dnevnik.bg

На 17 юни се състоя премиерата на новия руски исторически сериал "А.Л.Ж.И.Р.". Малцина знаят, че това е абревиатурата на едно от местата на сталинските репресии – "Акмолински лагер за жените на изменниците на родината" в Казахстан. Захвърлени в този лагер са били майката на балерината Мая Плисецкая, майката на Булат Окуджава, съпругата на писателя Борис Пилняк, сестрата на маршал Тухачевски и много други жени, осъдени на 5 или 10 години по чл. 58 като ЧСИР - "членове на семейства на изменници на родината".

Филмовите серии разказват историите на тези жени, загубили близките си, откъснати в края на 1930-те години от техния дотогавашен живот, от домовете им, от деца, от работа и професии. Учителка по химия, певица, колхозничка, директорка на шивашки цех, балерина, лекарка – всички те се срещат в арестантския влак, където една от арестуваните умира по пътя за Акмолинския лагер, а в лагерните бараки ги очакват криминални затворнички, за да ги ограбят и да издевателстват над тях.

Но лагерът опустошава не само съдбите на репресираните, той мачка и руши и онези, които са ангажирани с властта, провокира и доброто, и злото във всеки човек.

Режисьор на филма е Александър Касаткин, сценаристи Олег Сироткин, Мариета Захарян и Наталия Будкина, оператор Руслан Герасименков.

Лагерът съществува между 1938 и 1953 г. като през него са преминали 18 хил. жени. Сега на мястото има мемориален комплекс. От сайта му се разбира, че в лагера са пребивавали жени от 62 националности, между които и 6 българки.

Главните героини на сериала са Олга Павлова (ролята е изпълнена от Даря Екамасова), съпруга на авиоконструктор, и София Тер-Ашатурова (Екатерина Гусева, позната на българските зрители от сериала "Бригада"), изтъкната оперна певица, задържана след донос от любовницата на мъжа си.

"Не бяхме си поставили целта да възпроизведем цялата тежест на лагерния живот, бяхме се съсредоточили върху човешките отношения и характери", казва режисьорът Касаткин пред tele.ru. Лагерът, по думите му, е мястото, където и най-добрите, и най-лошите човешки качества излизат наяве, а основната тема е как да не изгубиш себе си в нечовешките условия.

Преди да започнат снимките актьорите и създателите на филма се запознават с голям брой архивни материали, четат мемоари на затворничките, посещават музеите на ГУЛАГ.

Нашата история разказва за това как едни хора изтребват други при това в рамките на една държава, коментира актьорът Кирил Плетньов, който играе началника на лагерната охрана. Филмът е за това как хората се променят из основи, променя ги страхът. Целият сценарий е просмукан със страх, именно с това ме грабна, добавя актьорът.

Филмът разказва историята на жени, чийто живот е отнет, отрязан. Тази история е извън училищната програма, не се изучава и в институтите, затова за мен беше важно да я разкажа колкото е възможно по-честно, коментира актрисата Даря Екамасова, цитирана от "Независимая газета".

Сериалът А.Л.Ж.И.Р. предизвиква много голям обществен интерес и разгорещени дискусии. Стотици хора си спомнят за свои близки и тяхното лагерно минало.

Сериалът е продукция на телевизия НТВ, а правата за чужбина държи Global Agency.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„Думите са като листата на дърветата – когато са много, плодовете са малко.”

Александър Поуп, английски поет, сатирик, роден на 21 май преди 334 години

Анкета

Подпишете се в подкрепа на украинския народ!

Путин е престъпник! - 89.2%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Нагоре по обратния път 

 

Литературните умения на един професор по право

Гледайте “Второто освобождение”

 

Ние винаги на 1 февруари отбелязваме гибелта на жертвите на Народния съд и избиването на интелектуалния елит. Но всъщност чрез този филм ще разберете много по-страшното за бъдещето ни пречупване на българската нация - което виждаме и днес с реакциите на войната, с хилещите се емотикончета на снимките от Буча, в речника на водещите ни политици.

Автопортретът на Иван Добчев

 

Единайсет ескиза – така са наречени частите, на които е разделена книгата и всяка разказва етап от живота на режисьора