С неоромантичната опера от съвременния австрийски композитор Роланд Баумгартнер „Сиси – душата на императрицата“ ще бъде открит Фестивалът на оперното и балетното изкуство  (ФОБИ) в Стара Загора (27 до 9 декември). Творбата отразява епохата на „Бел епок“ – времето на духовен подем и възход на изкуствата. Т

Други събития с международно участие във фестивалната програма е гостуването на Нова Белградска опера, която ще представи първата изцяло съхранена оперна творба от Монтеверди „Орфей“ на оригинални барокови инструменти. Малко познатата у нас опера „Алчина“ от Хендел ще се осъществи съвместно от Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ и Музикалкния и художествен частен университет – Виена. 

Класическата традиция на италианското белканто ще оживее в постановката „Норма” на Държавната опера – Варна с участието на едни от най-утвърдените български  оперни изпълнители - Бойко Цветанов, Линка Стоянова и Даниела Дякова. С грижа към младите е майсторският клас на световното мецосопрано Бруна Балиони, който ще завърши с концерт под диригентството на Ивайло Кринчев и оркестъра на Държавната опера в Стара Загора.

Нестандартен поглед към творчеството на Панчо Владигеров ще поднесат талантливи млади наследници на големия маестро - Александър Владигеров, тромпет и Константин Владигеров, пиано и кларинет, заедно с Теодора Късметска - Сороков, цигулка и Ружа Семова, пиано. В концертната си програма те ще предложат интерпретация, вдъхновена от спонтанната виталност на джаза. 

Програмата на фестивала в Стара Загора отбелязва и 100-годишнината от създаването на Държавния музикален театър „Стефан Македонски”. Трупата ще представи най-новия си спектакъл, мюзикъла „Бягство“, по песни на известния български дует „Авеню“. На фона на историческите събития в България, обхващащи периода от 90-те години на миналия век до днес, се разкрива историята на две момчета, влюбени в музиката, които създават дует. 

Балетното изкуство е застъпено с класическия шедьовър „Лебедово езеро”, който ще бъде представен от балетната трупа на Старозагорската опера със солистите от Мариинския театър Татяна Ткаченко и Иван Оскорбин. Международният танцов проект „Вечното танго” от университета в Южна Флорида е с българско участие в лицето на младия пианист Светозар Иванов, Йоана Влагули - танц, в хореографското решение на Дора Ареола.

Финалът на фестивала ще отбележи предстоящото председателство на България на Съвета на ЕС. Девета симфония от Л. Ван Бетовен ще бъде представена от Софийската филхармония, Филхармоничен хор „Светослав Обретенов” и хора на Държавната опера - Стара Загора под диригентството на Найден Тодоров. Солисти са Беса Лугичи – сопран, Мирослава Йорданова – мецосопран, Ивайло Михайлов – тенор и Ивайло Джуров – бас.

Заедно със събитията от основната програма организаторите са се погрижили да се вгледат и във внушителната традиция на оперния фестивал в Стара Загора с изложба 50 години ФОБИ - документи, скици, декори, аксесоари, фотоси, костюми, видеозаписи – съвместно с РИМ - Стара Загора, Държавен архив, РБ „Захарий Княжески“.

---

ИСТОРИЯ

Началото на фестивала е поставено през 1967 г. под името Декемврийски музикални дни. Инициатор е главният диригент на Старозагорската опера маестро Димитър Димитров. През 1973 г., две години след откриването на новата сграда на операта, събитието прераства във Фестивал на оперното и балетното изкуство. През годините на фестивалната сцена гостуват Николай Гяуров, Райна Кабаиванска, Анна Томова-Синтова, Гена Димитрова, Николай Гюзелев, Веселина Кацарова, Стефка Минева, Христина Ангелакова и много други. Макар и по-рядко, в програмата на фестивала гостуват и чуждестранни оперни трупи: Пражката национална опера, операта от Парма, оперни театри от Словакия, Полша, Румъния, също и Московският класически балет, балетът на Ленинградския театър „Киров”, Националният балет на Куба, Кралският балет на Дания и др. Веднъж на пет години (1974, 1979, 1984 и 1989) в неговите рамки е и Националният преглед на оперните театри, на който се отличават най-добрите автори, трупи, постановъчни екипи и изпълнители. След опожаряването на сградата на операта през 1991 г. фестивалът е принуден да се върне към предишната си форма – с повече камерни и концертни прояви. През 2000 г., с оформянето на площадката за спектакли на Форума „Августа Траяна“, ФОБИ е преместен през летните месеци. Тези транформации водят и до прекъсвания през 2010 и 2013 г. С възстановяването на сградата на операта през 2011 г., ФОБИ отново възстановява обичайния си период на провеждане през ноември-декември. Предстоящото, 48-мо по ред, издание ще се осъществи от 27 ноември до 9 декември 2017 г.

Привличането на голямата оперна прима Веселина Кацарова като артистичен директор на оперния театър е гаранция и за по-високо качество на продукциите на фестивала. 

 

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

  • ПОРТРЕТ

    Памет за Балабанов

    Той бе умен, талантлив и вещ в професията си сценарист и режисьор, под чието ръководство направиха върхови превъплъщения плеяда актьори като Сергей Бодров младши, Сергей Маковецки, Дмитрий Дюжев, Александър Яценко, Никита Михалков, Ингеборг Дапкунайте, Михаил Скрябин, Алексей Серебряков, Алексей Чадов, Леонид Бичевин, Виктор Сухоруков.

     
  • ОТКЪС

    Светлана Алексиевич - "Чернобилска молитва"

    Книгата описва личната трагедия на хората след Чернобилската трагедия и показва как тя е повлияла на техния живот.

     

„Анализирането на вярата не включва задължително метод за живеене без нея.”

Юлия Кръстева, българо-френска писателка, феминистка, критик и философ, родена на 24 юни преди 77 години

Анкета

Нормално ли е премиерът да рекламира фирма за хазарт?

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

"Виктория и Абдул" на Стивън Фриърс (ревю)

Джуди Денч изнася филма на раменете си. Всеки неин едър план е уникален - тази актриса владее всяко мускулче на лицето си, тя може да играе дори само с очи, само с бръчките си дори.

За „Соло“ без гняв, но с разочарование

Основният виновник за получения резултат е продуцентът Катлийн Кенеди, силният човек в „Дисни“, сменила безцеремонно Крис Милър и Фил Лорд и сметнала, че тандемът Каздан  - Хауърд ще е по-успешен и рентабилен.

След края на сезона

Програмирането му  по bTV е извън всяка критика. Може да се гледа безпроблемно само от пенсионери, домакини и безработни.

„Янините девет братя” – опера от Любомир Пипков” от Пламен Карталов (ревю)

Авторът е отворил партитурата на този безспорен шедьовър с амбицията да разкрие и преосмисли образа на неговите философски, психологически и социално- обществени послания.