Те са млади и много талантливи. И двамата са свързани с България и дори без повод, с удоволствие разказват защо обичат нашата страна. Преди всичко защото и двамата - сопраното Беса Лугичи и украинският тенор Михайло Малафи, се считат за благословени да се учат от своите оперни идоли -  световно признатите български оперни певци Христина Ангелакова и Калуди Калудов. 

Беса Лугичи и Михайло Малафи се срещнаха за първи път в Старозагорската опера в спектакъла на операта „Травиата“ от Джузепе Верди, с който бе открит настоящият творчески сезон на театъра. Беса Лугичи вече бе позната на старозагорската публика от своя блестящ дебют в ролята на Лучия ди Ламермур. Михайло беше пял в Софийската опера в ролята на Алфред. По време на репетициите на „Травиата“  младите певци непрекъснато се окуражаваха един друг. Беса Лугичи гледаше своя колега с широко отворени очи, изумена от неговия красив глас и вокална стабилност – впечатляваща за неговата възраст. И само повтаряше: „Поздравления за Калуди! Толкова млад и така пее“. Михайло  пък се възхищаваше на своята партньорка, на която ѝ предстоеше да направи дебют в ролята на Виолета: „Беса, ти имаш най-красивия глас. Напомняш ми на Ана Нетребко!“

След „Травиата“ директорът на Старозагорската опера Огнян Драганов ангажира Беса Лугичи и Михайло Малафи да участват в премиерата на операта „Бохеми“ от Пучини. Певците участваха с голям успех в двата премиерни спектакъла, но си пожелаваха да пеят заедно. Мечтата им ще се сбъдне на 1 юли на сцената на Народния театър „Иван Вазов“ в София. Беса Лугичи ще бъде Мими, а Михайло Малафи – нейният любим Рудолфо.

Христина Ангелакова за Беса Лугичи:

„Мисля си, че всеки, който се е занимавал и се занимава и е приел преподаването като мисия, а не като средство за какво ли не, винаги е в очакване да му се сбъдне срещата с „добрия“ ученик, с истински талантливия, с този, който освен глас, носи и огъня на неукротимото желание да навлезе дълбоко в недрата на голямото изкуство.  Много ми се иска да ви убедя , че и аз съм една от тези, които не правят компромиси с изкуството и се стремя да  отстоявам тези принципи с всички сили.  Дълъг увод, за да споделя за прекрасното си изживяване като учител и спътник на Беса Лугичи в последните пет години. Преди пет  години и малко отгоре ми се обади Силвия Томова, която току-що се беше завърнала от един свой ангажимент от Прищина, Косово. Помоли ме да чуя Беса  и това беше началото на един дълъг и успешен път, изпълнен с много работа, с изключителна  отдаденост от страна на Беса, и скромно казано, и от моя страна. Колко на място би прозвучала поговорката „Каквото повикало, такова се и обадило.“ И разбира се, че успехите не закъсняха. Дойде голямата награда от конкурса „Елена Николай“ в Панагюрище, дебют в Русенска опера с ролята на Мими от „Бохеми“, дебют на сцената на Старозагорска опера с ролята на Лучия от „Лучия ди Ламермур“, Реквием –Моцарт, в неговия нестандартен прочит с хор, оркестър и балет на Русенска опера, част от програмата на „Моцартови празници – Правец 2015“, дебют в „Травиата“ – пак в Старозагорската опера  и т.н. 

Беса още дълги години, пожелавам й го от сърце, ще пише своята творческа биография и в нея винаги ще има редове на благодарност за Найден Тодоров и състава на Русенска опера, за Огнян Драганов и състава на Старозагорска опера, на чиято сцена Беса израсна още повече и сигурно и за всички нас, които сме били и ще бъдем нейни почитатели, съдници и спътници в живота й. И съм убедена, че за нея България ще бъде винаги дълбоко скътана в сърцето и с много благодарност.“

 Калуди Калудов за Михайло Малафи:

„Михайло Малафи е един невероятен талант, който никога не е бързал да прави голяма кариера, за каквато е роден. Гласът му е богат на тембри лиричен тенор, който с времето ще се трансформира в един от най-търсените драматични тенори. Това ще му позволи да изпее роли, които изискват повече плътност и гъстота в звукоизвличането. Легатото, с което разполага, може да бъде сравнено само с това на най-великите тенори на съвремието.

Срещнахме се случайно - участвахме на един и същи фестивал в Бялисток в Полша. Там се запознахме, а месец по късно Михайло дойде на първия си майсторски клас с мен. Скромно момче от Украйна и не беше трудно да разбера, че няма как да си позволи каквато и да е такса. Той беше моя избраник и аз вече виждах докъде може да стигне този изключително талантлив млад човек.

След третия майсторски курс го заведох на конкурса „РЕШКЕ” в Ченстохова, Полша. Там спечели първа награда. След това победи на конкурса в Минск , Беларус и стана лауреат на международния конкурс в Сеул. Последваха успешни дебюти в различни роли, които подготвяхме заедно: Алфред от „Травиата“, Рикардо от „Бал с маски“, Ленски от „Евгений Онегин“, Рудолфо от „Бохеми“, Херцогът на Мантуа от „Риголето“. Освен в Полша, Украйна и Беларус Михайло Малафи гостува и в България – в Софийската опера като Алфред и на сцената на Старозагорската опера – в ролите на Алфред и Рудолфо. Щастлив съм, че ще бъдат заедно с Беса в спектакъла на Старозагорската опера на операта „Бохеми“ в Народния театър в София. Бях член на журито на конкурса в Панагюрище и познавам това красиво и талантливо създание Беса. Поздравления за нейната учителка, с която съм имал честта да пея на една сцена! С Христина сега ще имаме друго преживяване и то е различно от това да мислиш само за своята роля. Но е много хубаво това чувство, вълнението, трепетите…Само ние, които сме се посветили на вокалната педагогика с цялата си душа, знаем каква е радостта да отглеждаш децата си – певци и да им помагаш да направят правилния избор и да вървят напред стъпка по стъпка. И какъв житейски подарък е да те намери твоят талантлив ученик!“ 

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

  • ПОРТРЕТ

    Памет за Балабанов

    Той бе умен, талантлив и вещ в професията си сценарист и режисьор, под чието ръководство направиха върхови превъплъщения плеяда актьори като Сергей Бодров младши, Сергей Маковецки, Дмитрий Дюжев, Александър Яценко, Никита Михалков, Ингеборг Дапкунайте, Михаил Скрябин, Алексей Серебряков, Алексей Чадов, Леонид Бичевин, Виктор Сухоруков.

     
  • ОТКЪС

    Светлана Алексиевич - "Чернобилска молитва"

    Книгата описва личната трагедия на хората след Чернобилската трагедия и показва как тя е повлияла на техния живот.

     

„Анализирането на вярата не включва задължително метод за живеене без нея.”

Юлия Кръстева, българо-френска писателка, феминистка, критик и философ, родена на 24 юни преди 77 години

Анкета

Нормално ли е премиерът да рекламира фирма за хазарт?

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

"Виктория и Абдул" на Стивън Фриърс (ревю)

Джуди Денч изнася филма на раменете си. Всеки неин едър план е уникален - тази актриса владее всяко мускулче на лицето си, тя може да играе дори само с очи, само с бръчките си дори.

За „Соло“ без гняв, но с разочарование

Основният виновник за получения резултат е продуцентът Катлийн Кенеди, силният човек в „Дисни“, сменила безцеремонно Крис Милър и Фил Лорд и сметнала, че тандемът Каздан  - Хауърд ще е по-успешен и рентабилен.

След края на сезона

Програмирането му  по bTV е извън всяка критика. Може да се гледа безпроблемно само от пенсионери, домакини и безработни.

„Янините девет братя” – опера от Любомир Пипков” от Пламен Карталов (ревю)

Авторът е отворил партитурата на този безспорен шедьовър с амбицията да разкрие и преосмисли образа на неговите философски, психологически и социално- обществени послания.