АНИТА ДИМИТРОВА, в. "Сега"

"Вестник на властта" е българската интерпретация на оригиналното заглавие The Post. Своеобразният свободен превод е и напомняне, че в страната на КОЙ и Гинките медията не може да бъде разглеждана като власт (четвърта според ученото във факултета по журналистика), а само като придатък към нея. 

Филмът е сред деветте номинирани за "Оскар" за най-добра продукция, но без шансове за наградата. На тази позиция е не заради злободневността на историята, ситуирана иначе в Никсъновата 1971 г., а навярно заради забележителния триумвират зад него: режисира Стивън Спилбърг, в главните роли са Мерил Стрийп и Том Ханкс. За пръв път си партнират в този състав, но на тях "Оскари" не им трябват - общо имат осем. За зрителя сътрудничеството им е повод да се порадва на порция старомодно кино с предвидима висока стойност. 

"Вестник на властта" свършва малко преди да започне "Цялото президентско войнство" - един от класическите медийни филми, на Алън Пакула за аферата "Уотъргейт". Година по-рано войната във Виетнам е все така безсмислена касапница от гледна точка на американските данъкоплатци и техните деца, годни за военна служба, а Ричард Никсън е четвъртият президент, който лъже и маже пред избирателите, за да продължи наливането на пари и животи в нея. "Ню Йорк таймс" докопва част от секретен доклад, който хвърля светлина върху това целенасочено заблуждаване на гражданите. "Вашингтон пост" има историческия шанс да влезе от ролята на догонващ в тази на новинарски първенец: неговият топ репортер Бен Багдикян (страхотен Бен Оденкърк) успява да стигне до информатора и да получи всички 6000 страници на доклада, станал известен по-късно като "Пентагон пейпърс". Решаващата дума обаче е на собственичката Кей Греъм (Стрийп), наследила тази позиция неохотно: тя е дъщеря на покойния издател и съпруга на човека, комуто той е завещал вестника. До този момент е повече домакиня и светска дама, скъпа гостенка на партитата и на демократи, и на републиканци. Сега трябва да избира между влиятелните си приятели и Първата поправка. 

Стрийп е учудващо обрана и постна като жената на власт, принудена да взема важни решения в един напълно мъжки свят. (Мъжки в размери, които днес е трудно да си представим - не само членовете на директорските бордове и политическите кабинети са мъже в черни костюми, но дори и във "Вашингтон пост" единствената жена с мнение завежда светската колонка и е леко истерична.) Макар да й носи рекордна 21-ва номинация "Оскар", това е едно от по-слабите й изпълнения. Несъмнено Греъм прави исторически и безупречен от гражданска гледна точка издателски ход. Но познавайки актьорския диапазон на Стрийп, зрителят остава с впечатление, че тя не се раздава особено в тази роля. Не може да се каже същото за Том Ханкс, който играе легендарния редактор на вестника Бен Брадли. Неузнаваем с коса, в началото го разпознаваме само по гласа. За пети път той работи под режисурата на Спилбърг и отново резултатът е без грешка.

Основното достойнство на The Post обаче не са звездите му, а неговата актуалност. Макар че днес да си актуален означава да не вдигаш поглед от екрана на смартфона си, където цвърчат нотификации в Туитър, "Вестник на властта" предлага по-различен поглед към това понятие. Във филма съжителстват пунктуална вярност към епохата на телефоните с шайба, пишещите машини, редакциите, в които се пуши, и високият печат (ще предизвика умиление у всеки техен съвременник) и напълно съвременно звучене на историята и поуките от нея. 

Като за Стивън Спилбърг The Post не е особено зрелищен филм. Той няма да влезе в класиката като "Цялото президентско войнство" и въздейства по-слабо върху емоциите в сравнение със скорошния "Спотлайт". Все пак е важен, за да напомня, че развитието на технологиите не отменя моралния императив. Макар и с лекия намек, че който плаща, той поръчва свободата на словото. 

-----------

След 140 години като семейна компания, през 2013 г. "Вашингтон пост" е купен от Джеф Безос за $250 млн. Основателят на "Амазон" в момента е най-богатият човек в историята.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПАМЕТ

    Излезе впечатляваща книга за изкуството на Българското възраждане

    В средата на август издателския отдел на Института за изследване на изкуствата успя да публикува поредното си уникално книжно тяло с тегло почти 5 кг. Съдържанието на „Корпусът на стенописите от първата половина на ΧΙΧ век в България“ включва 52 стенописни паметника.

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Щедрият талант на Сергей Безруков

    Бил член на путиновата партия „Единна Русия“, от която се самоотстранява след година, тъй като eдин артист цени повече своята творческа свобода.

„Нямаме власт да променим себе си. Имаме власт само над действията си.“

 Филип Пулман, английски писател, роден на 19 октомври преди 72 години

Анкета

Липсва ли ви гражданската позиция на хората на изкуството?

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

От Ла-ла-ленд до Луната

"Първият човек" разказва за Нийл Армстронг и неговия легендарен полет

„Осигуряване и осигурителен пазар“ - книга не само за студенти

Особено внимание се отделя на същността и съвременните черти на капиталовопокривното осигуряване, без познаването на които не може да се разбере логиката на осигурителните пазари.

Когато талантът се превърне в звезда

Брадли Купър в „Роди се звезда“ е реалист, показва света на шоу бизнеса такъв, какъвто е, но без захаросване или излишно очерняне.