На 5 ноември (събота) в залата на Музикалната академия в София концерт ще изнесе един от водещите чешки пианисти Мирослав Секера, изиграл детето Моцарт във филма "Амадеус" на Милош Форман . На сцената на Консерваторията той ще излезе заедно със своята сънародничка – мецосопрана Ева Гарайова.

В програмата двамата музиканти са включили по-неизвестни произведения на велики имена от световната класическа музика. Сред тях са Пьотър Илич Чайковски, Йоханес  Брамс, Рихард Щраус и други.

Концертът е с начален час 18:00, а входът е свободен.

МИРОСЛАВ СЕКЕРА започва да свири на пиано на тригодишна възраст, като неговият учител веднага го разпознава като изключителен талант. По същото време започва да свири и на цигулка. Благодарение на забележителните му изпълнения и на двата инструмента, той е избран да играе детето Моцарт във филма "Амадеус". Продължава да свири на двата инструмента до постъпването си в Пражката консерватория, където се налага да специализира. Тогава той избира пианото. Завършва обученията си през 1999 г. Първият му диск е издаден през 2006 Г, а бързо след него излизат още два. Секера участва и в няколко диска, като част от различни камерни ансамбли. Работи често с Чешкото национално радио. Той е дългогодишен акомпанятор на Йозеф Спачек, концерт-майстор на Чешка филхармония, както и на Дагмар Пецкова. Изпълненията му  са характерни със своя цвят и оригинална интерпретация. Печели Международния конкурс  „Й. Брамс“ в Пьортшах през 2002 г. Преди това събитие пианистът има многобройни награди от национални и международни конкурси, сред които: конкурс „Шопен“ в Мариенбад, награда "Гайар" и награда на „Академия на изкуствата“ в Париж.

ЕВА ГАРАЙОВА получава музикалното си образование в Братислава, след което продължава обучението си в Ормио, Италия (при проф. Марио Мелани), по-късно в Щутгарт , Германия (при Джулия Харнари) и в Бъфало, САЩ (при Гари Бърджес). Като част от „Братиславска камерна опера“  прави своя дебют през 1995 Г. с ролята на Олга в операта „Евгени Онегин“ от Чайковски. Същата година започва своето сътрудничество с Държавната опера в Прага, където има над 20 роли. През 2000 г. печели престижната Академична награда  „Масарик"  и наградата „Густав Малер".  През 2003 г. е гост-изпълнител в концерт на Хосе Карерас. Нейни изпълнения са звучали в чешки радио и телевизионни програми. Работила  е с водещи диригенти като Кент Нагано и Жири Белохлавек. Има концертни изяви в Канада, САЩ, Япония, както и редица Европейски страни, сред които Италия, Испания и Люксембург. Основател е на фестивалите „Карлова студанка" и „Пражки музи".  През 2014-та година заедно с водещите чешки солисти Иво Каханек (пиано) и Житка Хоспрова (виола) създава ансамбъл „Прагарт“.

Пълна програма на концерта:

Ева Гарайова – мецосопран

Мирослав Секера - пиано

Чайковски:

                - Only you alone (Лишь ты один)

                - I’ll tell you nothing (Я тебе ничего не скажу)

                - Was I not a little blade of grass (Я ли в поле да не травушка была?)

                - Zemfira’s song  (Песнь Земфиры)

                - None but the lonely heart (Нет, только тот, кто знал)

Яначек   -  Соната за пиано

 

Албена Петрович  -   Le piano

Й. Брамс -  Vier ernste Gesänge

              Denn es gehet dem Menschen

              Ich wandte mich

             O Tod, wie bitter bist Du

             Wenn Ich mit Menschen- und mit Engelszungen redete

Р. Щраус

              Ich liebe Dich (op. 37/2)

              Morgen (op. 27/4)

              Zueignung (op. 10/1)

 

Адрес: НМА „П.Владигеров“, ул. „Евлоги и Христо Георгиеви“ 94 (Стара сграда)

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ОТКЪС

    Андрей Соколов - „За нашия дом"

    Книгата носи в себе си и предлага на вниманието на читателите важни факти, имена на хора, снабдена е със справочен апарат, който би бил полезен на всеки интересуващ се от историята на Шумен и България през отминалото 20-то столетие. 

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Щедрият талант на Сергей Безруков

    Бил член на путиновата партия „Единна Русия“, от която се самоотстранява след година, тъй като eдин артист цени повече своята творческа свобода.

„Цената, която плащаме за парите, често пъти е свободата.“

Робърт Луис Стивънсън, шотландски писател и композитор, роден на 13 ноември преди 168 години

Анкета

Липсва ли ви гражданската позиция на хората на изкуството?

Не, те са творци. - 7.1%
Да, те са истинският елит на обществото - 92.9%

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

Нова среща с хумора на братя Мормареви

„Еврейски вицове“ е една миниенциклопедия на еврейския дух, на усета на този народ да се шегува и иронизира дори в най-трагични мигове от съществуването му.

"Валутният риск в икономиката" (ревю)

Съществени моменти в монографията са анализираните валутен риск и валутна система в България от 1878 г. досега, както и практико–приложните измерения на валутния риск.

Късното признание на Орсън Уелс

„От другата страна на вятъра“ е не само присмех към лудостта на целулоидния свят, а  по-скоро равносметка на един изминат и пълен с провали и амбиции творчески път, в чието начало се откроява с елмазен блясък шедьовъра „Гражданинът Кейн“(1941), а в края е изкусителния експеримент „Ф като фалшификация“(1975).