ОГНЯН СТАМБОЛИЕВ

34 години от живота си отдава на Софийската опера Асен Димитров и още три години, (до смъртта си през 1960) работи за Оперната студия при Консерваторията. Може да се каже, че освен Тодор Хаджиев и Асен Найденов, сред диригентите, той има най-големи заслуги за първата ни музикална сцена. Оперен и симфоничен диригент, композитор, хормайстор, корепетитор,  педагог маестро Асен Димитров е сред най-светлите, обичани и уважавани личности в историята на института. 

Роден е на 6 януари 1894, под знака на Козирога, в Пловдив, в семейството на скромен митнически чиновник, който е влюбен в литературата и музиката. Майка му пее великолепно много български народни песни. Баща му забелязва отрано дарбата му и му купува цигулка. Започва да свири в прогимназиалния оркестър. След гимназията заминава за Прага, за да учи в консерваторията. Попада в класа на ученика на  Сметана Витезлав Новак. Учи 6 години  - 4 в общия клас и 2 в майсторския. Дипломира се с отличие.  Учението  и животът в Прага (тогава един от световните музикални центрове) го бележат за цял живот, дават му изключително много. Дипломната му работа по композиция е симфоничната поема „Хаджи Димитър”, която представя в Сметановия театър. Завърнал се в България, през 1915 заминава за фронта – започнала е Първата световна война. На фронта при Добро поле е до 1919. 

След края на войната  основава в София камерен ансамбъл, преподава в Музикалната академия, работи и като пианист- акомпанятор. За щастие, (негово и на Операта!) бива забелязан от главния диригент Моисей Маркович Златин, който го привлича като хормайстор, корепетитор и помощник диригент. При постановките на най-трудните заглавия от обширния репертоар на Операта  младият маестро поема  най-отговорната и трудната част от работата – разучаването на ролите с артистите, и хоровите партии, репетициите с отделните оркестрови групи и после сглобяването на целя ансамбъл. Сред първите му задачи са такива трудни партитура като „Садко”, „Китеж” и „Снежанка” на Римски- Корсаков, „Княз Игор” на Бородин, „Хованщина” и „Борис Годунов” на Мусоргски. 

Още тогава Маестро Асен Димитров проявява големите си музикантски качества. Диригентското му майсторство се характеризира с академична точност при изграждането на музикалната фраза, правдивото тълкуване на авторовия замисъл и умелото уравновесяване на звучността на оркестровата и певческата партии. Освен това, като истински, роден диригент- театрал, той държи твърде много на ясната и отчетлива дикция, на правилното произношение, както и на сценичното изграждане но образа.  В работата си е роден учител, педагог, който дълго и търпеливо обучава и подготвя певците. Под неговото художествено ръководство се създават и израстват редица изтъкнати артисти от по-старото поколение: Петър Золотович, Констанца Кирова, Мария Милкова- Золотович, Диана Герганова, Елисавета Йовович, Мария Митович, Цветана  Табакова, Михаил Люцканов, Тодор Мазаров, Христо Бръмбаров, Любен Минчев, Таня Цокова, Надя Тодорова, както и поколението след тях: Катя Попова, Райна Кабаиванска, Юлия Винер, Любомир Бодуров, Димитър Узунов, Маргарита Лилова, Никола Николов... Негова съпруга е известната певица от периода между двете войни Елена Христова- Гебел- Димитрова, един добра изпълнителка на централния мецосопранов репертоар…  Списъкът е наистина впечатляващ. След него малцина диригенти работят така усърдно и резултатно с певците, може би само Асен  Найденов и Михаил Ангелов... Може да се каже, че е бил влюбен в операта и в певците.

Асен Димитров поставя музикално повече от 20 опери и дирижира  още 30 други, поставени от негови колеги. Сред върховите му постижения са постановките му  на „Дама Пика”, „Продадена невеста”, „Бал с маски”, „Луиза”, „Фаворитката”, „Садко”, „Фауст”  (тази опера дирижира на последния си спектакъл през 1957). Изявява се успешно и като симфоничен диригент, а също така и като хоров. От 1930 до 1960 година е главен  художествен ръководител на прочутия мъжки хор „Гусла”, с който прави редица успешни турнета из страната и в Европа. От обикновени любители- певци, той успява да превърне „гусларите” в големи майстори на певческото изкуство, оценени високо от критиката и публиката. След тях той открива и таланта на младия Борис Христов. Определя го като:  „голям, но още нешлифован диамант”. Препоръчва го на царица Йоана и тя веднага  му урежда стипендия за Италия.  

Преподава в БДК, води и диригентски клас. Неговият най-изтъкнат ученик е синът на знаменития тенор Петър Райчев, големият български диригент Руслан Райчев, който работи дълги години за Националната опера, а също и за редица други театри и оркестри у нас. 

Ще завърша с думите на неговия колега и ученик диригента на Операта и „Гусла” Венедикт Бобчевски:

”Асен ни вливаше любовта си към музиката, със своя пример, с всекидневната си работа, със своето чисто отношение към изкуството и в най-малките наглед подробности. Той градеше музикалния образ и в най-малкия детайл, та до завършеността на крупната музикална форма. Асен (така с обич го наричахме всички) беше черноработник на репетициите и вълшебник на сцената. Той грабваше душите и на нас, и на публиката...”

 

Хор "Гусла", 1933

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПАРОДИЯ

    "Жив е все още"

    На една страна евро банкноти,

    на друга метнал пищов злодеят

    и там, на пода, дамски кюлоти

    издайно в мрака едва белеят.

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

„Открил съм любимите си писатели, като попадах на книги, оставени на летища и в странни хотели.“

Лий Чайлд, английски писател, роден на 29 октомври преди 66 години

Анкета

Трябва ли хората на изкуството да имат гражданска позиция?

Да, защото те са елитът на обществото - 93.8%
Не, да се занимават само с изкуство - 0%
Не мога да преценя - 0%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

„Тенет“ и Нолан

 

Филмът връща чистата емоция на публиката, предлага й качествено зрелище, а самият зрител се отблагодарява с това, че отново се насочва към салона.

Дори и да сме от глина, трябва да съхраним човешкото в себе си

 

Като Достоевски и Добромир Байчев вярва в благородните начинания, търси човека и в най-големия злодей.

"Мисия „Грейхаунд“ не е на нивото на „Спасяването на редник Райън“ и „Подводницата"

 

Ако го нямаше Том Ханкс, продукцията просто щеше да бъде съвсем друга, с коренно различно звучене.