Най-популярната опера за всички времена - „Кармен” от Жорж Бизе, ще оживее отново на 17 март от 19 ч. в операта в Стара Загора. Диригент е лауреатът от международни конкурси Дмитрий Банаев, режисьор е Огнян Драганов. Сценичната адаптация е на Тодор Демеров. Атрактивните балетни платна с участието на балетната трупа са дело на ръководителя на балета Силвия Томова.

В ролята на Кармен ще се представи Мирослава Йорданова, която идва в Стара Загора по покана на артистичния директор -  оперната прима Веселина Кацарова. Тенорът с международна кариера Милен Божков гостува на старозагорска сцена в ролята на Дон Хосе, младият талантлив баритон Валери Турманов ще изпълни ролята на тореадора Ескамилио, а сопраното Елена Баръмова ще бъде в ролята на Микаела. В останалите роли участват: Евгений Арабаджиев, Денис Иванов, Яница Нешева, Емилия Джурова, Теодор Петков, Борис Кучков-гост. Участват още детският хор „Маргаритки” с диригент Зорница Желязкова, представители на прабългарската школа за оцеляване "Бага-Тур".

Операта „Кармен” е всепризнат музикален феномен. Известно е, че Бизе пише своята музика по испанския сюжет на нашумялата новела на Проспер Мериме, без да е ходил никога в Испания. Прочутата „Хабанера” е всъщност кубинска народна песен. Бизе „печели” именно с това – защото музикалният прочит на известната драма е през призмата на неговата представа за испанската атмосфера. Разкриването на бурните страсти в музикалния текст не е буквално и е много естествено. Мелодиката е запомняща се, а сюжетът динамичен и вълнуващ. Успехът на „Кармен” идва и от това, че хората се вълнуват от ескалиращите страсти.

---

МИРОСЛАВА ЙОРДАНОВА (мецосопран) е родена в София, но от години живее във Великобритания. Завършва музикалното училище "Любомир Пипков" със специалност класическо пеене в класа на Милка Ганева и по-късно академията "Проф. Панчо Владигеров" в класа на Валери Попова. Непосредствено след дипломирането си е ангажирана като солистка в Софийската опера. Носителка е на награди както от няколко големи конкурса в България, така и наградата за ролята на Розина на конкурса "Рикардо Дзандонай" в Италия, а през 2001 г. е избрана да представя България на престижния конкурс "Певец на света" в Кардиф. Специализира в певческата академия "Катя Ричарели" в Парма, по-късно в Милано и Париж. Благодарение на своята вокална гъвкавост, тембър и сценично присъствие, репертоарът й включва произведения от барок до съвременна музика. Особено застъпени са ролите от белкантовия период като Розина от "Севилският бръснар", Анжелина /"Пепеляшка"/, Малколм /"Жената от езерото"/, Мафио Орсини /"Лукреция Борджия"/, Армандо ди Гонди /"Мария ди Роан"/, Адалжиза /"Норма"/. През последните години певицата добавя към богатия си репертоар и ролите на Сузуки от "Мадам Бътерфлай", Емилия от " Отело", Федерика от "Луиза Милер", Азучена от "Трубадур", Амнерис от  "Аида" , Принцеса ди Буйон от "Адриана Лекуврьор. Гостувала е в редица престижни оперни театри: „Ковънт Гардън“, Парижката национална опера, Метрополитен опера, операта в Монте Карло, Гулбенкян фондация в Лисабон, операта в Лече, участвала е на фестивалите: Дордрехт Белканто фестивал, Тенерифе опера фестивал, Гут Имлинг фестивал, Фестивал лирико Флоренция, Тимишоара опера фестивал, оперния фестивал в Клуж и др. както и многократно е гостувала на Бъкстонския фестивал в Англия в оперни постановки и концерти. Мирослава изнася и самостоятелни концерти-рецитали, често включващи рядко изпълнявани или забравени произведения.

---

МИЛЕН БОЖКОВ (тенор) е роден във Варна. Дипломира се в “Проф. Панчо Владигеров” и специализира оперно изкуство в университета за музика - Грац, Австрия при проф. Йоана Боровска. Непосредствено след това усъвършенства певческата си техника при Красимира Стоянова. Първите му ангажименти са в националната опера в София под ръководството на Пламен Карталов. От 2007 г. до 2009 г. е постоянен член в състава на оперния театър на Марибор. Следват концертни изяви в Япония, Австрия, Германия, Словения, Хърватия, Латвия и България. В репертоара му влизат ролите на Неморино от „Любовен еликсир“ на Доницети,  Тит от „Милосърдието на Тит“ на Моцарт, Тамино /“Вълшебната флейта“ от Моцарт/,  Владимир от „Княз Игор“ на Бородин, Вертер от едноименната опера на Масне, Херцогът на Мантуа /“Риголето“ на Верди/, Де Грийо от „Манон“ на Масне, Дон Хосе /“Кармен“ на Бизе/, Джералд от „Лакме“ на Делиб, Алфред от „Травиата“ на Верди, Рикардо от “Бал с маски“ на Верди.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПАРОДИЯ

    "Жив е все още"

    На една страна евро банкноти,

    на друга метнал пищов злодеят

    и там, на пода, дамски кюлоти

    издайно в мрака едва белеят.

  • КЛАСАЦИЯ

    10-те най-добри филма на XXI век, които вече са класика

    BBC Culture не приемат тезата за тоталната филмова суша и се допитват до 177 кинокритици от различни страни кои са 10-те заглавия, създадени от 2000 г. до днес, които ще останат в киноисторията.

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • БЕЗПОДОБНИЯ

    „Масонската ложа и братството на Левски”

    Делото и животът  на Апостола на българската свободата винаги са будили интерес. 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Осмивай този, който заслужава, но не от свое, от обществено гледище.”

Райко Алексиев, художник, карикатурист и фейлетонист, роден 7 март преди 128 години

Анкета

"Туитър" наруши ли свободата на словото, като блокира Тръмп?

Да - 65%
Не - 35%
Не мога да преценя - 0%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Борат 2" – феминистка приказка

 

 

Най-очевидният, но съвсем не единствен прочит е, че филмът е политическа сатира.

За опашката, кандидат-президента и вечната ни орис

 

 

Опашката“ (2021) е писан седем години. Замислен и реализиран е преди пандемията и звучи като дистопия.

За новините по света и хората

 

Филмът „Новини от света“ е немислим без Том Ханкс, който, остарявайки, става все по-добър, а неговите персонажи вече се изпипват филигранно и детайлно като за световно изложение.