Йорма Панула (88)  - един от най-уважаваните диригенти в света и един от "60-те най-влиятелни личности в музиката" в изданието на BBC Music Magazine от ноември 2000, ще се включи в 90-я сезон на Софийската филхармония. На 22 ноември в зала „България“ под негово ръководство ще прозвучат Концерт за цигулка и оркестър № 1 от Сергей Прокофиев и Симфония  № 4 от Густав Малер. 

На Софийска сцена големият диригент излиза в компанията на две изключително талантливи дами – цигуларката Лия Петрова, която смело щурмува звездния връх в Германия и сопраното Мария Радоева – ученичка на Райна Кабаиванска и изгряваща звезда в италианските оперни театри.

Възпитаник на академията "Сибелиус", Йорма Панула е ученик на Лео Фунтек и Франко Ферара. Творческият му път го е срещал с най-добрите оркестри и най-добрите музиканти. Той е дългогодишен преподавател в Кралската датска музикална академия в Копенхаген и в Кралския колеж по музика в Стокхолм. Сред неговите ученици са световноизвестни имена като Есса-Пека Салонен, Юка-Пека Сарасте, Мико Франк, Саша Мякиля, Адриан Прабава и Осмо Вянскя. 

Солист в Концерта за цигулка и оркестър № 1 на Прокофиев ще е една от най-обичаните млади български цигуларки Лия Петрова. Нейните интерпретации се посрещат винаги с огромен аплауз от родната публика. Лия Петрова казва, че обича много това произведение, считано за един от най-романтичните шедьоври на руската музика. 

Във втората част на концерта филхармониците ще представят Четвъртата симфония на Малер – спечелила си признание за най-загадъчното произведение на австрийския гений. Солист ще бъде сопраното Мария Радоева. Уч еничката на Райна Кабаиванска печели италианската публика със своя темперамент, прекрасен тембър. Младата певица  предимно на европейските оперни сцени и въпреки че няма много изяви в родината си, споделя, че винаги с удоволствие пее пред българската публика. 

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

  • ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ

    Елин Пелин - "Напаст Божия"

    Бог не е милостив - не молете му се! Нека като жабите, кога им пресъхне блатото - да прокълнем и да умрем!

„Туземците от южните морета не говорят английски, но речникът им е достатъчен да поставят всички холивудски филми в две категории: пата-кюта и пляс-пляс.”

Марлон Брандо, американски актьор, роден на 3 април преди 96 години

Анкета

В пандемията купувате ли книги онлайн?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Да останеш човек извън играта

Филмът „Извън играта“ е не е сълзлива история за опитите на един съкрушен човек да се пребори с алкохолната си зависимост и разпада на брака и семейството си.  Не е и приказка за трудния път към успеха със стоп кадър от извоювания заслужен  триумф.

„Живот на една гара“ –  анатомия на самотата и страха

Романът следва  модела на знаменити световни романи, решени като философски есета - притчи: „Процесът“ на Франц Кафка, „Чумата“ от Албер Камю, „Погнусата“ от Жан-Пол Сартр, пиесата „Носорозите“ на Йожен Йонеско.

„Останалото е пепел“ - драматична история с универсално звучене

 

Филм с такъв скромен бюджет – 300 000 лева,  все пак звучи автентично като визия.