До 16 април в столичната галерия "Фотосинтезис"  (бул. "Васил Левски" 57) е подредена изложбата „Камера! Работи. Място на снимките – София". Посетителите ще могат да видят работни моменти от емблематични български игрални филми, заснети в столицата. Експозицията е вдъхновена от книгата „Камера! Работи. Място на снимките – София".

„Работата по книгата включваше дълъг период на селекция – първоначално на всички филми, заснети в София, а по-късно на тези от тях, за които намерихме подходящи работни моменти.

Издирихме, описахме и сканирахме от оригиналните фотографски негативи над 400 фотографии. Финалният подбор от 244 снимки беше базиран на киноведски анализ на присъстващите в кадър кинематографисти и на градското пространство като среда и участник в конкретния филмов разказ. […] В коментарните текстове към фотографиите сме се стремили да дадем информация за мястото на снимките, за творците зад камерата и за съдържанието на снимания епизод. От ежедневната преса и специализираните издания за кино, които също са част от колекцията на БНФ, подбрахме фрагменти от текстове, които предават атмосферата и историята на съответния кадър", разказват съставителите на книгата.

Показаните фотографии са подбрани и сканирани специално за изложбата от богатия фотографски архив на Българска национална филмотека. Те представят двадесет и един български филма, между които: „Рицар без броня“, „Таралежите се раждат без бодли“, „Любимец 13“, „Инспекторът и нощта“ и „Всичко е любов“. В София са заснети стотици български игрални филми, като се започне от първия – „Българан е галант‘‘ (1915) на Васил Гендов. Хилядите метри лента са съхранили емблематични за града улици, сгради, паркове, паметници. Някои от тях са запазени до днес в оригиналния си вид и могат да бъдат разпознати на снимките. Други са променени до неузнаваемост, а трети са останали само в детските спомени на няколко поколения.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПАРОДИЯ

    "Жив е все още"

    На една страна евро банкноти,

    на друга метнал пищов злодеят

    и там, на пода, дамски кюлоти

    издайно в мрака едва белеят.

  • КЛАСАЦИЯ

    10-те най-добри филма на XXI век, които вече са класика

    BBC Culture не приемат тезата за тоталната филмова суша и се допитват до 177 кинокритици от различни страни кои са 10-те заглавия, създадени от 2000 г. до днес, които ще останат в киноисторията.

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Ако дойде ден, в който не можем да сме заедно, пази ме в сърцето си. Аз ще бъда там винаги.“

Алън А. Милн, английски писател, роден на 18 януари преди 139 години

Анкета

"Туитър" наруши ли свободата на словото, като блокира Тръмп?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

„Бедуин“ -  местен герой обуздава нашата корупция и престъпност

 

Но защо и в „Бард“ редакторката си е гледала работата си през пръсти. 

"Звезден пратеник". Марин Георгиев за Николай Кънчев, за истината

 

Пътят и съдбата на Николай Кънчев са част от пътят и съдбата и на българската поезия от края на 50-те години до 2007, когато той напусна този грешен свят.

„Скъпи другари!“ е един от най-силните и стойностни филми на Кончаловски

 

 

Режисьорът представя максимално обективно и точно трагичните събития от лятото на 1962 г. в Новочеркаск - разстрела на протестиращи работници.