КРИСТИНЕ ЛЕНЕН, DW

Икона на Ваймарската република, холивудска звезда, бежанка, хуманистка, но и жена, която много добре знае кога трябва да слезе от голямата сцена. На 6 май се навършиха 30 години от смъртта на голямата Марлене Дитрих. Ето какво можем да научим от нея:

1. Обичай когото искаш

Марлене Дитрих е имала любовни афери и с мъже, и с жени. И никога не го е крила. Нейната бисексуалност изглежда нито я е притеснявала, нито е предизвиквала бурни обществени дискусии. Когато няколко години преди смъртта й режисьорът и актьор от австрийско-швейцарски произход Максимилиан Шел я попитал за секса с жени, тя отговорила лаконично: "Ах, знаете ли, при мъж и жена мъжът ляга върху жената и нещата се случват, нали така? Същото е и с две жени."

Марлене Дитрих беше жена, която обичаше открито и съвсем естествено и двата пола - нещо, което и до днес не е нещо естествено. Но също и асексуалните връзки не са й били чужди: Марлене Дитрих е била влюбена в американския писател Ърнест Хемингуей, който споделял чувствата й. Те обаче си останали само на лист хартия - в писмата, които си пишели.

2. Правилата са, за да бъдат нарушавани

Неслучайно тя е смятана за модна икона: Марлене Дитрих се появява в обществото с облекла, които са смятани за чисто "мъжки". Така например в първия си холивудски филм ("Мароко", 1930) тя носи смокинг и целува друга жена. И двете неща никога преди това не са виждани на големия екран: жена в смокинг, и жена да целува жена. Има и много нейни снимки, на които тя е с панталон и вратовръзка. А един чисто мъжки аксесоар дори я превръща в желан сексуален обект: на една от най-известните си снимки Дитрих е с жартиери и носи цилиндър - в сцена от германския филм от 1930 "Синият ангел", с който тя става известна.

Тя се чувства еднакво добре и в двата модни свята и често се облича в костюми с панталон. В някои модни лексикони той дори фигурира под името "Панталон Марлене". Същевременно не престава да носи и рокли и да се гримира.

3. Наблюдавай политиката, бъди на страната на демокрацията

За разлика от други свои колеги от времето на Ваймарската република (1918-1933) Марлене Дитрих е против пропагандата на националсоциалистите. През 1930 година тя приема поканата от Холивуд и заедно с любовника си Йозеф фон Щернберг, който е режисьор на филма "Синият ангел", заминава за Калифорния. Но тя продължава да поддържа контакт със съпруга си Рудолф Зибер, с когото остават женени чак до смъртта му. 

Докато германската режисьорка Лени Рифенщал снима пропагандни филми за националсоциалистите, по време на войната Марлене Дитрих е на страната на американците. През 1939 година тя се отказва от германското си гражданство и приема американското. След като приятелят ѝ Жан Габен постъпва във френската армия, Марлене обикаля Европа, за да пее пред американските войници. За тази своя подкрепа тя е удостоена с рицарско звание на френския чуждестранен легион, а в САЩ получава през 1947 ордена "Медалът на свободата" - най-високото отличие за цивилни граждани. Впрочем, същият орден получи и германската канцлерка Ангела Меркел - от президента Барак Обама.

В Германия, където немалко хора са я смятали дори за предателка, признанието закъснява: чак през 2002 година посмъртно Марлене Дитрих е обявена за почетна гражданка на Берлин.

4. Да знаеш кога е настъпил краят

Марлене Дитрих се пристрастява към алкохола и определени медикаменти. Края на живота си прекарва в Париж, където се оттегля от публичните събития. Но тя знае отлично кога трябва да го направи: след едно нараняване през 1975 Дитрих прекратява сценичната си дейност, а три години по-късно е и последното ѝ участие във филм. Тя дори отказва да бъде снимана в документалния филм "Марлене" на Максимилиан Шел, който не успява да я убеди да застане пред камерата. Имено пред него тя произнася известната си фраза "I've been photographed to death" - че е била снимана "до смърт". Особено във времето на селфитата, Инстаграм и ТикТок, когато млади хора сами публикуват свои снимки в интернет, за да бъдат оценявани от другите, отказът на Марлене Дитрих да застане пред камерата е равносилен на акт на съпротива. Както и това да знаеш кога трябва да слезеш от сцената.

5. Да останеш гражданин на света

Национализмът и патриотизмът са й чужди. Когато Максимилиан Шел я пита по време на снимките на документалния филм "Марлене" защо се е преместила в Париж, тя казва, че се чувства еднакво добре и в Париж, и в Ню Йорк, и че продължава много да пътува. "Имам чувства към хората, не към градовете", казва тя.

Но в същото време Марлене Дитрих не се чувства без родина. "Америка е истинският ми дом. Там ме приеха, когато пристигнах, там живее дъщеря ми, там е семейството ми."

Трийсет години след смъртта й тя продължава да бъде един вид образец и днес, в 21-ви век: тя е пример за успяла жена и гражданка на света, която преобръща представите за традиционната роля на половете и в кризисни времена застава твърдо на страната на хуманизма и демокрацията.

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Все още обичам хората, които съм обичала, независимо че ги избягвам, когато ги срещна на улицата.”

Ума Търман, американска актриса, родена на 29 април преди 55 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.