БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

Както казваше един патил мой приятел – „Внимавай като правиш бизнес руснаци. Издъниш ли се, дупе да ти е яко!“

Та и с Киану Рийвс се случва нещо подобно в „Сибир“(2018) на Матю Рос.

Той играе опитен и хитър търговец на диаманти Лукас Хил, забъркан в каша от своя руски партньор Пьотр – Борис Гулярин. Смятайки че е в състояние да оправи бъркотията, той пристига в Петербург, среща се с опасния си съперник Борис Волков – Павел Лучников, комуто обещава да достави истинските и суперскъпи диаманти за два дни, след това се отправя за Сибир, в неизвестното  градче Мирное и там попада в прегръдките на любовта и Катя – Ана Улару…

Спомних си, че преди 60 години по неговите стъпки вървеше самият Джон Уейн, смелият полковник Джим Шенън, следващ зова на сърцето си и красивата подполковничка Анна Маладаносова – Джанет Лий в „Пилот на реактивен самолет“ (1957) на фон Щернберг, може би първата задявка със студената война , излязла чрез елитен холивудски хит.

Гледаме пореден опус, трансформиран по волята на сценаристите Стивън Хамъл и Скот Смит в психологически трилър със силно изявени мелодраматични акценти, който в интерес на истината тече нормално, без да избегне клопките на познатите хватки, чрез които една иначе занимателна история, бавно, но сигурно потъва в обятията на клишираната предвидимост.

Тя не изневерява на житейската правда – Хил трябва да си плати за своите хитрини, ако щете и заради  моралното си двуличие – едновременно е семеен, подхваща романс с Катя, но в името на бизнеса и парите я жертва, заради прищевките на Волков, след което обаче, вместо да се прибере в родината си, се връща обратно в Сибир с намерението да се разправи с конкурентите си и надценявайки силите и възможностите си, умира самотен, застрелян,  в ледената горска пустош…

Много е любопитно, но трилърът – драма като „Сибир“ издиша точно на драматургично ниво.

Сюжетът, колкото и да е интересен и драматичен, е пълен с дупки и неясноти.

Режисьорът, познат от „Франк и Лола“ (2016), залага на автентична атмосфера и фактура – снимките са правени в Санкт Петербург и Манитоба, Канада, на красивата визия – оператор Ерик Корет и на удачно подбрания актьорски състав.

Отбелязвам силното присъствие на двамата руски актьори, отдавна работещи в САЩ Павел Лучников – Волков и Дмитрий Чеповецки – братът на Катя Иван, до които наистина блести с играта си румънската красавица Ана Уралу в ролята на Катя, като дебело подчертавам, че въпреки пробойните в сценария между нея и Киану Рийвс  има силна екранна химия, но, заради грапавините в драматургията  и най-вече нейния умишлено засилен драматичен финал, не успяват да превърнат „Сибир“ в голям и стойностен филм, от който имаме голяма нужда в това време на  отдих и отпуски.

Аз не бих нарекъл гледането на „Сибир“ загуба на време.

Той си струва да бъде проследен и не вярвам повечето от виделите го да се тюхкат за отделените му 104 минути.

Дори и заради присъствието на Киану Рийвс, способен да бъде убедителен и ефективен във всеки свой проект.

„Сибир“ си струва да се гледа поради още една  причина – за да се разбере за пореден път, че при добре подготвен екип и правилен кастинг препъникамъкът за успеха на една продукция си остава винаги драматургичната й основа.

Ако творбата куца на сценарно ниво е повече от ясно, че няма как да се превърне в постижение или празник за зрителя.

„Сибир“, 2018, 104 мин., реж. Матю Рос, разпространение „Лайънсгейт Ноум Ентъртайнмънт“

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПОРТРЕТ

    Чомски - най-важният интелектуалец на съвремието

    Той е неуморим. И неумолим в критиката си към несправедливостите на съвремието ни. Ноам Чомски, геният на лингвистиката, просветителят с леви възгледи, един от най-непримиримите критици на САЩ и капитализма, навърши 90.

  • ОТКЪС

    Андрей Соколов - „За нашия дом"

    Книгата носи в себе си и предлага на вниманието на читателите важни факти, имена на хора, снабдена е със справочен апарат, който би бил полезен на всеки интересуващ се от историята на Шумен и България през отминалото 20-то столетие. 

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Памет за Алексей Баталов

    Макар и да изглежда, че е бил галеник на съдбата, битието на актьора не е постлано само с лалета и рози.

"Сега имаме хубави дрехи, хубави домове и т.н., а нямаме желание за духовна храна.”

Райна Кабаиванска, оперна певица, родена на 15 декември преди 84 години

Анкета

Ще купите ли книга за Коледа?

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

Съдбата на писателя като ребус

За новия роман на Матей Вишниек.

Нова среща с хумора на братя Мормареви

„Еврейски вицове“ е една миниенциклопедия на еврейския дух, на усета на този народ да се шегува и иронизира дори в най-трагични мигове от съществуването му.

"Валутният риск в икономиката" (ревю)

Съществени моменти в монографията са анализираните валутен риск и валутна система в България от 1878 г. досега, както и практико–приложните измерения на валутния риск.