"ДНЕВНИК"

Само метеоритите са оцелели в унищожителния пожар, който погълна Националния музей на Бразилия в неделя, съобщи в. "Фоля де Сао Пауло".

Огромен пожар унищожи почти изцяло прочутия Национален музей в Рио де Жанейро. Часове наред пожарникарите се опитваха да овладеят пламъците, които избухнаха в неделя вечерта след затваряне на музея за посетители.

Според бразилския всекидневник единствените сред 20-те милиона експоната, които са оцелели, са метеоритите, които са устойчиви на високи температури. Сред тях е метеоритът Бендего с тегло 5260 кг, намерен в края на ХVІІІ в.

По оценката на заместник-директора на Националния музей Кристиана Сережо са оцелели едва 10 процента от експонатите, предаде ТАСС. Тя отбеляза, че детекторът за дим в сградата не се е задействал. Съобщено беше, че гасенето на огъня е било затруднено и защото противопожарните кранове в съседство не са работели.

Ръководството на музея смята, че големите загуби е можело да бъдат избегнати, ако сградата е била снабдена със съвременна противопожарна система. "Сградата не е била пригодена за функционирането на съвременно научно учреждение с високо ниво на потребление на електроенергия. Лабораториите, ИТ оборудването, административните зони са увеличавали товара върху електрическата мрежа", констатира Роберто Леер, ректор на Федералния университет на Рио де Жанейро, структурна единица от който е и музеят.

Други служители на музея се оплакаха от недостатъчно финансиране, което е попречило да бъдат постигнати по-високи стандарти за сигурност, съобщи "Асошиейтед прес". Те твърдят, че са били наясно с рисковете от такъв инцидент. Пожарът избухнал след затварянето на музея и затова пострадали няма. Четирима уредници, които са били на работа, са успели да излязат навреме от пламналата сграда. Според една от версиите пожарът може да е предизвикан от падането на летящ китайски фенер на покрива на музея.

Телевизия "Глобу" излъчи кадри с десетки жители на Рио, които си пробиха днес път към сградата и образуваха около музея жива верига, въпреки че полицията и общинската гвардия се опитаха да ги удържат. Акцията символизира желанието на участниците да прегърнат музея, смятан от тях за национална гордост. Органите на реда използваха сълзотворен газ и шумови гранати, за да разпръснат хората.

Има опасност фасадата на сградата да рухне, спасителните служби продължават огледа на сградата и ликвидират остатъчни огнища, като заедно с това изваждат и оцелели в огнената стихия експонати.

Музеят е в северната част на Рио в историческо имение от началото на 19 в., принадлежало някога на търговец на роби. След пристигането на Португалия в Новия свят, през 1808 г. триетажното здание става владение на монархическото семейство, а през 1816 г. става и негова официална резиденция.

В това имение са се случили важни исторически събития. Там през 1822 г. е обявена независимостта от португалската корона, там е заседавало първото конституционно събрание, сложило край на монархическата форма на управление и положило основите на републиката.

Музеят, създаден по нареждане на крал Жуау Шести през 1818 г., е пренесен в имението чак през 1892 г. Националният музей е най-старото научно учреждение в южноамериканската държава. В колекцията му от около 20 млн. експонати има археологически и древноегипетски артефакти, мумии, предмети от бита и минерали. В музея се пазеше и човешки скелет, признат за най-стария, открит на територията на Северна и Южна Америка. Той е на жена, живяла преди повече от 12 000 години.

Франция е готова да окаже експертна помощ на Бразилия за възстановяване на Националния музей в Рио, който е почти напълно унищожен, написа в "Туитър" френският президент Еманюел Макрон и определи станалото като трагедия, превърнала в пепел велика история и памет.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ОТКЪС

    Андрей Соколов - „За нашия дом"

    Книгата носи в себе си и предлага на вниманието на читателите важни факти, имена на хора, снабдена е със справочен апарат, който би бил полезен на всеки интересуващ се от историята на Шумен и България през отминалото 20-то столетие. 

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Щедрият талант на Сергей Безруков

    Бил член на путиновата партия „Единна Русия“, от която се самоотстранява след година, тъй като eдин артист цени повече своята творческа свобода.

„Културата на човечеството не притежава нищо по-ценно, по-чудесно и по-важно от книгата.“

Герхарт Хауптман, германски драматург, роден на 15 ноември преди 156 години

Анкета

Липсва ли ви гражданската позиция на хората на изкуството?

Не, те са творци. - 7.1%
Да, те са истинският елит на обществото - 92.9%

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

Нова среща с хумора на братя Мормареви

„Еврейски вицове“ е една миниенциклопедия на еврейския дух, на усета на този народ да се шегува и иронизира дори в най-трагични мигове от съществуването му.

"Валутният риск в икономиката" (ревю)

Съществени моменти в монографията са анализираните валутен риск и валутна система в България от 1878 г. досега, както и практико–приложните измерения на валутния риск.

Късното признание на Орсън Уелс

„От другата страна на вятъра“ е не само присмех към лудостта на целулоидния свят, а  по-скоро равносметка на един изминат и пълен с провали и амбиции творчески път, в чието начало се откроява с елмазен блясък шедьовъра „Гражданинът Кейн“(1941), а в края е изкусителния експеримент „Ф като фалшификация“(1975).