Най-прогресиращата солистка на балета в Софийската опера – Боряна Петрова, отново ще изпълни главната роля в балета „Копелия”. Единственото представление, планирано засега, е на 14 март, събота, от 19 ч.

Петрова направи блестящ дебют в тази роля миналата пролет. Тогава тя получи 3 главни роли – Маша в „Лешникотрошачката”, Свинилда в „Копелия” и Китри в „Дон Кихот”. И в трите се представи блестящо. Предстои да я видим и в главната роля на принцеса Аврора в „Спящата красавица”.

На 14 март ще й партнира Никола Хаджитанев в ролята на Франц. Миналата година главната мъжка роля изпълни Александър Александров. Петрова и Хаджитанев вече танцуваха заедно в „Дивертименто брилянте” – етюд от първата серия на „Американски балет за България” преди 4 години по музика на Джордж Баланчин. В него Петрова беше с оригиналната пачка на Сюзън Фарел.
Репертоарът на Боряна Петрова включва роли в балетите: „Лешникотрошачката” и „Лебедово езеро” (П. И. Чайковски); „Жизел” (Адолф Адам); „Дон Кихот” (Лудвиг Минкус); “Stepping Stones” (Катрин Поузин), “Divertimento Brillante” (Джордж Баланчин), сюита „Вардар” (Панчо Владигеров), “La Source” (Джордж Баланчин); „Шехеразада” (Катрин Поузин), “Concerto Barocco” и „Класическо па де дьо” (Джордж Баланчин); „Баядерка” (Лудвиг Минкус); „Зорба гъркът” (Микис Теодоракис); „Силфида” (Херман Льовенскьолд); „Рапсодия в синьо” (Гершуин); „Кармен” (Бизе/Шчедрин); „Серенада” (Джордж Баланчин).

Печели отличия в престижни балетни конкурси: „Златната пантофка” (Париж, 2005 г.) – златен медал; Грас (Франция, 2005 г.) – бронзов медал; „Анастас Петров” (Добрич, 2006 г.) – второ място; Международен балетен конкурс (Варна, 2006 г.) – награда за артистичност. Участва в Международния конкурс в Лозана (Швейцария, 2007 г.)

Музиката на балета „Копелия, или момичето с емайловите очи” е дело на френския композитор Лео Делиб (1836–1891г.). Премиерата има голям успех на сцената на парижката „Гранд опера” на 25 май 1870 г.  У нас „Копелия” е първият самостоятелен балет, поставен на сцената на Народния театър. Затова датата на премиерата – 22 февруари 1928 г., се счита за рождена в летоброенето на българското балетно изкуство. Хореографията на тази първа „Копелия” е дело на Анастас Петров (1899-1978), който изпълнява и ролята на Франц. Свинилда е пресъздадена от Надя Винарова и Анна Воробьова. Георги Донев е Копелиус, а Георги Попангелов – кметът.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • КРИЛЦЕ ИЛИ КЪЛКА

    Да си спомним за Луи дьо Фюнес

    Комедиите му бяха любими у нас, нещо повече -  редовно се внасяха и се показваха до скъсване в киносалоните, за да знае всяко българско дете кой играе инспекторите Жув и Крюшо.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Когато обичаш литературата, книгите и големите поети, дори най-циничните, има нещо, което те тегли нагоре.“

Жана Моро, френска актриса, родена на 23 януари преди 90 години

Анкета

Харесвате ли клипа за европредседателството?

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

"Виктория и Абдул" на Стивън Фриърс (ревю)

Джуди Денч изнася филма на раменете си. Всеки неин едър план е уникален - тази актриса владее всяко мускулче на лицето си, тя може да играе дори само с очи, само с бръчките си дори.

"От Калифорния до Стълпище – историята на един емигрант" от Любен Рабчев (ревю)

На места нешлифована, историята печели с ясните си послания и с неуморимото желание на автора да предизвика апатичните българи, оставили се да ги носи течението.

За формата на водата и любовта

Ще има зрители, които ще негодуват и ще излязат на петнайсетата минута, но ще има и такива – а те ще са много повече, които ще ръкопляскат на финалните надписи.

С „Нокаут“ уверено напред

Във филмът “ сериозното е преплетено с ироничното, критичното с романтичното начало, актьорите играят с вдъхновение и неприкрит ентусиазъм, личи , че им е било интересно на снимачната площадка, че са се забавлявали от сърце.

За художника – в 65 000 картини

"Да обичаш Винсент" е единствен по рода си – пълнометражна "маслена" анимация