Най-прогресиращата солистка на балета в Софийската опера – Боряна Петрова, отново ще изпълни главната роля в балета „Копелия”. Единственото представление, планирано засега, е на 14 март, събота, от 19 ч.

Петрова направи блестящ дебют в тази роля миналата пролет. Тогава тя получи 3 главни роли – Маша в „Лешникотрошачката”, Свинилда в „Копелия” и Китри в „Дон Кихот”. И в трите се представи блестящо. Предстои да я видим и в главната роля на принцеса Аврора в „Спящата красавица”.

На 14 март ще й партнира Никола Хаджитанев в ролята на Франц. Миналата година главната мъжка роля изпълни Александър Александров. Петрова и Хаджитанев вече танцуваха заедно в „Дивертименто брилянте” – етюд от първата серия на „Американски балет за България” преди 4 години по музика на Джордж Баланчин. В него Петрова беше с оригиналната пачка на Сюзън Фарел.
Репертоарът на Боряна Петрова включва роли в балетите: „Лешникотрошачката” и „Лебедово езеро” (П. И. Чайковски); „Жизел” (Адолф Адам); „Дон Кихот” (Лудвиг Минкус); “Stepping Stones” (Катрин Поузин), “Divertimento Brillante” (Джордж Баланчин), сюита „Вардар” (Панчо Владигеров), “La Source” (Джордж Баланчин); „Шехеразада” (Катрин Поузин), “Concerto Barocco” и „Класическо па де дьо” (Джордж Баланчин); „Баядерка” (Лудвиг Минкус); „Зорба гъркът” (Микис Теодоракис); „Силфида” (Херман Льовенскьолд); „Рапсодия в синьо” (Гершуин); „Кармен” (Бизе/Шчедрин); „Серенада” (Джордж Баланчин).

Печели отличия в престижни балетни конкурси: „Златната пантофка” (Париж, 2005 г.) – златен медал; Грас (Франция, 2005 г.) – бронзов медал; „Анастас Петров” (Добрич, 2006 г.) – второ място; Международен балетен конкурс (Варна, 2006 г.) – награда за артистичност. Участва в Международния конкурс в Лозана (Швейцария, 2007 г.)

Музиката на балета „Копелия, или момичето с емайловите очи” е дело на френския композитор Лео Делиб (1836–1891г.). Премиерата има голям успех на сцената на парижката „Гранд опера” на 25 май 1870 г.  У нас „Копелия” е първият самостоятелен балет, поставен на сцената на Народния театър. Затова датата на премиерата – 22 февруари 1928 г., се счита за рождена в летоброенето на българското балетно изкуство. Хореографията на тази първа „Копелия” е дело на Анастас Петров (1899-1978), който изпълнява и ролята на Франц. Свинилда е пресъздадена от Надя Винарова и Анна Воробьова. Георги Донев е Копелиус, а Георги Попангелов – кметът.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • НАСЛЕДСТВО

    Антибиблиотеката на Еко, или колко важни са непрочетените книги

    Четенето носи допълнителни ползи за човека. Данните показват, че то намалява стреса, задоволява нуждите от социални връзки, подобрява уменията за общуване и емпатия, усилва определени когнитивни способности

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Когато обичаш литературата, книгите и големите поети, дори най-циничните, има нещо, което те тегли нагоре.“

Жана Моро, френска актриса, родена на 23 януари преди 91 години

Анкета

Пловдив '2019 ще бъде ли провал?

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

„Южен вятър“ е филм за покваряващата сила на корупцията

Чудил съм се често какво не достига на нашите филми , за да са така комплексно ефективни, дори най-стойностните от тях.

Гангстерският рай у съседите

Сръбският "Южен вятър" ни връща в 90-те

Новият Йонеско

Матей Вишниек може да се нарече една от емблемите на съвременния начин на модерно мислене за театър.