Д-Р ВЕСЕЛИНА ВАСИЛЕВА

Книгата се посвещава на тема, която е безспорно важна не само за архитектурата, а и за цялостната хармоничност на обществото – както казва самият автор - архитект Пламен Рилски. В същото време, пише авторът, „Архитектурата на комплекси, сгради и съоръжения за хората от третата възраст не трябва непременно да се идентифицира с консервативен подход и визия. Напротив – при множество съвременни реализации могат да се видят най-новите тенденции и достижения по отношение на дизайн и технологии.“

Материалът в книгата е структуриран в четири основни части – „Обемно-пространствени решения“, „Композиционни схеми“, „Конструктивни системи и схеми“, „Функционално зониране“, като темата ще бъде продължена и в следващи два тома, които ще включи екстериорните и интериорните решения.

В книгата са представени редица примери от различни държави като в информацията за всеки от тях са предоставени данни за наименованието, мястото, годината на изпълнение, типа строителство, архитектите на сградата, капацитета, конкурсите и наградите, които има, финансовата стойност, площта на имота и др. 

Основните заключения, които архитект Пламен Рилски извежда в книгата са:

- Преди да се впусне в самоцелно преследване на модните тенденции в проектирането, архитектът трябва да овладее класическите принципи и подходи в занаята. Всеки „експеримент“, особено при архитектурата за хора от третата възраст, трябва да бъде добре премислен и сериозно аргументиран.

- Решението на външните и вътрешните пространства трябва преди всичко да е съобразено с физическите възможности на хората от третата възраст и с потребностите им от комфорт на обитаване, социални контакти и различни активности, които да ги поддържат в добра кондиция.

- За реализирането на пълноценен продукт е необходимо: периодично изследване на тенденциите в живота и очакванията на настоящите и предстоящите членове на общността;  регулярна актуализация на информацията за новите строителни технологии и материали с техните свойства и качества, както и за системите и уредите, свързани с електрически, отоплителни, климатизиращи и санитарни инсталации.

- Изборът на композиционна схема при проектирането на сгради за хора от третата възраст е една от първостепенните задачи на архитекта. За целта трябва да се извърши обстоен анализ на ситуационните особености, плановото задание и необходимите функционални взаимовръзки.

- Необходим е анализ на зависимостта между конструктивните системи и композиционните решения. Той трябва да се разглежда и в контекста на възможността за евентуално бъдещо преконфигуриране на пространствата.

- При проектирането могат да се залагат всякакви схеми и системи, но тяхното приложение трябва да бъде конструктивно, функционално и финансово обосновано, а не плод на излишна самоцел.

В последната част на книгата подробно са представени  и анализирани възможните зони и функционалните им взаимовръзки (зелена зона, обща зона, обществена зона, лечебна зона, обслужваща зона) при разработката на един модел на комплекс за социални и медицински грижи за хора от третата възраст. 

Книгата променя представата за това какво означава „старчески дом“ и показва чрез различни примери как тези социални домове могат да бъдат авангард на архитектурата като цяло, което е и пример как не трябва да се робува на закостенелия образ. 

Авторът на книгата е завършил Висшия институт за архитектура и строителство в София и Политехниката в Щутгарт, Германия. Основава и ръководи проектантското бюро „Архибау“ ООД. В Нов български университет преподава „Сградостроителство“ и „Архитектурни конструкции“ в магистърската програма по архитектура.

 

Архитектура за хора от третата възраст. Пламен Рилски. Нов български университет, София, 2018. Цена: 41 лв., 220 стр.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ОТКЪС

    Андрей Соколов - „За нашия дом"

    Книгата носи в себе си и предлага на вниманието на читателите важни факти, имена на хора, снабдена е със справочен апарат, който би бил полезен на всеки интересуващ се от историята на Шумен и България през отминалото 20-то столетие. 

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Щедрият талант на Сергей Безруков

    Бил член на путиновата партия „Единна Русия“, от която се самоотстранява след година, тъй като eдин артист цени повече своята творческа свобода.

„Цената, която плащаме за парите, често пъти е свободата.“

Робърт Луис Стивънсън, шотландски писател и композитор, роден на 13 ноември преди 168 години

Анкета

Липсва ли ви гражданската позиция на хората на изкуството?

Не, те са творци. - 7.1%
Да, те са истинският елит на обществото - 92.9%

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

Нова среща с хумора на братя Мормареви

„Еврейски вицове“ е една миниенциклопедия на еврейския дух, на усета на този народ да се шегува и иронизира дори в най-трагични мигове от съществуването му.

"Валутният риск в икономиката" (ревю)

Съществени моменти в монографията са анализираните валутен риск и валутна система в България от 1878 г. досега, както и практико–приложните измерения на валутния риск.

Късното признание на Орсън Уелс

„От другата страна на вятъра“ е не само присмех към лудостта на целулоидния свят, а  по-скоро равносметка на един изминат и пълен с провали и амбиции творчески път, в чието начало се откроява с елмазен блясък шедьовъра „Гражданинът Кейн“(1941), а в края е изкусителния експеримент „Ф като фалшификация“(1975).