КАТЕРИНА ВАСИЛЕВА, "Свободна Европа"

Той започва пътя си в киното без никаква предварителна подготовка - с малко техника, режисьорски инстинкт и голяма доза късмет. Днес филмът му „Навални“ печели най-големите световни награди за документалистика и насърчава хората по света да бъдат активни граждани.

През 2020 г. младият канадски режисьор Даниел Роър попада на точното място в точния момент. Тогава за пръв път среща руския опозиционер Алексей Навални и българския разследващ журналист Христо Грозев и заедно с тях започва да снима документален филм. Той проследява разследването на заговора за отравянето на Навални през лятото на същата година.

В неделя този филм беше обявен за най-добрата документална лента на наградите БАФТА (Британска академия за филмово и телевизионно изкуство). „Навални“ на Роър е номиниран и за „Оскар“, като церемонията на Академията предстои на 13 март.

За 30-годишния самоук режисьор това е голям успех. Киното винаги е присъствало в живота му като точка, в която се срещат всички негови интереси. Истинското решение, което Роър трябва да вземе за професионалното си развитие, е изборът да се занимава именно с документално кино.

„Документалистиката означава да пътуваш, да се срещаш с интересни хора и нови култури. Това исках да правя наистина“, казва режисьорът в подкаст предаване. „Това е изключително предизвикателство, танц на късмета и инстинкта. По същия начин, както художникът Джаксън Полък хвърля боя по платното, така снимам и аз“, добавя той пред списанието PopMatters.

Родом от Торонто, Роър завършва гимназия по изкуства с доста нисък успех, но все пак успява да получи стипендия за колеж в Савана, Джорджия (САЩ). Там той прекарва една година в търсене на интересни истории в постиндустриални градове.

Формалното образование обаче бързо се оказва недостатъчно. Роър напуска колежа и започва да пътува в различни страни, където прави кратки документални филми. В Израел, близо до ивицата Газа, той отива само с една раница техническо оборудване. „Не знаех за какво ще бъде филмът ми там, просто исках да се предизвикам - имам пет седмици и трябва да намеря добра история“, споделя режисьорът.

Роър заснема подобни филми и в Уганда и Арктика. „Направих всичко това на 19-20 години, изцяло сам, подтикван от младежка наивност. Изобщо не познавах процесите, просто знаех, че обичам да правя филми“.

Този опит го научава какво означава да бъдеш режисьор и да градиш собствена чувствителност и стил на правене на филми. Уроците от първите кратки ленти са от огромна полза в работата на Роър по най-големия му проект досега - документалния филм „Навални“.

„Нямах конкретен опит, който да ме направи подходящ кандидат за режисьор на този филм. Просто бях на точното място в точния момент и с точния човек - Христо Грозев“, казва Роър пред PopMatters.

Грозев и Роър се срещат с руския опозиционер Алексей Навални и успяват да го убедят, че си струва да се направи филм, проследяващ историята и разследването на опита за неговото убийство и ролята на Кремъл в отравянето му на 20 август 2020 г.

„Историята на това отравяне е почти художествена. Сякаш хората, които са написали поредицата за Борн или за Джеймс Бонд, са си забравили сценариите“, казва Роър пред Си Ен Ен.

Навални приема предложението на режисьора и снимките започват почти веднага. Цялата работа по документалния филм преминава в пълна тайна. „В продължение на година от живота ни аз и колегите ми сякаш имахме двойна самоличност, не можехме да споделим с приятелите и семейството си какво правим“, казва Роър.

Той се чувства променен от „Навални“. Създаването на лентата го подтиква да излезе от зоната си на комфорт като режисьор и като човек, а срещите с руския опозиционер го карат да се замисли сериозно за собствените си политически амбиции - обратно в Канада, Роър иска да се кандидатира за депутат.

Въпреки това, когато го питат за бъдещите му планове, режисьорът избягва въпроса и насочва вниманието обратно към Навални, който в момента излежава ефективна присъда в руски лагер.

На тазгодишния фестивал „Сънданс“ Роър изрази надеждата си, че светът ще успее да види филма и да разбере важността на това Навални да остане жив и да бъде поставено началото на нова, демократична ера в Русия.

„Не осъзнаваме колко сме силни. За да победи злото, е нужно само добрите хора да не правят нищо“, казва Навални в края на филма, в отговор на молбата на Роър да отправи послание към своите съграждани в Русия.

„Това не е призив само към руските граждани, това е призив към гражданите по целия свят“, споделя режисьорът на филма пред "СкайНюз" и припомня, че авторитаризъм няма само в Русия.

„Ако хората спрат да обръщат внимание, лошите ще спечелят. Независимо дали става въпрос за авторитарните лидери в Бразилия, Унгария, Турция, Русия, Китай или САЩ. Алексей просто иска да ни припомни, че не трябва да бъдем безучастни.“

  • АПЛОДИСМЕНТИ

    "Тя беше на много голяма висота..."

    Отзиви на международната оперна критика за дебютната за Соня Йончева роля на Лиза от "Дама Пика" на сцената на Метрополитън опера в Ню Йорк.

„Колкото повече ограничаваш себе си, толкова повече се разкрепостяваш. Деспотизмът на ограниченията само помага да се достигне точността на изпълнението.”

Игор Стравински, руски композитор, роден на 17 юни преди 143 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Сценарии за бъдещето

Сборникът „Червеният кръст на сцената“ съдържа драматургия и театрална есеистика на Цвета Софрониева, създадени между 1988 и 2024 г. Тя разглежда възможностите на културата да бъде „спешна помощ във време на промяна на отношението на човечеството към самото себе си“.

Тя танцува това лято

 

Заснет в Унгария „само“ за 90 милиона долара , „Балерина“ се очертава да е летен хит и да допринесе за поддържане интереса към легендарния свят на Джон Уик.

Българската дилема: между вера и далавера

 

Да рецензираш Александър Кьосев е – казано на корпоративен език – „истинско предизвикателство“. Но и опасна работа, защото ако я вършиш „необмислена или недомислена“, само ще се регистрираш като позорен участник...