На площад „Братя Прошек“ в центъра на София - на ъгъла на ул. „Сан Стефано“ и „Шейново“, точно срещу входа на съборената бирена фабрика, вече има скулптура на легендарните пивовари Георги и Богдан Прошек. 

Автор на композицията е Георги Чапкънов. Изработката му е съвместна с Коста и Станислава Чапкънови и архитект Станислав Константинов по случай 170 години от рождението на големия брат Георги Прошек.

Бирената фабрика е построена преди 133 години и съборена в разрез със закона за културното наследство. 

БНТ разказа историята на братя Прошек: 

Руско-турската война заварва Георги Прошек у нас. Той работи по строежа на железниците. Когато на Шипка се води боят за свободата на България, Прошек случайно разбира, че „турски“ влакове с тежка артилерия са потеглили към Шипка... Заедно със свои хора отива в Одрин, откъдето трябва да минат влаковете, и като демонтират 200 м. жп релси, забавят турците с 30 часа. През това време на върха дочакват подкрепление. За това Прошек получава смъртна присъда, но успява за избяга в Румъния.

Георги Прошек съставя първата кадастрална карта на софийския център, а после братовчед му Йозеф и тогавашният архитект на София Антонин Колар, също чех, създават първия градоустройствен план на столицата. Княз Батенберг бързо го узаконява и София постепенно започва да се превръща в красив европейски град...

През 1884 г. братя Прошек вдигат и бирена фабрика, най-модерната на Балканите. С първия в България генератор за ток захранват дори Княжеския дворец, когато там има балове, защото София все още не е електрифицирана.

При настъпването на народната власт наследниците на Прошек са били интернирани като народни врагове. Богдан Пипев разказва:

"За двамата братя винаги се говореше с голямо възхищение, но винаги леко под сурдинка. В ония години, знаете, те бяха третирани макар и абсолютно неправилно, като бивши богати буржоа."

 

 

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ОТКЪС

    Андрей Соколов - „За нашия дом"

    Книгата носи в себе си и предлага на вниманието на читателите важни факти, имена на хора, снабдена е със справочен апарат, който би бил полезен на всеки интересуващ се от историята на Шумен и България през отминалото 20-то столетие. 

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Памет за Алексей Баталов

    Макар и да изглежда, че е бил галеник на съдбата, битието на актьора не е постлано само с лалета и рози.

„Когато красива жена се появи на вратата, здравият разум излиза през прозореца.“

Маргарет Атууд, канадска писателка, родена на 18 ноември преди 79 години

Анкета

Липсва ли ви гражданската позиция на хората на изкуството?

Не, те са творци. - 7.1%
Да, те са истинският елит на обществото - 92.9%

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

Нова среща с хумора на братя Мормареви

„Еврейски вицове“ е една миниенциклопедия на еврейския дух, на усета на този народ да се шегува и иронизира дори в най-трагични мигове от съществуването му.

"Валутният риск в икономиката" (ревю)

Съществени моменти в монографията са анализираните валутен риск и валутна система в България от 1878 г. досега, както и практико–приложните измерения на валутния риск.

Късното признание на Орсън Уелс

„От другата страна на вятъра“ е не само присмех към лудостта на целулоидния свят, а  по-скоро равносметка на един изминат и пълен с провали и амбиции творчески път, в чието начало се откроява с елмазен блясък шедьовъра „Гражданинът Кейн“(1941), а в края е изкусителния експеримент „Ф като фалшификация“(1975).