БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

След филма „Останалото е пепел“ осъзнах, че режисьорът Георги Костов, разработвайки историята на Александър Томов, се е стремил да акцентира на три сюжетно – тематични ядра в своята постановка – да разкаже една интересна и завладяваща интимна драма между американски журналист и българка , страстна и невъзможна за седемте септемврийски дни и нощи на 1944 г., да се опита да осмисли трагичната съдба на вечно не станалата и несполучилата България и да вмести като основен персонаж популярния и обрасъл с легенди образ на политика и банкера Атанас Буров.

За незапознатите припомням, че Томов разработва сценария си отдавна.Аз например го четох под друго заглавие „А ла булгаро“, поместен като подлистник, в едно отдавна несъществуващо списание отпреди 28 години!

Желанието на Александър Томов да реанимира проекта си заслужава уважение, но е необходимо да допълним, че заедно със стегнатия сюжет, напрегнатата интрига и забавния и софистициран диалог в литературната първооснова на филма куцат двата основни мъжки персонажа – на Джордж Смит и на нашия банкер.

Джордж Смит и като драматургия, а и при екранната му интерпретация от Нейтън Купър си остава един приятен чужденец, така и не разбрал сложността на ситуацията и трагедията на държавата, в която е попаднал, дори и след запознанството си с Буров.

Сигурно и заръката на банкера, отправена към сената на САЩ – да не ни забравят и да не вярват на триковете на Сталин, целящ установяване на кървава диктатура у нас, е предадена нескопосно и с дежурни и нищо незначещи думи от Смит, след като съдбата ни от 9 септември 1944 г. нататък  е ясна.

Това, което би трябвало да бъде този образ за повествованието и внушението го подсказва Бен Крос, изявяващ се като възрастния Смит. Само с няколко едри щриха, уверено и със замах той създава запомнящ се и силен персонаж, пред когото благоговее дори интервюиращата го тв журналистка – Неда Спасова.

Буров в иначе великолепната и зряла изява на Асен Блатечки се опитва да жонглира между салонния лъв, изпечения политикан,загрижения съпруг и грубоватия мачо, който, щом се налага, забравя за възпитанието си от Лондон и Париж и стреля по шофьора си Спас – Андрей Будинов, дръзнал да иска повишение на заплатата си , разговаря като с равен с коварния комунистически лидер  - Симеон Лютаков в Ючбунар и назидава премиера Муравиев – Свежен Младенов.

Признавам, че на моменти образът му звучи клиширано – особено, когато декламира иначе ценните си прозрения че ние сами трябва да ковем съдбата си и да разчитаме на собствените си сили, за до пазим България, но смятам, че като излъчване и външност е по-правдив  от рафинираното изпълнение на Коста Цонев в „Жребият“ (1993) на Иванка Гръбчева.

Ако трябва да открояваме  някого – това е безспорно Диляна Попова.

Тя загатна за потенциала си в „Завръщане“ (2019) на Ники Илиев, но едва сега в облика на Мария, доказва, че може да създаде естествено и непосредствено пълноценен драматичен образ на жена – воин, секретарка и шпионка на шефа си в сянка, която, оказва се , е и родолюбка, пренебрегнала любовта на неопитния янки и сама станала жертва на партизанските изблици от септемврийските безотговорни дни на 1944 г.

Диляна играе приглушено и вдъхновено и ако има за какво да съжаляваме, то е, че опитен постановчик като Георги Костов –създател на „Пистолет, куфар и три смърдящи варела“ (2012) и „XIа“(2016) не се е помъчил да доразработи и обогати още малко тази толкова благодатна героиня.

Любопитен и нуждаещ се от похвала е фактът, че филм с такъв скромен бюджет – 300 000 лева все пак звучи автентично като визия - за това заслугата е на художника Боряна Минчева и на оператора Емил Топузов.

В добавка музиката на Петко Манчев съществено допринася за атмосферата и пробуждането на чистата емоция в душите ни, която, признавам си, усетих към края на филма.

 „Останалото е пепел“ е творба, не преследваща амбициозни задачи, но разказала ефектно и въздействено една драматична история с универсално звучене.

При честването на 145 г. от рождението на Атанас Буров.

-------

 „Останалото е пепел“, 2020, 100 мин., сц. Александър Томов, реж. Георги Костов, разпространява „Лента“ 

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

  • ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ

    Елин Пелин - "Напаст Божия"

    Бог не е милостив - не молете му се! Нека като жабите, кога им пресъхне блатото - да прокълнем и да умрем!

„Ако не случиш още от първия брак, няма смисъл да се развеждаш - все тая ще е!"

Кръстьо Сарафов, български актьор, роден на 6 април преди 144 години

Анкета

В пандемията купувате ли книги онлайн?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Да останеш човек извън играта

Филмът „Извън играта“ е не е сълзлива история за опитите на един съкрушен човек да се пребори с алкохолната си зависимост и разпада на брака и семейството си.  Не е и приказка за трудния път към успеха със стоп кадър от извоювания заслужен  триумф.

„Живот на една гара“ –  анатомия на самотата и страха

Романът следва  модела на знаменити световни романи, решени като философски есета - притчи: „Процесът“ на Франц Кафка, „Чумата“ от Албер Камю, „Погнусата“ от Жан-Пол Сартр, пиесата „Носорозите“ на Йожен Йонеско.

„Останалото е пепел“ - драматична история с универсално звучене

 

Филм с такъв скромен бюджет – 300 000 лева,  все пак звучи автентично като визия.