ЕЛЕНА ГЮРОВА

Броени дни след официалната премиера за България на филма "ф1.618“ с автор Теодор Ушев, Нов български университет организира майсторски клас „В мрежата на следобедните сънища“ с графичния дизайнер, плакатист и аниматор.

На 2 и 3 декември, в галерия "УниАрт" Тео Ушев ще запознае със своя опит не само студенти от НБУ, но и от още два български университета.

„В мрежата на следобедните сънища“ е първият му майсторски клас в България, който се реализира по покана на изпълнителния директор на университета д-р Георги Текев. Обучението ще бъде разделено на две части в които, през призмата на собствената си практика Тео Ушев ще трасира техники и методи за създаване на кино изображението.

Ще бъдат засегнати проблеми с избора на техники, методи, изобретяване и намиране на свой собствен език. Филм след филм ще се проведе дискусия относно създаването на киното - от идеята, през реализацията до промотирането и представянето му пред публика. Във втората част, преминавайки през някои от най-забележителните произведения на експерименталното и ненаративно кино, ще се анализират отделните компоненти: идея, конструкция, ритъм, монтаж, звук, визуални решения, безкамерно кино, виртуална реалност.

Началото на майсторския клас ще бъде съпътствано и от изложба с плакати на Тео Ушев в галерия "УниАрт", която ще бъде открита на 2 декември, в 17.30 часа и ще може да бъде разгледана до 23 декември.

На 28 ноември НБУ представи ретроспектива на анимационните филми на Теодор Ушев в киносалона на университета. Събитието беше организирано от преподавателите по анимационно кино в департамент „Кино, реклама и шоубизнес“ ас. Весела Данчева и ас. Иван Богданов.

В селекцията бяха включени десет заглавия от анимационните филми на Теодор Ушев, създадени през последните 17 години. Филмите на Ушев печелят повече от 80 награди и признания и са показвани в много ретроспективи, включително на фестивала за късометражни филми в Клермон-Феран, Франция.

От 2010 г. Тео Ушев преподава и провежда работилници и майсторски класове в повече от 20 университета и фестивала по света, включително в Япония, Франция, Испания, Германия, Португалия, Лондон, Будапеща и много други.

Анимационните му творби – късометражните филми „Тауър Бауър“ („Tawer Bawher“, 2005), по музика на Георгий Свиридов, детският „Царица“ („Tzaritza“, 2006) и „Човекът, който чакаше“ („The Man Who Waited“, 2006), по текст на Кафка, печелят множество награди по света. Филмите на Ушев печелят повече от 80 награди и признания и са показвани в много ретроспективи, включително на фестивала за късометражни филми в Клермон-Феран, Франция. През 2013 г. филмът Gloria Victoria е обявен за най-добър анимационен филм на годината в анкета с участието на 15 водещи критици и фестивални директори. Gloria Victoria е номиниран за анимационните награди на Холивуд Annie awards за 2014 г. 

През 2014 г. Канадският филмов институт издава книга, посветена на творчеството на Ушев. Книгата носи заглавието Dark Mirror: The Films of Theodore Ushev („Тъмно огледало: Филмите на Теодор Ушев“) и е под редакцията на Том Максорли.

През 2017 г. неговият филм „Сляпата Вайша“ е номиниран за наградата на американската филмова академия „Оскар“ за късометражен анимационен филм. Филмографията му обхваща още Физика на тъгата (2019 г.), както и ф1.618 (2022 г.), който много бързо се превърна в любим филм за публиката.

  • В ПАМЕТ

    Сбогуване с Алек Попов

    АЛЕК ПОПОВ (1966-2024)

    • Спомени и оценки на популярни български писатели за автора на "Мисия Лондон"
     
  • ПОЗИЦИЯ

    Нобелисти: Край на толерантността към режима на Путин!

     Под това заглавие над 40 носители на нобелови награди се обърнаха към света с призив "световните лидери и всички хора с добра воля да се откажат от всякакви илюзии за Путин и неговия престъпен режим". Той е отворен за присъединяване

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПРИЗНАНИЕ

    Похвално слово за Кирил Кадийски

    От столицата на поезията Париж.

    • „Той, Кирил Кадийски, е митологичен кон от квадригата на българските класици, които са сред нас и теглят колесницата на Словото“.
  • ИНТЕРВЮ

    "Россия - като чудовището на Франкещайн..."

    "Много скоро Путин, Руската федерация и руснаците ще претърпят военна и репутационна катастрофа, след която ще бъдат презирани и мразени от целия свят", казва Кънчо Кожухаров, автор на книгата „Империята на Пошлостта“

„Въздухът в чужбина не поражда у мен вдъхновение, защото съм руснак и няма нищо по-вредно за човека от това да живее в духовно изгнание.“

Сергей Прокофиев, руски пианист и композитор, роден на 23 април преди 133 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Камъните на Сизиф

Няколко са основните стълбове на „Камъчета под езика“: владеене на пластиката – в портретите на Георги Мишев, Петър Алипиев, Константин Павлов, Никола Инджов например с рядко срещаното умение да предаде психическото чрез физическото; литературно-критическият анализ – за Марко Ганчев, Първан Стефанов, Атанас Далчев...

Защо обичаме лошото време

 

Привидно семпъл, камерен, скромен, но така въздействащ! Заслугата е безспорно на Яна Лекарска

Книга за малките големи неща

Клер Киган е един от силните гласове на съвременната ирландска литература с вече няколко отличия зад гърба си