БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

Гледах с любопитство и скептицизъм „Решение за ликвидация“(2018).

Зад него стоят подписите на режисьора Александър Аравин ,познат ми от „Червената капела“ (2004) и продуцента Карен Шахназаров, показал миналата година своя последен режисьорски филм „Ана Каренина“.

Скепсисът ми бе свързан основно с два аспекта на премиерата – втората чеченска война приключи съвсем скоро – през 2006 г. и не знам доколко е уместно сега да се прави филм – възпоменание за нейните герои и злодеи и просто приех като изхвърляне твърдението на продуцента и постановчика, че създават едва ли не документална въстановка на събитията, свързани с ликвидацията на Шамил Басаев.

Както се и оказа „Решение за ликвидация“ си е стандартен боевик, военен екшън, направен по всички правила на жанра.

Някои руски критици го сравниха веднага с „Враг №1“ (2012) на Катрин Бигълоу – всеки иска да се равнява по отличниците,но аз се сетих за друг страхотен екшън от 2002 г. – на Алексей Балабанов „Война“ с подобна тематика, който обаче е много по – суров, безкомпромисен и опасно патриотично подкован.

„Решение за ликвидация“ е продукт на друго, по-сложно време.

В него ултрапатриотизмът отстъпва на заден план, внимателно и деликатно се заобикаля взривоопасната тема за религиозния корен на конфликта, атентът на ФСБ Егор има кратък диспут с човека на Шамил Басаев, впоследствие негов враг – Иса – много добър Дагун Омаев, в който уверено подчертава, че събеседникът му напразно се сили да подкрепя терористите, защото са му братя по вяра.

Напротив – смята Егор – Шамил иска само да разрушава и убива и за него хората, вкл. и съратниците – са само средство за удовлетворяване на разрушителния му инстинкт.

Нито режисьорът, а още по-малко продуцентът имат желание да осмислят причините на чеченския конфликт, който има определено икономически и геостратегически корен.

Тяхната цел е друга – да покажат как хората от Кантората – ФСБ, ръководени от Егор и генерала – Алексей Вортков успяват да ликвидират един опасен и жесток убиец.

Оперативните работници обикалят Кавказ, търсят улики и следи, свързват се с хора, които могат да им помогнат, дават жертви – 25 годишният Тимур – Иван Шахназаров,но накрая осъществяват поставената им задача.

В интерес на истината финалът нарушава правилата на играта – липсва директен двубой между Героя и Злодея, а вместо това наблюдаваме дистанционното взривяване на Главния терорист и камиона с неговите свръхопасни оръжия, предназначени за атака срещу Санкт Петербург.

От това разказът, дело на Алексей Бузин, Павел Косов и Павел Павлов, не става по- ярък, той по-скоро държи сметка за житейската достоверност на сагата.

Като цяло Егор се представя като типичен офицер от ФСБ. Говори шаблонно, кара се на подчинените си, винаги е във вихъра на опасните и кървави събития и никога не носи бронежилетка, разчитайки основно на инстинкта си бързата и безпогрешна стрелба с пистолет.

Харизмата и личното обаяние на Игор Петренко спасява този иначе плакатно пласирания персонаж, за да не деградира той до боботеща матрьошка, на която никой няма да симпатизира.

Образът на Базгаев – Басаев просто не се е получил. Ролята е възлова, но поддържаща, а Аюб Цингиев акцентира основно на страховитата му външност и клишираните прийоми, с които в американските екшъни се показват лошите.

Базгаев на Цингиев е основно зловещ насилник и фанатичен мюсюлманин, но той не разкрива същността си на лидер, с чийто качества е водил дълголетна борба с руснаците и преди 18 години дори си позволява да прати отворено писмо до Путин.

Екранният Базгаев е злодей, но по презумпция и той не плаши или впечатлява както истинския Басаев, който наистина бе влиятелна и ефектна фигура.

Отбелязвам стабилната режисура на Александър Аравин, който се чувства най-уверен в баталните сцени, пълни с пиротехника, както и обрания патриотичен патос, подтиснат в името на по-алтруистична цел – да се отдаде дължимото на спецорганите, от чиято умела дейност страната ще има нужда и в бъдеще.

„Решение за ликвидация“ е направен вещо, но и семпло, в традициите на приключенското кино.

Без да е шедьовър, той доставя емоции и настроение и е доказателство за доброто здравословно състояние на съвременното руско кино.

„Решение за ликвидация“, ,2018, реж.Александър Аравин, 96 мин., „Централ партнершип“, „Мосфильм“

 

 

 

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПРОПАСТ

    България и интелектуалците й - заседнали между XIX и XX век

    Тв предаване, посветено на писмото на 30 европейски интелектуалци, показа къде сме - все още в задния двор на ЕС.

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Всички наркотици са загуба на време. Те разрушават паметта, самоуважението, всичко, което е свързано със самолюбието...“

Кърт Кобейн, американски музикант и поет, роден на 20 февруари преди 52 години

Анкета

Трябва ли министърът на културата да подаде оставка?

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

„Гешев“ или пътят към истината

Новите изследователи и търсачи на скрити тайни  за родния полицай №1 ще са благодарни, тъй като е осигурени солиден фундамент, от който може да се продължи напред в толкова трудната и привлекателна тема „Никола Гешев“.

С „Т34“ от Москва до Бохемия

Към този филм трябва да се подходи спокойно и с внимание.

„Цезар, шута на пиратите“ от Думитру Раду Попеску (ревю)

Негов учител в театъра е без съмнение Шекспир. Именно геният от Стратфорд го вдъхновява за редица от неговите текстове за театъра.