Музикална композиция, написана от Волфганг Амадеус Моцарт и Антонио Салиери, е намерена в Прага, съобщи classicfm.bg, позовавайки се „Франс прес”.

„Творбата е открита в архивите на „Чешки музей на музиката”. Тази партитура е един изключително ценен документ”, заяви говорителят му Шарка Дочкалова.

Находката представлява екземпляр от либрето и партитура на кантата за глас и оркестър. Става дума за Кантата К477а от 1785 г., която досега се считаше за безвъзвратно изгубена, съобщава агенция.

През юни 1785 г. прочутото английско сопрано Нанси Сторас, която първа изиграва ролята на Сузана в „Сватбата на Фигаро” от Моцарт, губи гласа си по време на спектакъл в „Бургтеатър”, Виена. След 4-месечно възстановяване, тя се появява в образа на Офелия от новата опера на Салиери „ Пещерата на Трофоний”. Щастливата вест за завръщането й на сцената става повод за създаването на кратка кантата, която носи заглавието „За възстановеното здраве на Офелия”. Авторите са Моцарт и Салиери, а в курсив е отбелязано наименованието „Корнети” (вероятно се отнася до преподавателя по пеене Алесандро Корнети). Пресата по това време оповестява публикуването на композицията, която се появява под знака на Artaria, но нито един екземпляр не бива открит. Въпросният текст съдържа 30 строфи, които започват с думите "Lascia la greggia, o Fillide", и е написан от Лоренцо да Понте. Издателят на имперския кралски двор Йозеф фон Курцбьок добавя и нотния текст, който вероятно е писан в оригинал за сопрано и струнен състав.

Композиторът и музиколог Тимо Йоуко Херман, който е специалист по музиката на Салиери, попада в „Чешки музей на музиката” в Прага и вярва, че откритието му е случайност.

„Поинтересувах се от каталога на тази библиотека по интернет, за да потърся произведения на един ученик на Салиери”, споделя 38-годишният изследовател. „Зарадвах се, когато открих либретото на изгубената кантата, и когато ме попитаха дали желая текста на хартия, не можах да повярвам”, разкрива той.

От издателство „Фридрих Хофмайстер” в Лайпциг обявиха, че ще издадат партитурата, която ще бъде представена през април 2016г. във фестивала Musikmesse - Франкфурт. Информацията бе потвърдена от фондация „Моцартеум” в Залцбург, без да се уточнява датата и мястото, на която откритото произведение ще бъде изпълнено пред публика. Не е изключено тази творба да прозвучи по повод тазгодишното отбелязване на 260 години от рождението на Моцарт и 225 години от кончината му.

Съперничеството между Моцарт и Салиери е родило много митове. Популярно е мнението, че италианецът е отровил Моцарт. Иситната е, че австрийският композитор е признат за гений, докато Салиери е негова бледа сянка. 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ОТКЪС

    Андрей Соколов - „За нашия дом"

    Книгата носи в себе си и предлага на вниманието на читателите важни факти, имена на хора, снабдена е със справочен апарат, който би бил полезен на всеки интересуващ се от историята на Шумен и България през отминалото 20-то столетие. 

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Памет за Алексей Баталов

    Макар и да изглежда, че е бил галеник на съдбата, битието на актьора не е постлано само с лалета и рози.

„Насилието не може да измени света. Ако го променя, то е само временно.”

Мартин Скорсезе, американски режисьор, роден на 17 ноември преди 76 години

Анкета

Липсва ли ви гражданската позиция на хората на изкуството?

Не, те са творци. - 7.1%
Да, те са истинският елит на обществото - 92.9%

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

Нова среща с хумора на братя Мормареви

„Еврейски вицове“ е една миниенциклопедия на еврейския дух, на усета на този народ да се шегува и иронизира дори в най-трагични мигове от съществуването му.

"Валутният риск в икономиката" (ревю)

Съществени моменти в монографията са анализираните валутен риск и валутна система в България от 1878 г. досега, както и практико–приложните измерения на валутния риск.

Късното признание на Орсън Уелс

„От другата страна на вятъра“ е не само присмех към лудостта на целулоидния свят, а  по-скоро равносметка на един изминат и пълен с провали и амбиции творчески път, в чието начало се откроява с елмазен блясък шедьовъра „Гражданинът Кейн“(1941), а в края е изкусителния експеримент „Ф като фалшификация“(1975).