Столичният клон на Гьоте-институт (България) кани почитателите на киното в своя двор за прожекции на открито в летните месеци. Тази година селекцията се състои от четири игрални филма от най-новото германско кино, засягащо проблемите на подрастващите, отношенията между 30-годишните, агресията и човешките права. Действието на всички филми се развива частично или изцяло в Берлин. Автори на подбраните заглавия са представители на новото поколение германски режисьори, а филмите са създадени между 2020 и 2023 г.

ПРОГРАМАТА

"Пашкул" (Kokon)

11 юли, четвъртък, 21:00 ч.

Реж. Леони Крипендорф

Горещо лято в квартал Кройцберг в Берлин, 14-годишната Нора излиза с по-голямата си сестра и приятелите си из квартала. Между плувния басейн и училището, по покриви и партита, те подражават на образите, които виждат от медиите, изпълняват модели за подражание в съответствие с това, което очаква компанията им от връстници. Нора е едновременно в центъра на всичко, но и все пак в периферията. Тя наблюдава света около себе си и себе си в него. За нея това е лято на метаморфоза от дете към младо момиче и много неща се случват за пръв път. С Нора шумният квартал Кройцберг изведнъж изглежда безкрайно голям и пълен със скрита красота. Докато жегата се лепи по кожата й, Нора губи сърцето си за пръв път и се научава да отстоява себе си.

За режисьорката:

Леони Крипендорф (сценаристка и режисьорка) е родена в Берлин през 1985 г. От 2009 до 2016 г. учи режисура в Академията за кино и телевизия "Конрад Волф" в Постдам. Дипломният й филм Looping е номиниран и награден за множество национални и международни филмови награди. През февруари 2018 г.

участва в сценарния форум за таланти на "Берлинале" за сценарий за дебютния си филм "Пашкул". В момента работи по два нови пълнометражни филмови проекта.

---

"Всички говорят само за времето" (Alle reden übers Wetter)

18 юли., четвъртък, 21:00 ч.

Реж. Анника Пинске

Клара е успяла жена. Далеч от източногерманските провинции тя води независим живот като преподавателка в Берлин и завършва докторантурата си по философия. Между професионалните си амбиции, аферата с един от студентите си и с взискателното приятелство на дипломната си ръководителка има малко време за собственото си семейството. Когато Клара се връща у дома с петнайсетгодишната си дъщеря, за да отпразнува 60-ия рожден ден на майка си, тя се сблъсква с идеала си за свободен и независим живот. Колко висока е цената, която трябва да плати за него?

За режисьорката:

Анника Пинске (1982), израства във Франкфурт на Одер, учи философия и литература в Хумболтовия университет в Берлин и в Потсдамския университет. По време на следването си стажува във Volksbühne при режисьорите Рене Полеш и Димитър Готшеф. В периода 2013-2015 г. е асистентка на режисьорката на филма "Тони Ердман" - Марен Аде. През 2011 г. започва да учи режисура в Германската филмова и телевизионна академия в Берлин. Номинирана е за Германската награда за късометражно кино през 2015 г. с първия си късометражен филм Spielt keine Rolle. През 2016 г. печели награда с втория си късометражен филм Homework. И двата филма са отличени с наградата "Особено ценни" от Центъра за оценяване на филми и са прожектирани на множество фестивали по света. Пълнометражният ѝ дебют "Всички говорят само за времето" отпразнува световната си премиера на Международния филмов фестивал в Берлин през 2022 г. и е номиниран за наградата за най-добър първи филм. В момента филмът обикаля фестивалите по света.

---

"Нико" (Nico)

22 август, четвъртък, 21:00 ч.

Реж. Елине Геринг

Уверената в себе си германо-персийка Нико обича работата си като медицинска сестра в гериатрична клиника. Всички я обичат заради лекия ѝ и проявяващ разбиране характер. Тя се наслаждава на берлинското лято заедно с най-добрата си приятелка Роза, докато нападение на расова основа внезапно не я откъсва от безгрижното ѝ ежедневие. Така Нико разбира, че не принадлежи към средата си, която винаги е считала за естествена, а осъзнава колко много расизъм всъщност я заобикаля. Измъчвана от спомените за ужасното нападение, Нико се затваря все повече в себе си. Не само най-близките ѝ хора губят връзка с нея, но и пациентите ѝ вече не припознават някога веселата млада жена. Нико осъзнава, че нещата не могат да продължават така, и се записва на тренировки по карате. Така тя успява да канализира гнева си и да изпита собствената си сила, но също така губи връзка със себе си и стария си живот.

За режисьорката:

Родена през 1984 г. в Хаан, Северен Рейн-Вестфалия, Елине Геринг започва кариерата си като операторка и редакторка в немски новинарски телевизии в Париж, Прага, Киев и Берлин. Работила е и за "Дойче веле" в Кайро. Между 2009 и 2010 г. прави няколко късометражни и документални филма за неправителствени организации в Южна Африка. Завръщайки се в Германия, през 2014 г. заснема късометражен филм и същевременно започва да учи режисура в Германската кино и телевизионна академия в Берлин. "Нико" е пълнометражният ѝ дебют в киното.

---

"Слънце и бетон" (Sonne und Beton)

28 август, четвъртък, 20:30 ч.

Реж. Давид Вненд

Берлин-Гропиус и рекордната жега на лято 2003 г. - навсякъде има счупени стъкла, а по ъглите на парковете - дилъри. Който живее тук, е или гангстер, или жертва. Лукас, Джино и Юлиус са такива жертви. Нямат пари за басейн, нямат късмет в любовта и в домовете им има само напрежение. Когато искат да си купят трева в парка, те попадат между съперничещи си дилъри, които пребиват Лукас и искат 500 евро за защита. Как Лукас трябва да намери парите? Новият му съученик Санчес има идея - да проникне в училище, да измъкне новите компютри от склада и да ги продаде. Тогава ще се отърват от всички свои парични притеснения. Планът е почти успешен. "Слънце и бетон" е екранизация на едноименния литературен бестселър на комика и водещ на подкастите Gemischtes Hack Феликс Лобрехт.

За режисьора:

Давид Внендт, роден в Гелзенкирхен през 1977 г., израства като син на дипломат в Исламабад, Маями, Брюксел и Мекенхайм в Рейнланд. След като завършва училище, започва работа в различни филмови, телевизионни и театрални продукции в Берлин и Париж. През 2004 г. завършва магистърска степен по бизнес администрация и журналистика в Свободния университет в Берлин. До 2011 г. Внендт учи режисура в Академията за филмово и телевизионно изкуство "Конрад Волф" в Потсдам. За дипломния си филм Kriegerin е удостоен с три германски филмови награди. Неговата успешна екранизация на бестселъра на Шарлот Рош "Влажни зони" отпразнува световната си премиера в конкурсната програма на филмовия фестивал в Локарно през 2013 г. Награденият филм-сатира за Хитлер "Той се върна" излиза по кината през 2013 г. "Слънце и бетон" е четвъртият пълнометражен филм на режисьора.

 

 

Ако метеорологичните условия не са подходящи за провеждане на прожекциите на открито, те ще бъдат преместени в залата за събития на института на втория етаж. Входът е свободен.

 

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„В любовта всички се нуждаем да упражняваме само едно: да си даваме свобода един на друг.”

Райнер Мария Рилке, австрийски поет, роден на 4 декември преди 149 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин