БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

Гледах „Роди се звезда“ с надежда и известни притеснения. Историята за талантливата певица, получила шанс за изява и станала суперзвезда, подобно на горчивия размисъл за цената на славата, са ми до болка познати.

Аз съм гледал и една от по-старите версии на „Роди се звезда“ от 1976 на Франк Пиърсън с Барбра Стрейзънд и Крис Кристоферсън, която въпреки големите очаквания, не остана в съзнанието ми с нещо запомнящо се освен общо взето читавите дуети между двамата.

Последната версия е замислена през 2011 г., знаех, че Клинт Истууд възнамерява да я снима.

После се отказа, вероятно и заради напредналата си възраст, но пък работи с Брадли Купър в патриотичната си драма „Американски снайперист“(2014), спечелила много добри пари и най-вероятно при снимането й Купър се е престрашил и е споделил, че иска да заснеме филма, от който се отказват Крисчън Бейл, Леонардо ди Каприо, Уил Смит и Том Круз.

Подписва договора през 2016 и на 31 август 2018 г. дочаква премиерата му на венецианската мостра, минала повече от успешно.

Личи си, че това е изстрадан и дълго обмислен проект за Брадли Купър. Усеща се, че той е вложил целия си талант и артистичен потенциал за реализацията му. Че се е нагърбил да бъде и режисьор, и продуцент, и изпълнител на централната роля – на алкохолизирания и оглушаваш кънтри и рок певец Джаксън Мейн, и сценарист, заедно с Ерик Рот и Уил Фетърс.

Това е огромна отговорност за дебютанта – постановчик, но в интерес на истината Купър се е справил по забележителен начин .

Аз все пак чувствам сянката на великия Истууд. Явно Купър му е много добър ученик – и като актьор, но най-вече като режисьор.

Всеки жест на актьорите, всяка сцена и епизод, всеки детайл е внимателно и прецизно обмислен.

Сюжетът е изграден безупречно логично, държи сметка основно за житейската правда и бяга от мелодраматичните клишета, където провалът е бил гарантиран със сигурност.

Купър не разчита на дразнещи визуални ефекти, а е можел с бюджет от 36 милиона долара да направи много по-пищно и феерично  зрелище.

Разбрал е, че не си струва, че трябва да наблегне на човешките преживявания и чувства и да върне на екран насладата от чистата емоция.

Не прекалява с концертните интермедии, защото не снима тв запис на концерт на живо, а търси основно автентичните изживявания на сцена, пеенето на оригинални парчета на живо и оценяването на желанията и надеждите на феновете, разчитащи да попият автентично и истинско изкуство, а не плоски шлагери, записани на плейбек.

Във филма звучат 34 песни. Колко от тях ще запомним и ще си тананикаме е отделен въпрос.

Лично си харесах „Музика в очите ми“, „Плитчините“, „Никога няма да обичам отново“ и „Сцена 98“.

Но ме впечатли нещо друго – да присъствам на раждането на поредното парче, на поредната песен, за която никой от двамата артисти не мисли дали ще стане хит. Те я създават пред очите ни, защото ТРЯБВА да я напишат, тъй като извира от душата и сърцето им и осмисля същностен етап от техния живот.

Защото всяка песен на съпрузите Мейн – Джаксън и Али е изповед, съкровено споделяне с публиката на мечти, копнежи, надежди и разочарования, с които е изпълнен творческия им и житейски път.

Бях много приятно изненадан колко органични, естествени, абсолютно искрени и екранно достоверни са двамата водещи актьори – Купър и Лейди Гага, която може и да е пълнила големите зали, но пред филмовата камера има само епизодични изяви в „Мачете убива“ (2013) или „Град на греха : Жена, за която да убиеш“ (2014).

Хареса ми химията между тях, пълното допълване, дотолкова, доколкото Джаксън е звездата на миналото, разчитаща на рутина, достигната слава и харизмата си,докато Али е любимката на бъдещето, работеща здраво за развитието на кариерата си и знаеща, че без билбордове, клипове, изтощителни танци, добра физическа кондиция и опитен мениджър, няма да се задържи дълго на върха и ще си остане само със спечеленото грамофонче „Грами“ за най-добра дебютираща певица.

Брадли Купър е реалист, показва света на шоу бизнеса такъв, какъвто е, но без захаросване или излишно очерняне.

Той дискретно, но точно посочва, че съдбата на всеки изпълнител – след дадения му шанс е в негови ръце и единствено и само от него зависи ще остане ли на върха или ще се провали като алкохолик и наркоман, напускайки този свят без време.

Купър се справя еднакво успешно като сценарист и продуцент.

Като режисьор е уверен, точен и безпогрешен, доказвайки че умее „този странен занаят“, вкл. и при направлението на т.н.второстепенни образи като този на брат му Боби, изигран непринудено и много правдиво от Сам Елиът, а като актьор умело балансира и напасва своето много силно и ярко присъствие с това на Лейди Гага – също на изключителна висота, която обаче има предимството на своя приковаващ ни ангелски глас.

И ако за Купър бях сигурен, че ще е на ниво и като актьор, та той има опита от сериали като “Наричана още“(2006) и продукции като „Наръчник на оптимиста“ (2012), „Американска схема“ (2013) и „Джой“ (2015),  голямата изненада е именно Лейди Гага -  Стефани Джерманота.

Признавам си, че имах съвсем друга представа  за нея от видеоклиповете й, преди  да я видя в облика на Али. Свалям й шапка – на екран няма клоунски изстъпления, нито примадонски напъни. Напротив – излъчва топлота, непосредственост и абсолютна всеотдайност! Тя е достоен партньор на Брадли Купър, без чиято интерпретация вече не мога да си представя самия филм.

Не искам да гадая какви награди ще спечели „Роди се звезда“. Но знам със сигурност – след неговата премиера се роди нов и то много добър постановчик и великолепна и с щедър талант водеща актриса, които, смятам, и в бъдеще ще ни поднасят нови и приятни изненади.

 

„Роди се звезда“, 2018, сц. Брадли Купър, Ерик Рот и Уил Фетърс, реж. Брадли Купър, 135 мин., разпространение „Уорнър  брос“

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПОРТРЕТ

    Чомски - най-важният интелектуалец на съвремието

    Той е неуморим. И неумолим в критиката си към несправедливостите на съвремието ни. Ноам Чомски, геният на лингвистиката, просветителят с леви възгледи, един от най-непримиримите критици на САЩ и капитализма, навърши 90.

  • ОТКЪС

    Андрей Соколов - „За нашия дом"

    Книгата носи в себе си и предлага на вниманието на читателите важни факти, имена на хора, снабдена е със справочен апарат, който би бил полезен на всеки интересуващ се от историята на Шумен и България през отминалото 20-то столетие. 

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Памет за Алексей Баталов

    Макар и да изглежда, че е бил галеник на съдбата, битието на актьора не е постлано само с лалета и рози.

„Семейството трябва да е най-безопасното място на света, свободно от тревоги.“

Брад Пит, американски актьор, роден на 18 декември преди 55 години

Анкета

Ще купите ли книга за Коледа?

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

Съдбата на писателя като ребус

За новия роман на Матей Вишниек.

Нова среща с хумора на братя Мормареви

„Еврейски вицове“ е една миниенциклопедия на еврейския дух, на усета на този народ да се шегува и иронизира дори в най-трагични мигове от съществуването му.

"Валутният риск в икономиката" (ревю)

Съществени моменти в монографията са анализираните валутен риск и валутна система в България от 1878 г. досега, както и практико–приложните измерения на валутния риск.