Боряна Йосифова, bnr.bg

През март се навършиха 80 години от навлизането на немските войски в Австрия и нейното присъединяване към нацистка Германия. Виенската Щатсопер също отбеляза тази тъжна и мрачна годишнина с изложба, която показва уникални  архивни документи и снимки, белязали съдбата на артисти от еврейски произход, които са били членове на Щатсопер по времето на Втората световна война. 

Трябва да се отбележи, че подобна изложба се представя за втори път в театъра. Инициативата за нея се поражда преди десет години – през 2008 г. Тогава се навършват 70 години от нашествието на нацистка Германия, а идеята за изложба е лично на Йоан Холендер, който е директор на Щатсопер в този период. Посланието на тази уникална експозиция, представяща  архивни документи и снимки, Йоан Холендер формулира тогава по следния начин:

“Посланието е към всички: към младата генерация, която не помни лично тези събития, към поколението, което е било очевидец и е изстрадало тази трагедия, а най-вече към онези, които са чували и знаят за Холокоста, но сякаш се опитват съзнателно да забравят и омаловажат истината за този исторически период. Няма истински пълноценно съвремие без поуките от миналото.“  

Виенската Щатсопер винаги е била един от символите на Австрия. Нейната национална и интернационална значимост са безспорни. Затова е от изключително значение да се “осветли“ случилото се във Виенската Щатсопер  в периода от 1938 до 1945 година. Трагичната истина е, че по време на Втората световна война Щатсопер не е подмината от диктатурата на националсоциализма. Само дни след присъединяването на Австрия към нацистка Германия на 13 март 1938 г. във Виенската опера са изготвени списъци с имена на членове на състава на театъра от еврейски произход. Общо 92 души (72 артисти и 20 души технически персонал) са прогонени от операта. Някои са изпратени в концентрационни лагери, други едва успяват да се спасят от арестите на Гестапо с емиграция в чужбина. Световноизвестният диригент Бруно Валтер е само един от  многото прокудени от Австрия творци, жертви на антисемитската политика. 

Йоан Холендер обръща специално внимание и на заглавието на първата изложба през 2008 г., а именно “Виновни, жертви, наблюдаващи“. Според Холендер характерно за третата категория е, че това са хора, които  пасивно са наблюдавали и не са заемали позиция. Те са виждали изгонването, жестокостта към еврейски творци  и интелектуалци и не са реагирали. Просто са наблюдавали с безразличие. Те не са убийци и директни причинители на зло, но според Йоан Холендер подобна пасивна позиция в никакъв случай не е безобидно  човешко поведение. В статия за австрийския вестник “Курир“ от 11-и март тази година, той  изрично подчертава необходимостта да се отбележи  тъжната 80-годишнина и да се напомни отново за онези 92-ма членове на състава на Щатсопер  от еврейски произход (21 солисти певци, 19 оркестранти, 12 хористи, 19 танцъори и 20 души от администрацията на театъра), които през 1938 г. са прогонени от театъра. 

Актуалната  изложба отново е представена във фоайето “Густав Малер“ на Щатсопер и ще може да бъде посетена до средата на май. Куратори, както и преди 10 години, са двамата драматурзи на театъра братята д-р Андреас Ланг и д-р Оливер Ланг. Специално за слушателите на предаването “Каста дива“ те споделиха подробности за експозицията и факти от архивните документи: 

"Изложбата се реализира на базата на първата експозиция, която подготвихме преди 10 години, но сега продължихме, представяйки нови документи, и поставихме нови акценти. Този път наблегнахме на темата за репертоара на Щатсопер, който драстично се променя веднага след присъединяването на Австрия към нацистка Германия на 13 март. Така например на 17 март 1938 г. е трябвало да се представи операта “Далибор“ от Сметана с диригент Бруно Валтер, режисъор Лотар  Валерщайн и с участието на Фред Дестал, но тъй като и тримата са били от еврейски произход, спектакълът е снет от репертоара.

В афиша на Щатсопер е забранен композиторът Джакомо Майербер и неговите опери  “Африканката“ и “Хугеноти“. Също така зачеркнати от репертоара са операта “Еврейката“ от Жак Халеви и “Хофманови разкази“ от Жак Офенбах. Сред свалените и забранени заглавия са и “Мъртвият град“ от Волфганг Корнголд и “Кралицата на Саба “ от  Карл Голдмарк. Забранена е и оперетата “Джудита“ от Лехар , тъй като либретистът Фриц Лъонер-Беда е от еврейски произход. Известният автор, написал либретото и на оперетата “Страната на усмивките“, е арестуван още на 1 април 1938 г., а по-късно през 1942 г. умира в лагера Аушвиц.

Отстраняването на много талантливи артисти с еврейски произход от състава на  Виенската Щатсопер се отразява  негативно на качеството на спектаклите. Една от прокудените от театъра е блестящата хореографка Маргарете Валман. След години, прекарани в принудителна емиграция в Аржентина, тя се връща в Европа след края на Втората световна война и е едно от големите имена в артистичните среди не само като хореограф, но и като режисъор. Маргарете Валман е директор на Балета на Миланската скала, подготвя хореографии за спектакли на фестивала в Залцбург, а  през 1958 г. тя режисира легендарната постановка на операта “Тоска“ на сцената на Виенската Щатсопер, която и до днес – 60 години по-късно, неизменно е в репертоара на театъра“.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

  • ЮБИЛЕЙ

    Препускай, индианецо!

     Гойко Митич на 80.

     

    За нас той беше идол, пример за подражание, олицетворение на Доброто, вечният смел и благороден индиански вожд, готов да воюва със злото в Америка в името на справедливостта и човешката хармония.

     

„Осъзнаваш, че не си вече сред младите, когато започнеш да играеш техния баща или ментор.“

Джефри Ръш, австралийски актьор, роден на 6 юли преди 69 години

Анкета

Ще купувате ли повече книги, като падне ДДС?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

„Тялото” – за всеки, който търси доказателство за нашата уязвимост

 

Книгата се чете изключително леко. А това е майсторството: да разкажеш много сложни научни неща, незнайни факти, открития и събития, които изискват сериозно изучаване.

Сериали по време на криза

 

В „Южен вятър 2“ има стабилна „българска връзка“.

Достойнствата на една книга

 „Невидимата искра на Възраждането” е добросъвестно изследване, което разкрива малко познати дейтали от историята ни, както и невидимите на механизми на тайните общества и влиянието им върху възрожденските дейци.