ДИЛЯНА ТЕОХАРОВА, "Свободна Европа"

Отличителното чувство за хумор и уменията му да създава анимации го довеждат до Великобритания в края на 60-те. Няколко години по-късно той вече е част от легендарната британска комедийна група Монти Пайтън.

Днес той е известен не само с това, но и с филмите, които режисира и които си спечелват множество награди БАФТА и номинации за Оскар. Става дума за Тери Гилиъм, който във вторник навърши 82.

Въпреки че става известен във Великобритания и дори се сдобива с британско гражданство през 1968 г., той е роден и израснал в САЩ. В гимназията е отличник, а след това завършва политически науки в Лос Анджелис.

След като се дипломира, започва да работи като аниматор и карикатурист. По време на работата си в сатиричното американско издание Help! се запознава с друг бъдещ член на трупата Монти Пайтън - Джон Клийз.

След като вестникът е закрит през 1966 г., Гилиъм заминава за Великобритания, където работи като аниматор в телевизионни сериали. По това време се запознава и с останалите членове на трупата - още с Идъл, Джоунс, Пейлин и Греъм Чапман, с които няколко години по-късно създават Монти Пайтън.

Гилиъм е единственият от тях, който не е роден във Великобритания. Първоначално действа като аниматор, а по-късно започва да взема и роли в някои от скечовете и филмите на трупата, като често играе предизвикателни роли, за които се изисква носене на неудобен костюм или много грим.

Покрай трупата се запознава и с бъдещата си съпруга - гримьорката Маги Уестън, с която са заедно вече близо 50 години и имат три деца.

Сред успешните филмови продукции, които режисира, са "Бандити във времето", "Дванайсет маймуни", а филмът "Сделката на доктор Парнасъс" се превръща в голям комерсиален успех. Други негови продукции са "Приключенията на Барон Мюнхаузен", "Братя Грим", "Бразилия".

Филмът му "Кралят на рибарите" с Джеф Бриджис и Робин Уилямс получава пет номинации за Оскар, от които е спечелен един - за поддържаща женска роля на Мерседес Руел.

Един от филмите, които прави с най-голямо желание, е "Човекът, който уби Дон Кихот". За да го завърши обаче, му се налага да изчака 18 години. След като получава бюджет от близо 32 млн долара за него през 1999 г., актьорът, който е трябвало да играе Дон Кихот - Жан Рошфор, получава дискова херния в първата седмица на снимките. Малко след това наводнение предизвиква тежки материални щети на сета и Гилиъм е принуден да се откаже. Успява да завърши изцяло нова продукция едва през 2017 г.

Друг филм, който е принуден да прекъсне в процес на създаването му, е "Сделката на доктор Парнасъс". Това става, когато през 2007 г. почива актьорът в главна роля - Хийт Леджър. Впоследствие Гилиъм посвещава филма на актьора, а за да завършат снимките, трима актьори поемат ролята - Джони Деп, Джъд Лоу и Колин Фаръл.

По-късно, по време на свое посещение в София през 2016 г. Гилиъм намира сили да се пошегува с характерния си черен хумор. "Много хора умират по време на снимки на мои филми и не препоръчвам да се снима с мен", казва той, цитиран от ОфНюз.

"Това, което научих, е, че Господ съществува и ме мрази. В резултат на това аз ридая в усамотение и след това отивам някъде и се срещам с мои фенове, които да ме посъживят. И така получавам надежда, за да продължа, но се провалям и затова ви мразя", казва още той.

Това става по време на пресконференция, организирана от София филм фест. Тогава Гилиъм се изразява критично към съвременното кино. "Според мен живеем във времето на филмовото рококо – виждаш техническото майсторство, всичко изглежда страхотно на екрана и е невероятно сложно, но безмислено", казва. "Аз все още съм заседнал през 60-те с Фелини, Куросава, Бунюел, това бе изключително време с невероятни режисьори".

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПАМЕТ

    Ана Ангелова - ненадмината българска Кармен

     25 години без оперната певица.

    "Наистина, внушителен бе актьорският диапазон на тази рядко надарена певица и актриса."

     
  • ДНЕВНИЦИ

    Радичков - от другата страна на луната

     Из "Дневници"-те на Марин Георгиев

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ЮБИЛЕЙ

    Авторът! Авторът!

    Скорсезе все още олицетворява значимото авторско кино в неговата американска интерпретация, съчетаваща актуална проблематика и зрелищно професионално майсторство.

„Не правя филми просто, за да заработя пари. Аз печеля пари, за да правя филми.“

Уолт Дисни, американски аниматор и съосновател на „The Walt Disney Company", роден на 5 декември преди 121 години

Анкета

Подпишете се в подкрепа на украинския народ!

Путин е престъпник! - 89.2%

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

За механизмите на контрол в седмото изкуство

Книгата на Деян Статулов „(Не)възможната свобода. Идеологическа цензура в българското игрално кино (1948–1989)“ е добър повод да разкажем на младите за филмите, които въпреки монопола на партийната повеля успяват да покажат, че комунистическият идеал е фалшив герой

Мерилин Монро ще надживее „Блондинка“

 

Филмът ни представя сцена след сцена на изнасилвания, обиди, манипулации, измами, унижения и физическа агресия срещу главната героиня

Абсурдна комедия, сатира, драма - за „Амстердам“ и Дейвид О. Ръсел

 

Ще има зрители, които ще го изгледат с каменни лица, след което напористо ще критикуват и злорадстват, други ще се забавляват и ще се кикотят, а малка част просто ще остане изненадана и развълнувана