За да се издържа трупата на Врачанския театър, която е сред закъсалите финансово и е заплашена от закриване, цената на билетите трябва да стане 250 лв., което е невъзможно. Това пресметна директорът Анастас Попдимитров, цитиран от kmeta.bg. Под заплаха от затваряне са театрите във Враца, Благоевград, Смолян, Велико Търново, Кърджали, операта в Стара Загора, музикалният театър в София и фолклорният ансамбъл „Филип Кутев”. 

Актьорите във Враца са само 25 и няма как да има съкращения, защото ще паднат представления, обяснил Попдимитров. Той посочил, че миналата година са играни 234 постановки пред повече от 40 000 души публика. При средна цена на билетите 4,50 лв. са натрупани задължения от 160 000 лв.

Драматичният театър “Константин Величков“  в Пазарджик, който също има финансови проблеми, но не е сред заплашените от закриване, потърси съдействие от народния представител от ГЕРБ Десислава Костадинова, която е член на комисията по култура, съобщи peshterainfo.com. Директорът му Александър Жеков й обяснил, че след промяна в методиката на финансиране (а за година и половина тя е променяна 3 пъти) приходите вече са с 25% по-ниски.

В момента субсидията се изплаща на основата на събраните приходи, без да е взето под внимание, че пазарджишкият театър има и куклена секция за деца, посочил директорът. Така веднъж бюджетът му страда от това, че по принцип цената на билета в Пазарджик е по-ниска, и втори път поради факта, че детските билети са традиционно с ниска цена. 

Жеков посочил числа – миналата година ДКТ “Константин Величков“ и Младежкият театър в София са имали по 40 000 посещения. От разликата в цените обаче субсидията на провинциалния театър е била 220 000 лв., а на столичния - 400 000 лв. Наложило се да бъдат съкратени 9 щатни бройки и те паднали до 54,5. 

Театралите поискаха от Костадинова съдействие за промяна на начина, по който сега се разпределят парите – на равни 12 месечни вноски, защото театърът не развива дейност, която да е постоянна през цялата година - през януари и август нямало зрители.

 РЕАКЦИЯ

„Не е морално да бъда обвиняван в убийството на българския театър”, заяви във Враца председателят на Съюза на артистите в България Христо Мутафчиев, цитиран от kmeta.bg. Няколко театъра му поискаха оставката с аргумента, че не защитава интересите им, а е сервилен на министерството. Мутафчиев обяви, че тези искания се дължат на злоба или завист или по-скоро авторите им са „изгубени в превода”. „Има хора, които по цял ден са във „Фейсбук”, плюят се, хапят се, а после друг им е виновен”,защити се той. Във  Врачанския театър Мутафчиев обявил, че от 1 април се вдигат заплатите на всички членове на съюза с 12% и че няма да има съкращения в трупите. „До този момент не съм имал случай, в който да не отстоявам позициите на работещите в театрите. С този документ и с всички, които съм подписал досега, никой не може да ме обвини в унищожаването на българския сценичен институт”, изтъкнал се шефът на САБ.

 

Коментари  

+1 #1 Елина 26-02-2016 03:01
Да г-н Мутафчиев,не е морално само вие да бъдете обвиняван за убийството на българският театър.Виновни сме всички ние,които работим в сферата на изкуството ,със сигурност сме виновни и хората,които предпочетохме да напуснем тази държава,вместо да се борим и да отстояваме правата си и да защитаваме българската култура.Вината е обща,но отговорността на министреството и вашата като председател на САБ е по-голяма.Историята ще цитира вашите имена,ваш е избора с какво.Никога не е късно.Това с 12% увеличение,на заплатата само на членовете на САБ със сигурност не е начинът.Сега се очаква,за 12% да се втурнем всички да ставаме членове,това е твърде недостойно,не мислите ли?
Цитиране
  • ПАМЕТ

    Излезе впечатляваща книга за изкуството на Българското възраждане

    В средата на август издателския отдел на Института за изследване на изкуствата успя да публикува поредното си уникално книжно тяло с тегло почти 5 кг. Съдържанието на „Корпусът на стенописите от първата половина на ΧΙΧ век в България“ включва 52 стенописни паметника.

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Щедрият талант на Сергей Безруков

    Бил член на путиновата партия „Единна Русия“, от която се самоотстранява след година, тъй като eдин артист цени повече своята творческа свобода.

„Ако трябва да научим децата да мислят, трябва първо да ги научим да измислят.“

Джани Родари, италиански писател, роден на 23 октомври преди 98 години

Анкета

Липсва ли ви гражданската позиция на хората на изкуството?

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

„Потомците на Баба Тонка и „народният“ съд“

„На 2 срещу 3 ноември 1944 г.  внучката на Баба Тонка – Тонка Просеничкова и съпругът й директорът на Мъжката гимназия „Княз Борис Първи” в Русе, Нико Просеничков, са застреляни“, пише в книгата си Веселина Антонова.

От Ла-ла-ленд до Луната

"Първият човек" разказва за Нийл Армстронг и неговия легендарен полет

„Осигуряване и осигурителен пазар“ - книга не само за студенти

Особено внимание се отделя на същността и съвременните черти на капиталовопокривното осигуряване, без познаването на които не може да се разбере логиката на осигурителните пазари.