В навечерието на 130-годишнината от рождението на Васил Гендов  - основоположник на кинематографията в България, е открита конкурсна програма на първото издание на Националния фестивал на българското кино – Награди на Съюза на българските филмови дейци.

 Фестивалът ще е наследник на дългогодишната традиция по връчване на годишните награди за филмово изкуство на Съюза на българските филмови дейци, чието начало е поставено през 1975 година, като по-късно се трансформира в Българската филмова академия, която съществува до 2017 година.

Форумът ще отличи най-добрите филми в различни категории, и ще оценява труда на отделните професии в киното. В рамките на фестивала ще бъдат направени и безплатни прожекции на отличените от конкурсната програма ленти, ще има и прожекции за хора с увреден слух, заяви пред БНР Катерина Ламбринова, артистичен директор на инициативата.

„Ще можем да възродим една традиция. Този форум няма аналог, ще даде внимание върху всички професии в киното. Интересната и сложна е фигурата в българското кино е Васил Гендов, като основател на Съюза на българските филмови дейци, се превръща и в патрон на фестивала. Селекцията на филмите, които ще се включат ще се направи от жури, изискването е филмите да са създадени 18 месеца преди началото на конкурсната програма. Младите творци са повлияни от социалното кино, така че със сигурност ще бъде интересна надпреварата и селекцията“, казва Ламбринова.

ВАСИЛ ГЕНДОВ (Васил Димов Хаджигендов) е  режисьор, актьор и драматург, роден на 24 ноември 1891 г. в Сливен. Той е автор на първия български филм „Българан е галант“ (прожектиран на 13 януари 1915 стар стил), комедия в стила на Макс Линдер.

През 1921 г. заедно със съпругата си Жана Гендова създава Софийския пътуващ театър, на който е директор, режисьор и актьор.[1] Основоположник е на българското филмово изкуство, създател е на първата българска филмопроизводствена кооперация „Янтра филм“. Гендов е инициатор за създаване на първия „Съюз на артистите в България“ (1919 – 1920)[1], „Съюза на кинодейците в България“ (1931 г.), както и на „Музея на българската кинематография“ (1948 г.). Основател на първия съюз на филмовите дейци (1934). Член на „Съюза на българските филмови дейци“ (СБФД).

  • ПЪТЕПИС

    "Утре не съществува. Има само днес" - Карибите отвътре

    • Доминиканците са благи и добронамерени хора;
    • Майката тук е на почит, от бащите никой не се интересува, защото майката на децата е сигурна, а бащата никога не е;
    • В Доминикана вечерно време се кара само на дълги светлини. 

„Мамо, не остарявай, моля те, и никога не вярвай през деня на огледалото.“

Христо Фотев, български поет, роден на 25 март преди 91 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Убийство на булевард „Стамболийски“ или роман учебник по съвременно обществознание

Тази книга има и поколенчески, носталгичен привкус. Тя звучи преди всичко с гласа на героя, който е най-близо до възрастта на автора – чрез спомените, езика, начина на мислене (познаваме го ясно и от предишната му повест „Старецът трябва да умре“)...

Когато залогът е по-голям от живота…

Сюжетът на „Залог“ е поднесен увлекателно и непосредствено, но в него има излишна орнаменталност – дразнят протяжните сцени в чифлика на Паница, с неизбежните хора , песни и гърмежи, напомнящи стилистиката на Миклош Янчо, разкриването и овладяването на заговора напомня нощно театрално шоу...

Един философ разговаря с вечността: Октавиан Палер на български

Сборникът с есета „21 въображаеми писма до 21 велики мъже“ е своеобразна игра с философията и живота на творците, в която игра всичко се променя...