Анонимното жури е отхвърлило значими проекти с необясними аргументи, алармираха хора на изкуството във "Фейсбук". Предлагаме ви мненията на двама от тях. Целия списък с одобрените и отхвърлените кандидати можете да прочетете тук. 

Театралът Йордан Славейков:

"Национален фонд „Култура” раздава над милион и половина лева за финансиране на проектни предложения по културна програма за бг председателството на Съвета на ЕС 2018 г. Почти всички значими културни институции, базирани в София, са отрязани. Това са НАРОДЕН ТЕАТЪР "ИВАН ВАЗОВ", Младежки театър "Николай Бинев", Artoffice Bg, отвхърлени са над 90 процента от предложенията на Национален дворец на културата - НДК, и прилежащите му ДНК - пространство за съвременен танц и пърформанс и Театър Азарян, Фондация "Стоян Камбарев", Асоциация за свободен театър, Activist38.

Ако отказите към НДК не са заради бившето или настоящето ръководство, или за това, че министър Банов е принципал на Двореца, остава всички проекти да са неграмотно написани, или не в смисъла на културната програма. Това вече ми се струва прекалено.

Обидна е и забележката отказ заради "завишени хонорари". Има отказ, но колко е точно завишеният хонорар не се съобщава.

Господа експерти, не е ваша работа на колко оценяват труда си колегите ми. А и когато премълчавате цифри, създавате внушения. Много от финансираните проекти са извън София. Ще рече някой, че е настъпила истинска децентрализация. Пари за Шекспир няма, нито Иван Панталеев да поставя на първата ни сцена, но този проект печели 20 хил. лв. - СТОЛЪТ КАТО СИМВОЛ – ВЛИЯНИЕ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ДИЗАЙН И АРХИТЕКТУРА В СЛЕДОСВОБОЖДЕНСКА БЪЛГАРИЯ.

Документът е от 190 страници. Чете се като 1984. Отказите и одобренията са написани грамотно, вежливо, с уважение. Не очаквам засегнатите да коментират. Все пак ще има и други сесии, може обидчив чиновник да се засегне. Приятно четене. И наздраве. Аз си налях."

Поетът и художник Борис Роканов:

"Кои са членовете на журито, които през август обеща да обяви министър Банов? В съобщението няма дума по въпроса! Интересни са селекционерите. 90% от програмата, която ще предложим на делегатите от ЕС, е пълна самодейност, безхаберие и тъпота.

В моя проект "Гарите на Пловдив" аргументите издишат и показват пристрастие и обидна некомпетентност: "Със заявените 160 артисти - музиканти, актьори, художници, поети и др. на 5 пловдивски гари и над 40 изяви, проектът звучи колкото амбициозно, толкова и нереалистично. Изисква се огромна и перфектна организация за подобна полифонична структура, за която липсват индикации, че е възможна. " !?

Справка: Галерия "Ромфея", чрез която лансирам проекта, е на лидерите на пловдивското ВМРО, които са се доказали с организирането на избори и хиляди патриотични акции, та ще им се опънат 5 пловдивски гари и организирането на 40 артистични изяви, и то за период 6 месеца!

А относно: "Актът за създаване на организацията е копие, което не е заверено с "Вярно с оригинала" според изискванията на програмата" - при предварителната селекция при подаване на документите експертът, който върна нашия координатор за подобни забележки, не обърна внимание на това и прие пакета с документите. Сега аз питам, това какво означава?

При втория проект (в партньорство с Пловдивската опера) "Триумфът на операта" в аргументите на уважаемата комисия е посочено: "... включване на музика от европейски и български автори в програмата на един или поредица от стандартни оперни концерти...": което няма нищо общо с действителността. Проектът представлява цикъл "A tribute to Марин Големинов, Панчо Владигеров, Любомир Пипков, Петко Стайнов, Добри Христов, Георги Арнаудов" и касае САМО БЪЛГАРСКАТА ОПЕРНА СЦЕНА.

Предлагам конкурсът да се анулира (или преразгледа) и парите да се раздадат на пенсионерите и сираците, защото подборът в този си вид е пристрастен, лобистки и срам за България! Ако толкова искате да усвоите парите, изпийте ги братя, но не срамете и не подценявайте българската култура с такива самодейни пориви и чутовна пристрастност и обидна риторика."

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ОТКЪС

    Андрей Соколов - „За нашия дом"

    Книгата носи в себе си и предлага на вниманието на читателите важни факти, имена на хора, снабдена е със справочен апарат, който би бил полезен на всеки интересуващ се от историята на Шумен и България през отминалото 20-то столетие. 

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Памет за Алексей Баталов

    Макар и да изглежда, че е бил галеник на съдбата, битието на актьора не е постлано само с лалета и рози.

„Насилието не може да измени света. Ако го променя, то е само временно.”

Мартин Скорсезе, американски режисьор, роден на 17 ноември преди 76 години

Анкета

Липсва ли ви гражданската позиция на хората на изкуството?

Не, те са творци. - 7.1%
Да, те са истинският елит на обществото - 92.9%

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

Нова среща с хумора на братя Мормареви

„Еврейски вицове“ е една миниенциклопедия на еврейския дух, на усета на този народ да се шегува и иронизира дори в най-трагични мигове от съществуването му.

"Валутният риск в икономиката" (ревю)

Съществени моменти в монографията са анализираните валутен риск и валутна система в България от 1878 г. досега, както и практико–приложните измерения на валутния риск.

Късното признание на Орсън Уелс

„От другата страна на вятъра“ е не само присмех към лудостта на целулоидния свят, а  по-скоро равносметка на един изминат и пълен с провали и амбиции творчески път, в чието начало се откроява с елмазен блясък шедьовъра „Гражданинът Кейн“(1941), а в края е изкусителния експеримент „Ф като фалшификация“(1975).