ДЕСИСЛАВА ДИМИТРОВА, "Свободна Европа"

Той е един от талантите на българския театър и българското кино. Още преди години големият чешки режисьор Иржи Менцел го откри. А сега звездата му изгря и на Международния филмов фестивал SEMINCI във Валядолид, Испания.

49-годишният Иван Бърнев получи наградата за най-добър актьор за ролята му на емигрант във филма “ВАСИЛ” - копродукция между България и Испания. Призът беше поделен между него и известния испански актьор Карра Елехалде за забележителния им комедиен тандем в лентата.

Тя е дебютен проект за каталунската режисьорка Авелина Прат, а копродуценти са Мириам Порте и създателките на филмовата компания Activist38 Весела Казакова и Мина Милева, чийто друг филм - "Жените наистина плачат", стигна до конкурса "Особен поглед" в Кан.

Сега следват премиери на "ВАСИЛ" в Мадрид, Валенсия - на фестивала "Мостра де сине", Барселона, а от 4-и ноември ще се излъчва по кината в цяла Испания. Премиерата в България ще е догодина.

Авелина Прат избира Бърнев за главната роля измежду много претенденти, след като той отива на кастинга с перфектно научен текст на испански език. Тя е смаяна от това как чуждият език изобщо не пречи на актьорската му работа. Това е решаващо, въпреки че зададеното описание на героя е да е висок, чернокос балкански образ. И този избор се оказва правилен.

Филмът е вдъхновен от истински събития, случили се в семейството на Прат. Преди години нейният ексцентричен баща приютява български емигрант без документи. Цялата фамилия е смутена, но като на кино всичко се развива неочаквано. Васил очарова не само самотния си, но иначе суров домакин Алфредо, но и членове на местния шах клуб с таланта си на шахмтанта дъска и в играта на бридж. И дори променя по някакъв начин живота им.

Режисьорката излиза от клишето за мигрантска история със съмнителен български субект и това явно е печеливш подход за нейния дебют на големия екран. Отзивите за продукцията са ласкави - "ВАСИЛ" е обявен за изключителна комедия. И това не би било така без участието на българския актьор, който казва, че "явно носи комедиен заряд и чувство за хумор".

От математиката до голямата сцена

Иван Бърнев е роден на 15 юли 1973 г. в Добрич. Започва случайно да се занимава с пантомима. Но не планира да стане актьор. Дори го приемат в Техническия университет във Варна.

След това обаче заминава за София и кандидатстава в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“, където влиза в първия курс по пантомима. Учи това една година, но вече иска да е актьор, за да може "в един момент да бъде рицар, в друг - каубой".

Следващата година кандидатства пак и влиза в класа на Стефан Данаилов с асистенти Илия Добрев и Ивайло Христов. Завършва академията със специалност „Актьорско майсторство за драматичен театър“ през 1996 г.

В началото Бърнев влиза в екипа на Младежкия театър, където дебютира с ролята на Пинокио. Следват още много роли в театъра, като тази във „Вечеря за тъпаци“, за която печели награда „Аскеер“ за изгряваща звезда през 2002 г., и „Полет над кукувиче гнездо“ на Александър Морфов, за която получава „Аскеер“. През 2011 г. е награден и с „Икар“ за играта си в „Полет над кукувиче гнездо“ в Народния театър „Иван Вазов“.

Бърнев става част и от българското кино с роли в „Стъпки в пясъка“, „Зад кадър“, „Лейди Зи“. Но излиза и отвъд пределите на България. През 2006 г. е номиниран за най-добра главна роля на филмовия фестивал „Берлинале“ във филма на знаменития чешки режисьор Иржи Менцел – „Обслужвал съм английския крал“. Когато се снима в него, Бърнев изобщо не знае чешки език и е дублиран, но тъй като трябва да артикулира на него, за да има синхрон, почти го научава.

Последният му голям успех преди наградата беше с филма "Бащата" на Кристина Грозева и Петър Вълчанов , в който играе и Мария Бакалова. Лентата получи „Кристален глобус“ в Карлови Вари, отзиви в специализирани издания като „Варайъти“ и „Холивуд рипортър“, а през 2021 г. беше българското предложение за наградите "Оскар".

Независимо дали получава награди или не, Бърнев се чувства щастлив на сцената. Казва, че за него успехът е филм с негово участие, който "хората гледат, аплодират и са щастливи".

"Най-големият ми успех е, че се занимавам с това, което явно ми се отдава… защото съм завършил математическа гимназия и като дете не съм си мечтал да стана актьор. Когато стана така, че аз започнах да се занимавам с това и то да ми дава такава радост, до ден днешен това ме крепи".

Бърнев вярва в силата на мисълта при актьорската игра. И цитира един от режисьорите, които много цени - Маргарита Младенова. Тя му е казвала да не залага на актьорски техники: „Само си го помисли. Защото, мислиш ли го, на теб ти се изписва на челото, можеш да облъчиш цялата зала и да стигне до тях“.

Споделя, че отказва роли заради така наречената хигиена на актьора, който трябва да се пази от онова, което не усеща: „Не може човек да е навсякъде и да приеме много роли“.

А когато го питат дали мечтае за някаква роля, отговаря: "Не, ролите сами ме намират".

 

  • IN MEMORIAM

    Европеецът Пламен Асенов

     Негова е поредицата „Великите европейци“, излязла в книги, излъчвана по радио „Пловдив“ и публикувана на сайта на „Свободна Европа"

     
  • ПОЗИЦИЯ

    ВУЛКАНизациии

     Коментар на Митко Новков по повод скандала с наградата за роман на годината, която се връчва от фонд "13 века България"

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Приближаване до Кръстю Лафазанов

    Той не става зъболекар, въпреки че е приет първоначално стоматология, но прави ярки, запомнящи се и незабравими роли в стойностни тв спектакли.

„Колкото повече ограничаваш себе си, толкова повече се разкрепостяваш. Деспотизмът на ограниченията само помага да се достигне точността на изпълнението.”

Игор Стравински, руски композитор, роден на 17 юни преди 142 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Фантастичният свят на магията и езика

 

Слабо звено на „Вавилон: Тайна история“ от Ребека Ф. Куанг е вмъкването на идеята за дискриминацията, която като че ли става неизменна част от съвременната художествена литература...

„Back to Black“ – новият биографичен филм за Ейми Уайнхаус

 

Биографичните филми работят тогава, когато разглеждат малка и слабо позната част от живота на героя и фокусират вниманието си върху нея

Метерлинк на XXI век

 

Не на последно място, говорейки за Саманта Швеблин и конкретно за сборника „Седем празни къщи“, няма как да подминем и факта, че той е постпандемичен, което засилва темата за самотата, за счупените връзки, за личните лудости…