"Христо Ботев"

“Една лавина ме причаква, отдето и да мина, една лавина е в засада, това е моята лавина. Със собствените свои стъпки ще я подсека.“

Лавина в България в търсене на оцелелите или да се опомниш понеделник сутрин – спомен за знаковата режисьорка, сценаристка, а и актриса в българското кино – Ирина Акташева.

Ирина Акташева е родена на 6.10.1931 г. в Йолатан, Туркестан, СССР. Завършва актьорско майсторство при Сергей Герасимов и Тамара Макарова във ВГИК, Москва през 1953 г., където среща режисьора Христо Писков и остава с него до края на дните му в житейски и творчески тандем. Работила е в Театъра на киноактьора в Москва (1953-1955).

След завръщането им в България от 1955 година двамата работят в Студия за игрални филми, отначало като асистент режисьори. Ирина Акташева има една роля (Людмила) в „Командирът на отряда” (1959) на режисьора Дучо Мундров.

Неин партньор е Коста Цонев. С дебюта си „Бедната улица” (1960), за който получават Първа награда на Фестивала „Златна роза” във Варна, младите творци безапелационно заявяват, че се е появило ново явление в нашето кино. Успехът е затвърден с втория им филм „Смърт няма” (1963).

Но третият им филм „Понеделник сутрин” (1966) е спрян за цели 22 години – чак до октомври 1988 г. През 1989 г. получават Специалната награда на Съюза на българските филмови дейци, Наградата за женска роля на Пепа Николова и наградата за операторска работа на Димо Коларов.

В последвалите близо десет години на принудително мълчание, двамата режисьори правят документални филми и реклами. Но търсенето на добра драматургия не престава. Така се срещат с популярната поетеса Блага Димитрова.

За тях тя пише сценарий за филма „Лавина” (1982, удостоен със Специалната награда на МКФ в Делхи, Индия, 1983). Но цензорите в художествената комисия бдят и проектът е отложен с години. От този сценарий се ражда повестта „Лавина”, която излиза през 1971 година.

Завръщането им на големия екран става с филма „Като песен” през 1973 г., получил Втора награда и Наградата на критиката на фестивала във Варна. „Слънчев удар” (1977), по пиесата „Тази малка земя” на Георги Джагаров, в главната роля Армен Джагарханян, и „Само ти, сърце…” (1987) по повестта „Лука Блажени” на Руденко Йорданов, в главната роля Алексей Петренко, се превръщат в изстрадани авторски творби, с които те продължават да отстояват гражданската си позиция.

Ирина Акташева е сценарист на филма „Живей опасно” (1990), пълнометражен дебют на дъщерята й Наталия Пискова, по мотиви от повестта „Памет” на Александър Томов.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ЮБИЛЕЙ

    Том Круз на 60

    Днес едва ли някой предполага, че в живота му е имало и трудни мигове, а и отчаяние. 

„По-добре е да се изкачваш, отколкото да слизаш, дори ако си паднал няколко пъти.“

Антонио Бандерас, испански актьор, роден на 10 август преди 62 години

Анкета

Подпишете се в подкрепа на украинския народ!

Путин е престъпник! - 89.2%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Изобретяване на самотата" - книга за паметта и самотата

 

Една неопределима жанрово книга с много вълнуващи прозрения от майстора на словото Пол Остър

Прочетете „Хората на Путин"! Няма да съжалявате

Николай Слатински: Ех, ако можех, щях да заръчам по един екземпляр от книгата за всички наши политически путинофили

Езикът като оръжие. Как заговаря обикновеният човек по време на диктатура

 

Българското издание на "Езикът на третия райх" е планирано "много преди изобщо да се заговори за война в Украйна", казва издателят Манол Пейков