ЕЛЕОНОРА СТАЙКОВА

Какво е мястото на киното и другите изкуства в училище? Тази тема е един от акцентите в тазгодишната програма на фестивала „Срещи на младото европейско кино“, който ще се проведе от 22 до 30 юни  за седми път. 

Посветен на най-новото европейско творчество, фестивалът "Срещи на младото европейско кино" има за цел да подкрепя младите кинотворци в България и Eвропа, да насърчава тяхното развитие и да показва първите им, често най-смели филми, да развива вкуса към съвременното европейско кино сред най-младата публика чрез различни инициативи.

„Артеурбана колектив“ работи от 2015-та година за идеята киното да бъде въведено като предмет в учебната програма. От сдружението са убедени , че за съвременните ученици то е точно толкова важно, колкото математиката и физиката. Защото работи с въображението и дава възможност на всеки, независимо от представянето му в традиционната образователна система, от успехите или   дефицитите,  да разбира и интерпретира образите от екрана,  развива въображението, творческото мислене и не на последно място – дава нов поглед към света. 

„През последните години инициативата „Кино в училище“ се разрастна  и като общност, и като възможности за учители и ученици – разказва Ралица Асенова – инициатор на програмата. Много ценен помощник  е платформата CinEd, която предлага колекция от европейски филми на различни езици и педагогически материали към тях. През 2020-та въпреки пандемията, близо 700 ученици са гледали поне един европейски филми от платформата на CinEd или са участвали в практическо ателие. Над 200 учители пък са взели участие в обученията, които се проведоха онлайн и присъствено. А общо за 6-те години, откакто работим по този проект, броят на учениците, взели участие в програмата, е близо 10 000, а на учителите 500“ – съобщава цифрите Ралица. В европейски мащаб цифрите са още по-впечатляващи – над 16 251 ученици си гледали поне един европейски филм от колекцията ,проведени са над 253 обучения за преподаватели, които желаят да ползват киното като отправна точка, похват и метод в ежедневната си работа.

Важно е  добрите практики, свързани с кино и артистично образование да бъдат споделяни и фестивалът е възможност за създаване именно на такова споделено пространство, в което организаторите са поканили някои  най-активните привърженици на  идеята „Кино в училище“ . Ще гостуват учители от Велико Търново, Кюстендил, Панагюрище и  с. Дерманци, където местното училище прибави към името си „Иновативно“ , защото  има  паралелка, в която се  изучават по 3 часа седмично „Кино“ .

Фестивалът ще бъде открит с един 217-минутен шедьовър, носител на специалната награда на журито от тазгодишното издание на „Берлинале“. „Класната стая на д-р Бахман“ разказва историята на едни забележителен учител от малко немско градче, който успява да намери пътя към ума и сърцето на ученици имигранти от 12 различни нации. Тази необикновена обстановка изисква необикновен подход - чрез музика г-н Бахман успява да създаде любопитство към ученето и да отвори съзнанието на децата да приемат „другото“  и „различното“. В последната си година като учител, преди да се пенсионира, г-н Бахман вдъхновява бъдещите граждани като развива любопитството им към достиженията на света и широк кръг умения, култури и възгледи.

„Гледайки този поглъщащ, чувствителен 217-минутен документален филм, зрителят е обзет от съзнанието, че ако всички деца бяха благословени с такива емоционално интелигентни, безкрайно търпеливи учители, конфликтите биха били смекчени чрез дискусия и заявлението на Джон Ленън „Imagine”, щеше да бъде нашата реалност. 

Това е филм, който не може да остави нито една публика равнодушна, особено българската, защото г-н Бахман развива една специална връзка на доверие и взаимна привързаност именно  с децата от български произход в класа му – казва Ралица Асенова от Сдружение „АртеУрбана колектив“, което заедно с „Кинематограф“ организира тазгодишното 7-мо издание на фестивала.

Откриващият филм е част от тематичната секция на фестивала „Смелите деца“. Друг акцент в нея е словенската класика „Долината на мира“, отличен на филмовия фестивал в Кан през 1957 г. Във филма две деца, останали сирачета по време на войната – словенското момче Марко и германско момиче Лоте, заедно търсят “долината на мира”. 

Програмата „Сестри“ обединява истории от Словения, Швеция, Италия и Испания, за да разкаже приключенията на млади момичета, поставени пред различни изпитания, които успяват да се съхранят, благодарение на силата на приятелството и доверието помежду им. 

Друг акцент в селекцията  са няколко шедьоври на легендарната френска режисьорка Аньес Варда, един от пионерите на Френската нова вълна, които достигат до българската публика благодарение на Френския институт в България. Зрителите на фестивала ще видят част от първите филма на Варда – пълнометражните „Рибарското селище – Lapointecourte” и „Клео от 5 до 7“, както и по-малко познати късометражни документални творби на авторката.Сред тях е нейният емоционален кинотрактат Отговор на жени“. През 1975 г., френската национална телевизия моли седем жени режисьорки да отговорят в рамките на седем минути на въпроса „Какво е жената?“. Тогава Варда заснема  своите мисли, фокусирани върху женското тяло и откровените разговори на жените за секс, реклама и деца - независимо дали ги имат или не.

В програмата на фестивала ще бъдат представени общо повече от 40 прожекции на смели съвременни игрални и документални филми от осем  държави, в това число руски, немски, португалски автори. Практически ателиета по кинопохвати, анимация, фотография,  срещи-дискусии с българските режисьори Слава Дойчева, Христо Сименовов и  Димитър Димитров – Анимитер допълват визитката на фестивала. Пълната  програма може да намерите тук http://youngcinema.eu/about

Мастер клас с Ралица Петрова е едно от специалните събития на фестивала. Режисьорката, чийто пълнометражен дебютен филм “Безбог” печели голямата наградата на филмовия фестивал в Локарно през 2016 г., ще представи  програмата WOMED,чиято цел е да подкрепи жените в творческите индустрии- сценаристи, режисьори, кино и телевизионни продуценти, където все още има неравенството  между половете, а достъпът до информация и финансиране за жените е откровено дискриминационен. 

„Аз виждам страшно много сексизъм в българските филми, в тях просто липсват жените, които аз познавам. Комисиите, които оценяват проекти, трябва да обръщат внимание на това какъв е образът на жената и дали пак не се набляга на патриархалния разказ, който включва стереотипните образи на „леката жена“ или „майката“ – казва режисьорката в разговор с Ралица Асенова – мотор на фестивала  и програмата.

Затова голямата цел на проекта е именно да създаде платформа с разработени онлайн обучителни материали, които да подкрепят  всички млади момичета и жени, желаещи да работят в този сектор.  На платформата ще има информация за съществуването на местни, национални или европейски инициативи, за дейността на специализирани организации, мрежи или фестивали и т.н. 

Именно на ролята и почерка на жените е посветена панорамата „Моето място в киното“, в която са включени "Жалейка" на Елица Петкова, за едно 17-годишно момиче, което търси свободата; "Другата страна на всичко" на Мила Турайлич, документален филм,  представляващ  интимен разговор между майка и дъщеря за конфликт,  разделил не само един дом, а цялата страна и "Клео от 5 до 7" , на  Варда.

Фестивалът в София ще тече от 22 до 30 юни паралелно в кино „Одеон“, кино „Влайкова“, зала „Славейков“ на Френски институт, Чешки център и Гьоте институт с подкрепата на Столична програма „Култура“ и на Национален фонд „Култура“, както и на многобройни партньори от България и чужбина.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПОЗИЦИЯ

    Галин Стоев, режисьор: Живеем в мек вариант на "Коза ностра"

     

    "Ако продължи отглеждането на тази робска стратегия за оцеляване, може би след 100 години тази нация няма да съществува", коментира още Стоев.

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • БЕЗПОДОБНИЯ

    „Масонската ложа и братството на Левски”

    Делото и животът  на Апостола на българската свободата винаги са будили интерес. 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Колкото повече ограничаваш себе си, толкова повече се разкрепостяваш. Деспотизмът на ограниченията само помага да се достигне точността на изпълнението.”

Игор Стравински, руски композитор, роден на 17 юни преди 139 години

Анкета

Гледате ли културни събития онлайн?

Да - 40%
Не - 50%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Заслуженият успех на „Братя“

 

За силното въздействие на сериала допринесе и още нещо – стегнатият му ритъм, компресираният разказ, умението да се пласира интересна и занимателна история в рамките на около 30 минути.

Уди Алън между „Осанна!“ и „Разпни го!“

 

„Само да вметна“  е дългоочакваното защитно слово на легендарния кинаджия

Голата истина за група „Жигули“

 

За каква криза може да се говори в родното ни кино, дори в днешните условия, след като имаме такъв талантлив и плодовит режисьор?