Д-Р ВЕСЕЛИНА ВАСИЛЕВА

Книгата се посвещава на тема, която е безспорно важна не само за архитектурата, а и за цялостната хармоничност на обществото – както казва самият автор - архитект Пламен Рилски. В същото време, пише авторът, „Архитектурата на комплекси, сгради и съоръжения за хората от третата възраст не трябва непременно да се идентифицира с консервативен подход и визия. Напротив – при множество съвременни реализации могат да се видят най-новите тенденции и достижения по отношение на дизайн и технологии.“

Материалът в книгата е структуриран в четири основни части – „Обемно-пространствени решения“, „Композиционни схеми“, „Конструктивни системи и схеми“, „Функционално зониране“, като темата ще бъде продължена и в следващи два тома, които ще включи екстериорните и интериорните решения.

В книгата са представени редица примери от различни държави като в информацията за всеки от тях са предоставени данни за наименованието, мястото, годината на изпълнение, типа строителство, архитектите на сградата, капацитета, конкурсите и наградите, които има, финансовата стойност, площта на имота и др. 

Основните заключения, които архитект Пламен Рилски извежда в книгата са:

- Преди да се впусне в самоцелно преследване на модните тенденции в проектирането, архитектът трябва да овладее класическите принципи и подходи в занаята. Всеки „експеримент“, особено при архитектурата за хора от третата възраст, трябва да бъде добре премислен и сериозно аргументиран.

- Решението на външните и вътрешните пространства трябва преди всичко да е съобразено с физическите възможности на хората от третата възраст и с потребностите им от комфорт на обитаване, социални контакти и различни активности, които да ги поддържат в добра кондиция.

- За реализирането на пълноценен продукт е необходимо: периодично изследване на тенденциите в живота и очакванията на настоящите и предстоящите членове на общността;  регулярна актуализация на информацията за новите строителни технологии и материали с техните свойства и качества, както и за системите и уредите, свързани с електрически, отоплителни, климатизиращи и санитарни инсталации.

- Изборът на композиционна схема при проектирането на сгради за хора от третата възраст е една от първостепенните задачи на архитекта. За целта трябва да се извърши обстоен анализ на ситуационните особености, плановото задание и необходимите функционални взаимовръзки.

- Необходим е анализ на зависимостта между конструктивните системи и композиционните решения. Той трябва да се разглежда и в контекста на възможността за евентуално бъдещо преконфигуриране на пространствата.

- При проектирането могат да се залагат всякакви схеми и системи, но тяхното приложение трябва да бъде конструктивно, функционално и финансово обосновано, а не плод на излишна самоцел.

В последната част на книгата подробно са представени  и анализирани възможните зони и функционалните им взаимовръзки (зелена зона, обща зона, обществена зона, лечебна зона, обслужваща зона) при разработката на един модел на комплекс за социални и медицински грижи за хора от третата възраст. 

Книгата променя представата за това какво означава „старчески дом“ и показва чрез различни примери как тези социални домове могат да бъдат авангард на архитектурата като цяло, което е и пример как не трябва да се робува на закостенелия образ. 

Авторът на книгата е завършил Висшия институт за архитектура и строителство в София и Политехниката в Щутгарт, Германия. Основава и ръководи проектантското бюро „Архибау“ ООД. В Нов български университет преподава „Сградостроителство“ и „Архитектурни конструкции“ в магистърската програма по архитектура.

 

Архитектура за хора от третата възраст. Пламен Рилски. Нов български университет, София, 2018. Цена: 41 лв., 220 стр.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

  • ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ

    Елин Пелин - "Напаст Божия"

    Бог не е милостив - не молете му се! Нека като жабите, кога им пресъхне блатото - да прокълнем и да умрем!

„Човек, който седи в кладенеца, вижда само парче от небето.“

Едгар Уолъс, английски писател, роден на 1 април преди 145 години

Анкета

В пандемията купувате ли книги онлайн?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Да останеш човек извън играта

Филмът „Извън играта“ е не е сълзлива история за опитите на един съкрушен човек да се пребори с алкохолната си зависимост и разпада на брака и семейството си.  Не е и приказка за трудния път към успеха със стоп кадър от извоювания заслужен  триумф.

„Живот на една гара“ –  анатомия на самотата и страха

Романът следва  модела на знаменити световни романи, решени като философски есета - притчи: „Процесът“ на Франц Кафка, „Чумата“ от Албер Камю, „Погнусата“ от Жан-Пол Сартр, пиесата „Носорозите“ на Йожен Йонеско.

„Останалото е пепел“ - драматична история с универсално звучене

 

Филм с такъв скромен бюджет – 300 000 лева,  все пак звучи автентично като визия.