ОГНЯН СТАМБОЛИЕВ

Днешните любители на опера, а и музикантите не знаят почти нищо за  Цветана Табакова (1905 – 1936), а тя е сред най-забележителните таланти на българската оперна школа. Не по-малко талантлива от Кабаиванска или Ана Томова. При това творила единствено за България. Само за 12 сезона тя се превъплъщава в 30 различни по стил и характер роли, като във всяка от тях е съвършена, недостижима. За съжаление,  полетът й бива прекършен внезапно. Умира едва навършила 31 години.  Не ни е оставила качествени в техническо отношение записи, за да се насладим на великолепния й глас, на голямата й музикалност и певческа култура, за което говорят всички нейни съвременници, което е впечатлило дори великия Шаляпин.

Ражда се на 27 януари 1905, под духовния знак на Водолея, в Брезник, произхожда от стар и културен възрожденски род, в който музиката е на особена почит. Учи във Врачанската девическа гимназия, която напуска, за да постъпи в Музикалната академия в София, в певческия глас на  Иван Вульпе, един от основателите на Софийската опера. Още като студентка в първи курс е поканена за дебют в Операта – поверяват й травести-ролята на Фредерик от  „Миньон” на Амброаз Тома,  тази забравена днес прекрасна френска лирична опера, която тогава се играе с голям успех в София. Дирекцията открива едно съкровище в нейно лице – зареждат се роля след роля: Мерцедес от „Кармен”, Мюзета от „Бохеми”, Татяна от „Евгений Онегин”, Неда от „Палячи”, Флора от „Травиата”, Леонора от „Трубадур”, Рашел в „Еврейката”,  Тоска, Аида... Скоро става безспорната примадона. При това е  само на 27 години!  Става любимка на публиката и критиката. Името й веднага се нарежда до имената на отдавна утвърдените първенци на националната ни сцена: Петър Райчев, Христина Морфова, Ана Тодорова, Михаил Попов, Христо Бръмбаров, Събчо Събев...

На един коцерт я чува Фьодор Шаляпин и очарован от гласа, хубостта и сценичната й дарба, я кани да му партнира в гастролите му с „Княз Игор” в "Ковънт Гардън", Лондон, в главната сопранова роля на Ярослава. По това време тя е обявена от софийските меломани за „царицата на операта сцена” . И наистина, у нея всичко е царствено: гласът, фигурата, походката, маниерите, излъчването. Просто е надарена от Бога!  Гласът й, драматичен сопран, с голям диапазон, близо три октави, се отличава с особена топлота, при това съчетан с ефектен блясък в горния регистър, способен да постига ярки динамични контрасти с постепенно, плавно изграждане на кулминациите. А репертоарът й – богат и разнороден говори за една голяма култура, трудоспособност и интелектуална вглъбеност. Цветана Табакова пее с лекота и Верди, и Моцарт, и Вагнер и Владигеров. Последният я счита за своята „идеална Царица Мария” от „Цар Калоян. Великолепни са постиженията и като Мадалена от „Андре Шение”, Сестра Анджелика на Пучини, Елза в „Лоенгрин”, Адриана Лекуврьор на Чилеа, Агата във „Вълшебният стрелец”, Донна Анна в „Дон Жуан”, Сантуца, Реция от „Оберон”, Лиза от „Дама Пика”...Наистина, впечатляващ репертоар. В наше време малко певици след нея успяват да направят тези трудни роли...

През 1927 година прави кратка специализация в Париж при прочутия педагог Дюпре. Изнася няколко концерта с огромен успех. Може да остане на Запад, да бъде звезда от световна величина, защото талантът й е наистина  огромен, но се връща в родината си, както по онова време правят повечето от нашите най-добри певци – остават, за да градят българската опера, българската музикална култура . Не както мнозина от следващите поколения... Завърнала се в София, тя пее бляскаво в  „Аида”. Недоброжелатели и завистници (чисто по български!) решават да я уязвят. Обвиняват я, че била допуснала нечисти тонове във високия регистър. Това предизвиква дори скандал и дискусия в печата! През 30-те години Софийската опера е вече утвърден институт, който, заедно с Народния театър, е в центъра на вниманието на обществото и медиите, за разлика от много от днешните, които се занимават единствено с ниските жанрове и попкултурата и опростачват системно и методично публиката.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

„Нашите родители дойдоха при вас с танкове, а ние с китари.“

Клаус Майне, германски рок музикант, роден на 25 май преди 72 години

Анкета

Одобрявате ли храната в ресторантите да е с по-нисък ДДС от книгите?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Сериали по време на криза

 

В „Южен вятър 2“ има стабилна „българска връзка“.

Достойнствата на една книга

 „Невидимата искра на Възраждането” е добросъвестно изследване, което разкрива малко познати дейтали от историята ни, както и невидимите на механизми на тайните общества и влиянието им върху възрожденските дейци.

"Семейство Даръл" - защото най-красивата любов е невъзможната

 

Без да е шедьовър, сериалът въздейства много повече от десетки други претенциозни ленти.