НАТФИЗ ще отбележи 60 години Учебен драматичен театър и 75 години държавно театрално образование, съобщиха от институцията.

 Академията планира да отпразнува юбилея с поредица от спектакли в началото на ноември – „За любовта и други демони“ пост. проф. Маргарита Младенова (3 ноември), „Бай Балчо споменува“ пост. проф. Пламен Марков (4 ноември), премиерата на „Антихрист-суперзвезда“ пост. проф. Здравко Митков (7 ноември), „Ориент експрес“ пост. проф. д-р Александър Илиев (7 ноември) и „Януари“ пост. Ованес Торосян (8 ноември). 

Два от спектаклите, посветени на юбилейните годишнини – „Бай Балчо споменува“ на дипломиралия се клас на проф. Пламен Марков и „Януари“ на дипломиралия се клас на проф. д-р Ивайло Христов, ще се играят на голяма сцена, при вход свободен, но при предварително заявени на касата на театъра пропуски.

 

60 години Учебен драматичен театър – да не отминаваме историята!

Из статията на проф. д-р Надежда Тихова, „Национална академия за театрално и филмово изкуство – шест десетилетия“

 „… През 1955 година Висшият институт за театрално изкуство „Кръстьо Сарафов“ получава от Министерството на просветата специално построена за него сграда, която се намира на ул. „Г. С. Раковски“ №108А. Със своите три сцени и по-голям брой аудитории тя предлага значително по-добри възможности за провеждане на учебния процес. На 1 ноември 1957 г. с комедията „Двубой“ от Иван Вазов, постановка на Атанас Михайлов, се открива и Учебния драматичен театър, който е в същата сграда. Неговата архитектура дава възможност за сложни и разнообразни постановъчни решения. Той има 440 места, амфитеатрално разположени.

Учебният драматичен театър е свързан с образователния процес в Академията. В него студентите придобиват практически навици и опит при нормални сценични условия, улеснява се преходът от учебната работа към тази в професионалните театри. На негова сцена се фокусират резултатите от обучението, реализират се принципите на съвременната театрална педагогика, тъй като новите изисквания на времето променят и обогатяват подхода към дипломния спектакъл. Постановките в театъра се осъществяват от художествените ръководители на отделните курсове или от преподаватели от техния екип. На студентите е предоставена възможност да изявят творческата и индивидуалност, да се запознаят с ателиетата и с други дейности, свързани с изграждането на спектакъла, да усетят сценичната природа на театралното изкуство. Студентите по „Режисура за драматичен театър“ асистират на своите преподаватели, а тези от „Театрознание“ пишат програмите и обсъждат спектаклите.

По отношение на публиката Учебният драматичен театър не е затворена система. Той намира баланса между движението в нейните интереси и учебния процес, воден от разбирането, че творчеството на актьора и на режисьора е пълноценно само във взаимодействието с нея. Театърът има своя публика, склонна да отмине недостатъците в играта на младите актьори, тъй като никое начало не е застраховано от тях. Тази публика е подвластна на младостта, всеотдайността и искреността, които изпълват сцената. По-голямата част от нея са млади хора, но много често в залата има и по-възрастни зрители, предпочели добрите спектакли на този театър. Творческата биография на поколения български актьори и режисьори започва от Учебния драматичен театър, в който те изиграват първите си роли и независимо от тяхната крайна сценична съдба се помнят дълго време, а може би остават и незабравими. Има нещо привлекателно и динамично във факта, че театърът всеки нов сезон сменя своята трупа, а зрителите се запознават с поредните млади актьори и режисьори. Осъществените в него постановки влизат в биографията не само на студентите, но и на техните преподаватели, а те са едни от най-добрите и най-изявените в театралната сфера.“

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПАРОДИЯ

    "Жив е все още"

    На една страна евро банкноти,

    на друга метнал пищов злодеят

    и там, на пода, дамски кюлоти

    издайно в мрака едва белеят.

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

  • ЮБИЛЕЙ

    Препускай, индианецо!

     Гойко Митич на 80.

     

    За нас той беше идол, пример за подражание, олицетворение на Доброто, вечният смел и благороден индиански вожд, готов да воюва със злото в Америка в името на справедливостта и човешката хармония.

     

„В живота няма второстепенни, епизодични герои, които играят ролята на винтчета.“

Елза Триоле, френска писателка, родена на 24 септември преди 124 години

Анкета

Трябва ли хората на изкуството да имат гражданска позиция?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Дори и да сме от глина, трябва да съхраним човешкото в себе си

 

Като Достоевски и Добромир Байчев вярва в благородните начинания, търси човека и в най-големия злодей.

"Мисия „Грейхаунд“ не е на нивото на „Спасяването на редник Райън“ и „Подводницата"

 

Ако го нямаше Том Ханкс, продукцията просто щеше да бъде съвсем друга, с коренно различно звучене.

За Дизела и неговата предпоследна крачка

 

Историята на Кирил Николов нагледно доказва в какво се превръщат мечтите, ако ги преследваш упорито и последователно.