260 млн. долара приходи и получава редица награди и номинации, особено за визуалните си ефекти, а Бесон печели „Сезар“ за най-добър режисьор.
Макар че не може да кара кола, тази страст на Бесон се изявява в две поредици с голям успех – комедията „Такси“ и екшънът „Транспортер“ с Джейсън Стейтъм. По-късно на огромен успех се радват „Твърде лично“ с Лиам Нийсън и „Луси“ със Скарлет Йохансон и Морган Фрийман.
През 2018 г. срещу Бесон за повдигнати обвинения в изнасилване. За това го обвинява актрисата Санд Ван Рой, с която той има двугодишна връзка. Режисьорът категорично отхвърля обвиненията й.
Разследванията и делата продължават няколко години, но в крайна сметка френският съд оправдава режисьора и прекратява всички дела, които актрисата завежда срещу него.
През 2023 г. Бесон се завръща триумфално на фестивала във Венеция с „Догмен“, а публиката го посреща с шестминутни овации.
„Единствените две неща, които могат да те спасят, са любовта и изкуството, определено не са парите. Когато имате и двете – вие сте щастливци“, казва тогава Бесон.