ЕЛЕОНОРА СТАЙКОВА

Какво е мястото на киното и другите изкуства в училище? Тази тема е един от акцентите в тазгодишната програма на фестивала „Срещи на младото европейско кино“, който ще се проведе от 22 до 30 юни  за седми път. 

Посветен на най-новото европейско творчество, фестивалът "Срещи на младото европейско кино" има за цел да подкрепя младите кинотворци в България и Eвропа, да насърчава тяхното развитие и да показва първите им, често най-смели филми, да развива вкуса към съвременното европейско кино сред най-младата публика чрез различни инициативи.

„Артеурбана колектив“ работи от 2015-та година за идеята киното да бъде въведено като предмет в учебната програма. От сдружението са убедени , че за съвременните ученици то е точно толкова важно, колкото математиката и физиката. Защото работи с въображението и дава възможност на всеки, независимо от представянето му в традиционната образователна система, от успехите или   дефицитите,  да разбира и интерпретира образите от екрана,  развива въображението, творческото мислене и не на последно място – дава нов поглед към света. 

„През последните години инициативата „Кино в училище“ се разрастна  и като общност, и като възможности за учители и ученици – разказва Ралица Асенова – инициатор на програмата. Много ценен помощник  е платформата CinEd, която предлага колекция от европейски филми на различни езици и педагогически материали към тях. През 2020-та въпреки пандемията, близо 700 ученици са гледали поне един европейски филми от платформата на CinEd или са участвали в практическо ателие. Над 200 учители пък са взели участие в обученията, които се проведоха онлайн и присъствено. А общо за 6-те години, откакто работим по този проект, броят на учениците, взели участие в програмата, е близо 10 000, а на учителите 500“ – съобщава цифрите Ралица. В европейски мащаб цифрите са още по-впечатляващи – над 16 251 ученици си гледали поне един европейски филм от колекцията ,проведени са над 253 обучения за преподаватели, които желаят да ползват киното като отправна точка, похват и метод в ежедневната си работа.

Важно е  добрите практики, свързани с кино и артистично образование да бъдат споделяни и фестивалът е възможност за създаване именно на такова споделено пространство, в което организаторите са поканили някои  най-активните привърженици на  идеята „Кино в училище“ . Ще гостуват учители от Велико Търново, Кюстендил, Панагюрище и  с. Дерманци, където местното училище прибави към името си „Иновативно“ , защото  има  паралелка, в която се  изучават по 3 часа седмично „Кино“ .

Фестивалът ще бъде открит с един 217-минутен шедьовър, носител на специалната награда на журито от тазгодишното издание на „Берлинале“. „Класната стая на д-р Бахман“ разказва историята на едни забележителен учител от малко немско градче, който успява да намери пътя към ума и сърцето на ученици имигранти от 12 различни нации. Тази необикновена обстановка изисква необикновен подход - чрез музика г-н Бахман успява да създаде любопитство към ученето и да отвори съзнанието на децата да приемат „другото“  и „различното“. В последната си година като учител, преди да се пенсионира, г-н Бахман вдъхновява бъдещите граждани като развива любопитството им към достиженията на света и широк кръг умения, култури и възгледи.

„Гледайки този поглъщащ, чувствителен 217-минутен документален филм, зрителят е обзет от съзнанието, че ако всички деца бяха благословени с такива емоционално интелигентни, безкрайно търпеливи учители, конфликтите биха били смекчени чрез дискусия и заявлението на Джон Ленън „Imagine”, щеше да бъде нашата реалност. 

Това е филм, който не може да остави нито една публика равнодушна, особено българската, защото г-н Бахман развива една специална връзка на доверие и взаимна привързаност именно  с децата от български произход в класа му – казва Ралица Асенова от Сдружение „АртеУрбана колектив“, което заедно с „Кинематограф“ организира тазгодишното 7-мо издание на фестивала.

Откриващият филм е част от тематичната секция на фестивала „Смелите деца“. Друг акцент в нея е словенската класика „Долината на мира“, отличен на филмовия фестивал в Кан през 1957 г. Във филма две деца, останали сирачета по време на войната – словенското момче Марко и германско момиче Лоте, заедно търсят “долината на мира”. 

Програмата „Сестри“ обединява истории от Словения, Швеция, Италия и Испания, за да разкаже приключенията на млади момичета, поставени пред различни изпитания, които успяват да се съхранят, благодарение на силата на приятелството и доверието помежду им. 

Друг акцент в селекцията  са няколко шедьоври на легендарната френска режисьорка Аньес Варда, един от пионерите на Френската нова вълна, които достигат до българската публика благодарение на Френския институт в България. Зрителите на фестивала ще видят част от първите филма на Варда – пълнометражните „Рибарското селище – Lapointecourte” и „Клео от 5 до 7“, както и по-малко познати късометражни документални творби на авторката.Сред тях е нейният емоционален кинотрактат Отговор на жени“. През 1975 г., френската национална телевизия моли седем жени режисьорки да отговорят в рамките на седем минути на въпроса „Какво е жената?“. Тогава Варда заснема  своите мисли, фокусирани върху женското тяло и откровените разговори на жените за секс, реклама и деца - независимо дали ги имат или не.

В програмата на фестивала ще бъдат представени общо повече от 40 прожекции на смели съвременни игрални и документални филми от осем  държави, в това число руски, немски, португалски автори. Практически ателиета по кинопохвати, анимация, фотография,  срещи-дискусии с българските режисьори Слава Дойчева, Христо Сименовов и  Димитър Димитров – Анимитер допълват визитката на фестивала. Пълната  програма може да намерите тук http://youngcinema.eu/about

Мастер клас с Ралица Петрова е едно от специалните събития на фестивала. Режисьорката, чийто пълнометражен дебютен филм “Безбог” печели голямата наградата на филмовия фестивал в Локарно през 2016 г., ще представи  програмата WOMED,чиято цел е да подкрепи жените в творческите индустрии- сценаристи, режисьори, кино и телевизионни продуценти, където все още има неравенството  между половете, а достъпът до информация и финансиране за жените е откровено дискриминационен. 

„Аз виждам страшно много сексизъм в българските филми, в тях просто липсват жените, които аз познавам. Комисиите, които оценяват проекти, трябва да обръщат внимание на това какъв е образът на жената и дали пак не се набляга на патриархалния разказ, който включва стереотипните образи на „леката жена“ или „майката“ – казва режисьорката в разговор с Ралица Асенова – мотор на фестивала  и програмата.

Затова голямата цел на проекта е именно да създаде платформа с разработени онлайн обучителни материали, които да подкрепят  всички млади момичета и жени, желаещи да работят в този сектор.  На платформата ще има информация за съществуването на местни, национални или европейски инициативи, за дейността на специализирани организации, мрежи или фестивали и т.н. 

Именно на ролята и почерка на жените е посветена панорамата „Моето място в киното“, в която са включени "Жалейка" на Елица Петкова, за едно 17-годишно момиче, което търси свободата; "Другата страна на всичко" на Мила Турайлич, документален филм,  представляващ  интимен разговор между майка и дъщеря за конфликт,  разделил не само един дом, а цялата страна и "Клео от 5 до 7" , на  Варда.

Фестивалът в София ще тече от 22 до 30 юни паралелно в кино „Одеон“, кино „Влайкова“, зала „Славейков“ на Френски институт, Чешки център и Гьоте институт с подкрепата на Столична програма „Култура“ и на Национален фонд „Култура“, както и на многобройни партньори от България и чужбина.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПОЗИЦИЯ

    Галин Стоев, режисьор: Живеем в мек вариант на "Коза ностра"

     

    "Ако продължи отглеждането на тази робска стратегия за оцеляване, може би след 100 години тази нация няма да съществува", коментира още Стоев.

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • БЕЗПОДОБНИЯ

    „Масонската ложа и братството на Левски”

    Делото и животът  на Апостола на българската свободата винаги са будили интерес. 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Да знаеш как да остаряваш е майсторство на мъдростта и една от най-трудните глави във великото изкуство, наречено живот.”

Херман Мелвил, американски писател, роден на 1 август преди 202 години

Анкета

Гледате ли културни събития онлайн?

Да - 40%
Не - 50%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

За романа „Девети“, царското злато, Тодор Живков и пътеките на историята ни

 

Но защо при редактирането й са отпаднали шест глави, които Божилов ядосано вкарва в своя блог и дебело подчертава, че при преиздаването  на романа през 2023 г., когато си възстанови авторските права, книгата ще излезе в автентичния си пълен вид?

Заслуженият успех на „Братя“

 

За силното въздействие на сериала допринесе и още нещо – стегнатият му ритъм, компресираният разказ, умението да се пласира интересна и занимателна история в рамките на около 30 минути.

Уди Алън между „Осанна!“ и „Разпни го!“

 

„Само да вметна“  е дългоочакваното защитно слово на легендарния кинаджия