Едно от най-красивите произведения на Марин Големинов – „Концерт за цигулка“, ще бъде изпълнено от „българския Паганини“ Марио Хосен и Софийската филхармония. На диригентския пул ще бъде Мартин Георгиев. Концертът е на 18 януари в столичната зала „БългариТой е почит към големия български композитор Марин Големинов. Тази година се навършват 110 години от рождението му.

Преди „Концерта за цигулка“ обаче публиката ще може да се наслади на „Чиракът-магьосник“ от Пол Дюка – един от учителите на Марин Големинов в „Eсole Normale de musique" в Париж, а на финалът е Симфония No3 на Брамс

Концертът за цигулка се ражда през 1968-69, в зрелия период на композитора, когато са създадени операта „Зографът Захари”, първите три симфонии, Концертът за квартет и оркестър, „Микроквартет” и редица други опуси, станали постоянни в българския концертен репертоар. За първи път концертът е прозвучал на 1 април 1969 на фестивала „Мартенски музикални дни” в Русе, в изпълнение на прочути музиканти – цигуларят Боян Лечев (баща на Иван Лечев от ФСБ) с Пловдивския симфоничен оркестър под палката на Добрин Петков. Премиерата в София е на 5 април 1971 г., в изпълнение на Софийската филхармония с диригент Константин Илиев, отново с Боян Лечев. Запазени са записи от изпълнения на творбата с Дейви Ерлих и оркестъра на Романска Швейцария под диригентството на Камен Големинов, Георги Тилев с Русенската филхармония и диригент Румен Байрактаров, а на 24 ноември 2012 г. в лондонската църква St Michaels and All Angels концертът прозвучава за първи път и на британска територия, в изпълнение на West London Sinfonia с диригент Филип Хескет и солист цигуларката Деворина Гамалова. В България концертът не е свирен в последните 40 г.

МАРИН ГОЛЕМИНОВ е роден на 28 септември 1908 г. в Кюстендил в семейството на адвокат. Завършва консерваторията като цигулар при Тодор Торчанов. Тогава у нас няма клас по композиция и Големинов заминава да учи в прочутата Скола Канторум (днес там има и негов портрет, редом с останалите най-прочути възпитаници) при Пол Дюка, Венсан д'Енди и Пол льо Флем, Дипломира се с пълно отличие с първия си квартет, за който Льо Флем казва, че е толкова хубав, че му се искало той самият да го е написал. След това специализира композиция и дирижиране в Мюнхен. След завръщането си става учител в Първа мъжка гимназия (преподавал е музика на Стефан Савов и Анжел Вагенщайн). През 1942 година е премиерата на танцовата драма "Нестинарка" и само за една нощ Големинов става прочут. Отзивите са зашеметяващи и до ден днешен "Нестинарка" се играе на пълни зали. 

Марин Големинов е лауреат на изключително престижната премия "Готфрид фон Хердер", кавалер е на Френския орден за изкуство и култура, един от първите български музиканти, удостоени с титлата академик от БАН. Дългогодишен професор в Музикалната академия. Негови ученици са Пламен Джуров, Емил Табаков, Георги Минчев, Димитър Христов, Стефан Драгостинов, Александър Кандов. Бил е за кратко диригент на "Софийски солисти", дирижирал е всички големи оркестри у нас.  

Автор е на: 4 опери, 2 танцови драми, сред които класическата “Нестинарка”; произведения за хор и оркестър, за глас и оркестър; 4 симфонии и други произведения за симфоничен и струнен оркестър; 8 струнни квартета и други камерни творби за различни инструменти; хорови и солови песни. 

МАРИО ХОСЕН дебютира като солист на оркестър на 8-годишна възраст. Виртуозът е роден в Пловдив, живее във Виена, концертира активно по света и преподава в България и чужбина. Получава магистратура във Виена в класа по цигулка на Михаел Фришеншлагер. Дипломира се с награда на австрийското министерство на културата за високи творчески постижения. Специализира в Париж при Жерар Пуле и Руджиеро Ричи, в Лондон при Ифра Нийман. Носител е на много престижни награди. Смятан е за един от най-добрите интерпретатори на Паганини. Солист с висока международна репутация, Хосен свири с водещи оркестри, сред които са Симфоничен оркестър Чайковски на Московското радио, Филхармония Брукнер Линц, Виенския симфоничен оркестър, Виенския камерен оркестър, English Chamber Orchestra, Academy St. Martin and the Fields, Кралската Филхармония, Оркестър на Миланската Скала, Симфоничния оркестър на радио София и много др.

Хосен гастролира в престижни зали и фестивали на всички континенти от САЩ(Carnegie Hall) и Австрия(Konzerthaus Виена, Brucknerhaus Линц) до Италия, Канада, Франция, Финландия, Швейцария(Victoria Hall Женева, Tonhalle Цюрих), Испания(Auditorio Nacional Мадрид, Palau de la Musica Барселона), Мексико, Египет, Китай, Русия и Япония. Концертира и прави записи със световноизвестни артисти, сред които Адриан Йотикер, Филип Бернолд, Жан Бернар Помие, Бруно Канино, Израел Инон, Милена Моллова, Владимир Федосеев.

Хосен получава престижна покана от издателство "Доблингер" във Виена да редактира цялостното творчество на Паганини за цигулка и оркестър, както и да изпълни за водещи звукозаписни компании като Dynamic и Naxos, премиерни, неизпълнявани произведения за великия италиански композитор. Той един от малкото избрани солисти, сред които Руджеро Ричи, Салваторе Акардо и Масимо Куарта, които са удостоени с това признание. Паралелно с това Марио Хосен е почетен професор на НБУ със солидна преподавателска кариера и студенти носители на високи отличия от конкурси и фестивали в Европа и Азия. Инициатор е на редица международни проекти и е в сърцето на създаването на Академичния оркестър „Камерата Орфика“, както и на Първия международен цигулков фестивал във Варна през 2015 г. Няколко години успешно провежда и Международната академия и фестивал „Орфеус“ във Виена, Австрия. Хосен e удостоен с престижната награда "София" за музика и с наградата на ФМ класик радио за 2015 година. Свири на цигулка "Гуаданини" от 1749 г., предоставена му от Австрийската национална банка.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПАМЕТ

    Излезе впечатляваща книга за изкуството на Българското възраждане

    В средата на август издателския отдел на Института за изследване на изкуствата успя да публикува поредното си уникално книжно тяло с тегло почти 5 кг. Съдържанието на „Корпусът на стенописите от първата половина на ΧΙΧ век в България“ включва 52 стенописни паметника.

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Четете всичко – боклуци, класици, и т.н. Вижте как те правят нещата. Както дърводелец, който работи като чирак, но изучава майстора. Четете! Ще го абсорбирате. Чак тогава започнете да пишете. Ако се справяте добре, ще го разберете. Ако не, изхвърлете материала през прозореца.”

Уилям Фокнър, американски писател, роден на 25 септември преди 121 години

Анкета

Редно ли е държавата да плати изложбата на депутата Вежди Рашидов?

Да, той е талантлив - 20.3%
Не, в конфликт на интереси е - 75.4%
Не мога да преценя - 0%

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

Нека шоуто продължи

Първият сезон на „Йелоустоун“ (2018)  приключи и е време за оценка и коментари. Причината за високия рейтинг и одобрението на сериала е свързан с две имена – на Кевин Костнър и Тейлър Шеридан.

„Решение за ликвидация“ е направен вещо, но и семпло

Без да е шедьовър, той доставя емоции и настроение и е доказателство за доброто здравословно състояние на съвременното руско кино.

Могъщата притегателна сила на „Сикарио“

Като добър професионалист Стефано Солима дори ни проверява киноманската памет.